Har en splitter ny 2010 A4 programmert innkjøring?

Anbefalte innlegg

Jeg hentet som sagt bilen min her om dagen. En 2010 A4 2.0TFSI 180HK'er. Da hadde bilen gåt nøyaktig 18km.

 

Jeg kunne jo ikke dy meg, og prøvde å dra på litt med spaken i "S". (Multitronic)

Jeg ble litt småskuffet og erindret at A5'en jeg kjørte med nøyaktig samme motor ikke gikk på langt nær så dårlig...

 

Men etter ca. 10 kjørte mil, så fikk jeg ett heeelt annet drag i bilen og gliset ble like bredt som det var i A5'en.... :)

 

Er det en slags "sperre" som er programert inn som ligger der, som forsvinner etter en viss kjørelengde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke en "sperre" som er lagt inn men alle motorer trenger litt innkjøring så alle delene setter seg riktig og løsner opp på en måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda.. jeg skjønner det...

Men det var liksom ganske stor forskjell...

 

Er vel ikke slik at alt "faller" på plass etter 10 mil og effekten blir nærmest fordoblet.... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei høres rart ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 'eldre' tip-kasser var det i hvertfall slik at bilen lærte seg kjøremønster og ble daff i giringene hvis du kjørte den rolig, er kanskje noe av det samme på multitronic'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket ikke noe spes forandring etter 10 mil jeg i allefall. Men mener att etter 10-15000km så begynte bilen og gå en del bedre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at når man chipper nyere biler så går de i "ny-bil-modus" dvs den går ikke med full effekt før etter en del kjørte mil. Det kan være forskjellig fra bil til bil når den "løsner". En kollega av meg med en Golf V 07' (2.0 TDI) chippa bilen sin var han skuffa etter et par mil, men etter han begynte å nærme seg 10 kjørte mil hadde den "løsna" skikkelig og gikk som ei kule! Så da er sikkert nye biler også i "ny-bil-modus"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren har ikke alle erfaringsverdier når den er kommet fra fabrikk. så den vil lære seg disse ganske fort og da vil den føles litt kvikkere:) En annen ting er at man burde kjøre minst 2500km uten full gass, høyt turtall og mye belastning.. for å kjøre den inn mekanisk og ikke minst få alle erfaringsverdier inn i hjernen. Sånn kjøring du beskriver er ikke bra og kan drastisk senke levetiden på motoren og forhøye oljeforbruket (pga polerte sylindervegger). så veit du det:) Står forøvrig godt forklart i instruksjonsboka :)

 

Personlig får jeg grøssninger når jeg leser slikt om en kliss ny bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren har ikke alle erfaringsverdier når den er kommet fra fabrikk. så den vil lære seg disse ganske fort og da vil den føles litt kvikkere:) En annen ting er at man burde kjøre minst 2500km uten full gass, høyt turtall og mye belastning.. for å kjøre den inn mekanisk og ikke minst få alle erfaringsverdier inn i hjernen. Sånn kjøring du beskriver er ikke bra og kan drastisk senke levetiden på motoren og forhøye oljeforbruket (pga polerte sylindervegger). så veit du det:) Står forøvrig godt forklart i instruksjonsboka :)

 

Personlig får jeg grøssninger når jeg leser slikt om en kliss ny bil.

Er jo forskjell på og teste den ett par ganger da og kjøre den på bane med full spiker liksom...

 

Har gjort dette med alle mine biler og har ikke hatt noen problemer grunnet dette i etterkant.

 

Må jo tåle såpass...

 

Jeg tror man skal ta det som står i instruksjonsboka med en stor klype salt. Jeg tror mye av det som står der er skrevet for å sikre sin egen ræv (som det heter på godt norsk)

 

Forhandler sa til meg at jeg burde ta det pent helt i starten, noe jeg sef. forstår, men at det ikke var noe problem og teste litt. Tipper dem ikke har fått noen havarerte motorer grunnet dette, siden dem ikke er mer tydelig angående dette.

 

Uansett, så går den som en kule nå etter ca. 10 mil, og undertegnede er veeeeldig fornøyd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Du har ikke helt den mekaniske forståelsen skjønner jeg:) men det må jo være lov det..

Du tar så sinnsykt feil her, beklager men du gjør virkelig det.. ingen har snakket om havari.. men ulyder, feilslitte sylinderforinger, høyere oljeforbruk og ikke minst lavere effekt enn en som er riktig kjørt inn er noen av mange ting som kan skje om man kjører med fullgass og drar den helt ut selv før den har gått 10 mil:O Motoren er så trang og det er masse som skal gå seg til hverandre, overflaten på sylindervegger, kamaksler osv skal gå seg til. Det er viktig og om du ikke har gjort dette på noen av de nye bilene du har hatt så legg gjerne ut reg nr på alle sammen her så jeg og alle andre som skjønner viktigheten av dette, kan styre unna disse bilene i senere tid ved eventuelle brukt kjøp.. Vi har stadig biler inne som sliter med oljeforbruk, slitte sylinderforinger etc, hvorav mye skyldes uvettig innkjøring/ bruk ved kald motor som blir omtrent like skadelig.

Men om du føler det du sier er rett så skal jeg sende en mail og opplyse de over 5000 teknikerene på audi fabrikken at de tar helt feil hva gjelder viktigheten av innkjøring:) Delene i motoren'/girkassen din må gå seg til hverandre.. da de ikke passer sammen før dette er gjort.. gjelder forøvrig alle motorer og girkasser.. Friksjonen mellom visse komponenter er så høy på en helt ny motor at det kan oppstå varmeskader i overflater pga for mye turtall/friksjon. Rådebank kan også oppstå.

ANBEFALER ALLE som leser her at de ikke følger hans eksempel og tankegang om de går til innkjøp av en ny bil:)

Følg instruksjonsboka.. det er ikke for å beskytte seg selv at dette er skrevet, det er også for å spare motoren for senskader som også kan gjøre at bilen bruker mye mere olje enn en riktig innkjørt bil når den starter å dra på årene.. også etter garanti er ute.

 

Til slutt uansett hvaslags ukorrekte argumenter du måtte komme med om dette, så er det å gi full gass å mate på i en bil som ikke er startet å slippe mekansik en gang, helt høl i hue sett fra en fagteknisk synsvinkel. som garantert har påført motoren din slitasje sammenliknbart med myye bruk.

Tenk deg, en kliss ny motor slites mere av fullt pådrag enn en kald motor gjør på flere av stedene i motoren, og det ble gjort en test av slitasje ved en rusing med fullgass på kald motor hos volvo en gang i tiden, slitasjen dette påførte motoren med en stk rusing tilsvarte over 500km kjøring med varm motor, kontrolert utifra partikler i olje i form av metaller. Denne testen fikk jeg vist når jeg utdannet meg på skolen. Og tilsvarende rusing på en kliss ny motor sliter enda mere.. og oftest på helt feil steder og på feil måte, da alt er for trangt.. blankpolerte områder på sylindervegger er vanlig.. noe som oftest fører til oljeforbruk langt tidligere enn normalt.. Samme med girkasse,, tennene på drevene er ikke gått seg til hverandre og denne slags kjøring er ikke gunstig.

Sisste gang.. anbefaler deg en holdningsendring, hva gjelder tolkning av instruksjonsboka. Du som kjøper av bilen ny er forpliketet i det du signerer for å motta bilen at du setter deg inn i innstruksjonene i boka og bruker bilen på riktig måte... det er også en forrutsettning for garantien på bilen.. ta et eksempel som ikke er om bil.. men om instruksjonsbok... du kjøper et veggstativ til din flatskjerm.. leser du monteringsanvisningen eller slenger du det bare rett opp på en 6mm gipsplate?? Og om du ikke fester det i henhold til instruksjonene.. og tv`n detter i bakken og knuser.. tror du da at du kan gå og klage? og bruke argumentet at det som står i annvisningene kan tas med en klype salt?

 

Nei bit det i deg, du gjorde en feil og det har slitt på motoren din og drivverk mere enn det burde gjort ved riktig bruk. Er du heldig merker du ikke så mye men stakkars neste eier kansje gjør det..

 

Sier ikke dette for å være dust.. men du har ikke skjønnt en drastisk viktig ting ved nye mekaniske ting som motor og drivverk.. og det å si ting som at det ikke skader noe gir helt feil info til folk som tror på det.

 

Mvh Stian

 

PS tråden burde vært flyttet innunder "du gjør det helt feil" :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren har ikke alle erfaringsverdier når den er kommet fra fabrikk. så den vil lære seg disse ganske fort og da vil den føles litt kvikkere:) En annen ting er at man burde kjøre minst 2500km uten full gass, høyt turtall og mye belastning.. for å kjøre den inn mekanisk og ikke minst få alle erfaringsverdier inn i hjernen. Sånn kjøring du beskriver er ikke bra og kan drastisk senke levetiden på motoren og forhøye oljeforbruket (pga polerte sylindervegger). så veit du det:) Står forøvrig godt forklart i instruksjonsboka :)

 

Personlig får jeg grøssninger når jeg leser slikt om en kliss ny bil.

Egentlig så oppstår polerte sylindervegger av forsiktig "ny bil kjøring" og feil innkjøring/senere bruk!!! Ved å kjøre inn motorer riktig unngår man polerte vegger og man sikrer at stempelringene setter seg som de skal og unngår igjen høyt oljebruk (TDI)...

 

Er nok forskjellig fra merke til merke og ikke minst om det er diesel eller bensin det er snakk om. Finnes ikke tvil om at men IKKE skal belaste motoren kraftig i oppoverbakker o.l. men nesten full gass går i korte perioder bra det og. Turtall er viktig som du også bemerker, viktig å øke intervallet sakte men sikkert. Varieret trykk på gasspedalen er også viktig slik at motorren jobber på alle turtall. Mht. til turtall skal ikke nye motorer smake på mer enn 3800 o/m før etter 1600km (1000 miles). Deretter kan man gå opp til rød sonen i korte perioder. Det viktigste, spesielt TDI, er første kjøreturen! Her skal man helst kjøre totalt uten belastning men la motoren jobbe seg langsomt og sikkert opp gjennom turtallet. Ikke høyere enn 2500 o/m. Kan man kjøre minst en time eller to så ALT blir ordentlig varmt så er det å foretrekke. En annen viktig ting rundt VAG TDI er å unngå å bruke CC i det hele tatt. Altså unngå å la motoren gå længe med samme turtall. Unngå tomgang også...Når motoren er kald skal den helst ikke under 2500 o/m...osv. osv...JEg følger disse "eksperters" råd til punkt og prikke...er snart klar for litt 100% belastning opp til 5100 o/m...YEAH!!!

 

Sakset fra TDI Club...denne linken: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=252501

 

 

Rules that apply for the life of the car

-When the engine is cold (below the first 3 white marks at the base of the temp gage) rev the engine to at least 2,500 rpms.

-When the engine is warmed up (above the first three white marks) Rev the engine to no less than 3,000 rpms.

The reason for this is to keep the turbo on boost, clear the VNT guide vanes and apply firm pressure to the rings for optimal sealing against blow-by gasses. The rings need the boost to seal since its a turbo charged engine, babying the engine is detrimental and will lead to issues with compression if done so for very long.

-Keep rpms as close to 2000 rpm as possible when driving at a steady speed. This promotes optimum temperatures for the DPF and keeps the engine in the middle of its most efficient rpm range (1800-2200 rpm).

-Allow the DSG or automatic transmission to determine the optimal gear and engine rpm. It knows better than you... Provided you have it trained to be biased to the sport mode the engines shift points will occur at the ideal ranges.

 

 

Redline is defined as the maximum rpm allowed by the engine, in the case of all TDI's it is 5,100 rpm. The maximum physical limit of a TDI engine due in part to it's short stroke is approximately 8,800 rpm (this is when you will throw a rod or damage a piston, this rpm is not possible unless you force a downshift into 1st gear while driving 80mph)

 

The instrument cluster shows a red BAND starting at or around 4600 rpm, most owners will find that very little power resides beyond this point due mostly to the ECU reducing fueling to respect the smoke map.

 

Adaptive Transmissions, these transmissions learn based on how you apply the power with your foot. Over time they will modify shift patterns with a bias to a "Sport" mode. Train the transmission to shift as close to the recomended rpm ranges below.

 

When your engine was first produced the motor was placed in a test cell and "Run-in" by a computer run dyno. The motor after the run-in was DRAINED OF ALL ITS FLUIDS (Oil, Coolant etc), the filters were replaced and a unique break-in oil was installed to promote a proper break-in once installed in the car as well as to protect the engine from corrosion during shipping to final assembly.

 

The "Break-in oil", YES VW does use a specially formulated "Break-In" oil formulated under an internal "TL" specification and produced by Fuchs. The oil is a group IV synthetic 5w30 formulated to comply with the LowSAPS VW507.00 requirements as well as the TL specifications for break-in. The oil is intended to allow a controlled rate of wear while protecting the engine and allowing the internal parts to seat proplerly during the engines first 10,000 road miles.

 

First 1,000 miles

Keep rpms below 3,800. Avoid steady rpms. Frequent firm (75%) application of power is strongly recomended up to a maximum engine rpm of 3,800. Avoid the use of cruise control so that you naturally fluctuate the power with your foot.

DO NOT CHANGE THE ENGINE OIL UNTIL 10,000 MILES!

 

1,000-5,000 miles

Use the full 5,100 rpm power range. THIS DOES NOT MEAN DRIVE AROUND AT 5100 RPM! This DOES mean to find the rpm range where your cars best power resides. Most owners will find that the best engine operating range to be between 2000rpm and 4200 rpm for the purpose of acceleration. At all costs avoid using full throttle below 2000 rpm the ECU will attempt to prevent you from applying full power in this range, work with it and don't request it with your foot.

Continue to avoid steady rpms and avoid the use of cruise control. occasional application of full throttle (100%) is recomended to help seat the rings. City driving is ideal for breaking in a TDI due to frequent stops and acceleration. DO NOT CHANGE THE ENGINE OIL UNTIL 10,000 MILES!

 

5,000-10,000 miles

Use of the cruise control is ok at this point since most of the initial break in has occured. Continue to use occasional full throttle accelerations to continue to seat the rings. You will notice the engine become slightly louder during this phase due to less friction from the engine breaking in (normal for a diesel to become louder under lighter loads). If your going on a long drive and you are using the cruise, every so often step on the peddle to accelerate up about 20 mph then coast back down to your preset speed.

 

Your first oil change is due at 10,000 miles DO NOT change it early! Oil analysis supports 10,000 miles as being realistic for a first change interval. Wear metals will remain at safe levels during this entire first interval thanks to the initial run-in and flush at the factory before the engine was installed in your car.

 

10,000-60,000

This is when the rest of the break in occurs. The engine from the factory will check out with about 475psi of compression pressure out of the crate. It will take at least 60,000 miles to reach the peak pressure of 510 psi. For the most part once you get to 10,000 miles your compression will be around 490 psi meaning that most of the break in has occured.

 

60,000-the life of the motor

The owners have followed the advice above and do not have any oil consumption issues. This also means that with the higher pressure the engine is more efficient returning optimal fuel economy and reduced smoke output. I am still of the opinion that if possible use a LowSAPS 5w40 instead of the 5w30 oils ie Mobil 1 ESP 5w40 formula M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Du har ikke helt den mekaniske forståelsen skjønner jeg:) men det må jo være lov det..

Du tar så sinnsykt feil her, beklager men du gjør virkelig det.. ingen har snakket om havari.. men ulyder, feilslitte sylinderforinger, høyere oljeforbruk og ikke minst lavere effekt enn en som er riktig kjørt inn er noen av mange ting som kan skje om man kjører med fullgass og drar den helt ut selv før den har gått 10 mil:O Motoren er så trang og det er masse som skal gå seg til hverandre, overflaten på sylindervegger, kamaksler osv skal gå seg til. Det er viktig og om du ikke har gjort dette på noen av de nye bilene du har hatt så legg gjerne ut reg nr på alle sammen her så jeg og alle andre som skjønner viktigheten av dette, kan styre unna disse bilene i senere tid ved eventuelle brukt kjøp.. Vi har stadig biler inne som sliter med oljeforbruk, slitte sylinderforinger etc, hvorav mye skyldes uvettig innkjøring/ bruk ved kald motor som blir omtrent like skadelig.

Men om du føler det du sier er rett så skal jeg sende en mail og opplyse de over 5000 teknikerene på audi fabrikken at de tar helt feil hva gjelder viktigheten av innkjøring:) Delene i motoren'/girkassen din må gå seg til hverandre.. da de ikke passer sammen før dette er gjort.. gjelder forøvrig alle motorer og girkasser.. Friksjonen mellom visse komponenter er så høy på en helt ny motor at det kan oppstå varmeskader i overflater pga for mye turtall/friksjon. Rådebank kan også oppstå.

ANBEFALER ALLE som leser her at de ikke følger hans eksempel og tankegang om de går til innkjøp av en ny bil:)

Følg instruksjonsboka.. det er ikke for å beskytte seg selv at dette er skrevet, det er også for å spare motoren for senskader som også kan gjøre at bilen bruker mye mere olje enn en riktig innkjørt bil når den starter å dra på årene.. også etter garanti er ute.

 

Til slutt uansett hvaslags ukorrekte argumenter du måtte komme med om dette, så er det å gi full gass å mate på i en bil som ikke er startet å slippe mekansik en gang, helt høl i hue sett fra en fagteknisk synsvinkel. som garantert har påført motoren din slitasje sammenliknbart med myye bruk.

Tenk deg, en kliss ny motor slites mere av fullt pådrag enn en kald motor gjør på flere av stedene i motoren, og det ble gjort en test av slitasje ved en rusing med fullgass på kald motor hos volvo en gang i tiden, slitasjen dette påførte motoren med en stk rusing tilsvarte over 500km kjøring med varm motor, kontrolert utifra partikler i olje i form av metaller. Denne testen fikk jeg vist når jeg utdannet meg på skolen. Og tilsvarende rusing på en kliss ny motor sliter enda mere.. og oftest på helt feil steder og på feil måte, da alt er for trangt.. blankpolerte områder på sylindervegger er vanlig.. noe som oftest fører til oljeforbruk langt tidligere enn normalt.. Samme med girkasse,, tennene på drevene er ikke gått seg til hverandre og denne slags kjøring er ikke gunstig.

Sisste gang.. anbefaler deg en holdningsendring, hva gjelder tolkning av instruksjonsboka. Du som kjøper av bilen ny er forpliketet i det du signerer for å motta bilen at du setter deg inn i innstruksjonene i boka og bruker bilen på riktig måte... det er også en forrutsettning for garantien på bilen.. ta et eksempel som ikke er om bil.. men om instruksjonsbok... du kjøper et veggstativ til din flatskjerm.. leser du monteringsanvisningen eller slenger du det bare rett opp på en 6mm gipsplate?? Og om du ikke fester det i henhold til instruksjonene.. og tv`n detter i bakken og knuser.. tror du da at du kan gå og klage? og bruke argumentet at det som står i annvisningene kan tas med en klype salt?

 

Nei bit det i deg, du gjorde en feil og det har slitt på motoren din og drivverk mere enn det burde gjort ved riktig bruk. Er du heldig merker du ikke så mye men stakkars neste eier kansje gjør det..

 

Sier ikke dette for å være dust.. men du har ikke skjønnt en drastisk viktig ting ved nye mekaniske ting som motor og drivverk.. og det å si ting som at det ikke skader noe gir helt feil info til folk som tror på det.

 

Mvh Stian

 

PS tråden burde vært flyttet innunder "du gjør det helt feil" :o

 

Jeg håper for din del at ikke dette innlegget var seriøst ment....Og hvis du skal ha en slik ovenpå og ned holdning og har lært så mye på skolen som du gir inntrykk av, så kunne du lært deg litt rettskrivning også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper for din del at ikke dette innlegget var seriøst ment....Og hvis du skal ha en slik ovenpå og ned holdning og har lært så mye på skolen som du gir inntrykk av, så kunne du lært deg litt rettskrivning også.

 

x2!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ble det mye lesning, men som sagt så har jeg aldri påstått at det jeg gjør nødvendighvis er riktig i forhold til boka...

Har nå kjørt ca. 400km. med bilen og har vel hatt maks turtall to ganger. Den første dagen kjørte jeg dog veldig pent og hadde aldri høyt turtall.

 

Det virker nesten som om jeg har gitt blaffen i alt og kjører som en villmann for å teste bilen. Dette er ikke sant.

Jeg kjører veldig forsiktig hele tiden, bortsett fra de to gengene jeg har dratt den ut litt... men har kun dratt den ut på ett gir (opp til ca.100km/t) og gitt meg med en gang.

 

Joda.. sikkert ikke riktig i forhold til boka, men nekter og tro at dette kan ta stor skade, om noe skadei det hele tatt.

 

Jeg tror fortsatt at MESTEPARTEN (altså ikke ALT) av det som blir skrevet er litt for å sikre sin egen ræv, slik at forhandlere skal få noe å bruke mot deg hvis dem vet at man har kjørt veldig hardt.

 

Så lenge min forhandler sa at å dra den ut en sjelden gang i førsten ikke er skadelig, så tror jeg nok det går bra.

 

Jeg tviler ikke på at forholdsvis pen innkjøring er med på og forlenge levetiden på motoren, men jeg har da heller ikke tatt helt av når det gjelder denne testingen da. Viktig å ikke missforstå meg her og tro at jeg nærmest har dratt den ut på alle girene og kjørt som en villmann. Vi snakker om maks 10sek. med fullt pådrag og deretter pen kjøring.

 

Jeg mener du overdriver voldsomt her Stian og sammtidig så tror jeg du har missfortstått når det gjelder det med at jeg har testet bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usaklig debatt dette. Trekke fram rettskrivning osv...er rett og slett usaklig og barnslig. Slutt å tull !

EN NY BIL SKAL HA EN INNKJØRINGSPERIODE, DEN BØR VÆRE 10-20000KM. DA FØRST ER ALLE DELER NOEN LUNDE INNKJØRT OG STABILISERT. I LØPET AV DENNE PERIODEN BØR DEN OGSÅ HA FLERE OLJESKIFT PÅ MOTOR OG GJERNE OGSÅ DRIVVERK.

EN HELT NY BIL YTER IKKE MAKSIMALT FØR ALLE DELER ER INNKJØRT. OVERBELASTNINGER KAN LETT FØRE TIL HAVARI OG RADIKALT NEDSATT LEVETID PÅ KOMPONENTER OG FAKTISK PÅ HELE BILEN SOM SÅDAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EN NY BIL SKAL HA EN INNKJØRINGSPERIODE, DEN BØR VÆRE 10-20000KM.

Det står noe helt annet i instruksjonsboken fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri kjøpt en ny bil jeg, men gies det ingen muntlig beskjed om dette når nye privatbiler overleveres? Jeg ser for meg at som kunde har man kontakt med en selger og det blir vel gjerne noen timers organisering om utstyr o.l. Sikkert blomster ved leveransen og "gratulerer med ny bil." Hvorfor ikke bare slenge på: "Kjør så forsiktig du klarer i 10000km?" Det er vel slik at når en selger har solgt en bil så gir han faen og har gjort jobben sin og sjefen er fornøyd. Blir jo bare mersalg av deler i ettertid om man får litt slitasje i starten?

 

Men om du er en representant for firmaet ditt stian, og en kunde kommer i ettertid og sier at han ikke kjørte inn bilen, svarer du slik til han da? Du er en idiot og kan ingenting om mekanikk?

 

 

Når det gjelder firmabiler, jeg har hatt sikkert 3 nye biler på 4 år. Alle de gangene er det som regel mange andre som får bil samtidig og ingen får beskjed om å kjøre forsiktig. Selv om de er avisoppslag fordi et firma kjøper 15 nye firmabiler og det er så bra for leverandøren og ditt og datt. Jeg har spurt hver gang jeg har fått ny firmabil om det er innkjøringsprosedyrer men har fått nei som svar hver gang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper for din del at ikke dette innlegget var seriøst ment....Og hvis du skal ha en slik ovenpå og ned holdning og har lært så mye på skolen som du gir inntrykk av, så kunne du lært deg litt rettskrivning også.

Hvorfor dra inn rettskriving på dette? Fordi du ikke hadde noen andre argumenter å komme med, noen som kanskje var saklige og gode? Må huske på at det kan være folk med lese/skrivevansker på internett også(oi, dagens bombe) , så ikke bus ut med sånne tåpelige utsagn - du driter deg bare loddrett ut.

 

Når det er sagt, så har jeg ikke noen nevneverdige problemer med å lese det Stian skriver, og dessuten har nok Stian mer peiling enn mange andre synsere/bedrevitere innpå her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Bjørnar sier her...

Man får rett og slett ikke beskjed om slikt, og når man spør så ersvaret ofte "Ta det pent til å begynne med, men det er lov til åtesteut litt inni mellom"

 

Vertfall det svaret jeg har fåttpå de siste tre splitter nye bilene jeg har kjøpt fra forhandler.

 

Selfølgelig er jeg klar over at man skal være ekstra forsiktig i starten. Jeg er da ikke lam heller...

Jeg har liksom ikke stått rolig og klampet pedalen i vater og latt det stå til liksom med hjulspinn og det hele...

 

Bare ett par kjappe tester for å sjekke... før jeg tar det rolig igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor dra inn rettskriving på dette? Fordi du ikke hadde noen andre argumenter å komme med, noen som kanskje var saklige og gode? Må huske på at det kan være folk med lese/skrivevansker på internett også(oi, dagens bombe) , så ikke bus ut med sånne tåpelige utsagn - du driter deg bare loddrett ut.

 

Når det er sagt, så har jeg ikke noen nevneverdige problemer med å lese det Stian skriver, og dessuten har nok Stian mer peiling enn mange andre synsere/bedrevitere innpå her.

 

Nei jeg har knapt drevet med bil, så her mangler jeg nok fullstendig grunnlag for å kunne uttale meg, dog hvis du leser litt om akkurat emne innkjøring av en ny motor, så vil du finne ut at det kanskje ikke bare er èn måte å gjøre dette på, det er her jeg reagerer på noen bombastiske utsagn, hvorpå man også

gir utrykk for "du ikke vet bedre du stakkar" holdning, da blir jeg faktisk litt irritert for jeg syns forumet bør være en plass der man kan spørre om det man vil uten å bli stemplet som idiot. Her burde man ha muligheten til å få ett konsist og konstruktivt svar på spørsmålet som var : "Er det en slags "sperre" som er programmert inn som ligger der, som forsvinner etter en viss kjørelengde?"

 

Grunnen til at jeg valgte å trekke inn skrivefeil, var for å jekke denne karen litt ned, da jeg syns det var på sin plass, men ja, jeg ser det i ettertid at det kan være uklokt å gjøre det på den måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke vil at folk skal bli stemplet som en idiot, burde du kanskje ikke oppføre deg som en selv, eller? Rettskriving hadde absolutt ingenting med topic å gjøre.

 

Hva angår topic, har jeg også mine meninger og kunnskaper, men gidder ikke å uttale meg om dette. Eneste jeg reagerte på var at du dro inn helt uvesentlige ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei jeg har knapt drevet med bil, så her mangler jeg nok fullstendig grunnlag for å kunne uttale meg, dog hvis du leser litt om akkurat emne innkjøring av en ny motor, så vil du finne ut at det kanskje ikke bare er èn måte å gjøre dette på, det er her jeg reagerer på noen bombastiske utsagn, hvorpå man også

gir utrykk for "du ikke vet bedre du stakkar" holdning, da blir jeg faktisk litt irritert for jeg syns forumet bør være en plass der man kan spørre om det man vil uten å bli stemplet som idiot. Her burde man ha muligheten til å få ett konsist og konstruktivt svar på spørsmålet som var : "Er det en slags "sperre" som er programmert inn som ligger der, som forsvinner etter en viss kjørelengde?"

 

Grunnen til at jeg valgte å trekke inn skrivefeil, var for å jekke denne karen litt ned, da jeg syns det var på sin plass, men ja, jeg ser det i ettertid at det kan være uklokt å gjøre det på den måten.

 

Helt enig med deg ! storkjefta bare ikke noe annet !... og dessuten hva faen spiller det for noen rolle om man gasser litt med en ny bil når den er varm !!! har da faen ikke noe og si ! Den tåler det uten noe problemer , ingen fare ,. !!!!...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser det er mye snakk om den ovenpå og ned holdningen til Stian her i tråden, som er myntet på meg.

 

Jeg ser hva han skriver og er på en måte enig i mye av det. Altså det at man skal kjøre forsiktig de første kilometrene og alt det der. Det at han prøver og få meg litt ned på jorden lykkes han dog ikke med og jeg er nok såpass oppegående at slikt bare preller av meg. Derfor så har jeg heller ikke komentert dette tidligere, men siden det er veldig mye snakk om dette, så valgte jeg altså og kommentere dette.

 

Jeg sier ikke at jeg har mer snøring på bil enn det Stian har og de fleste her inne har nok mer snøring på bil enn hva jeg har, men det er tydelig at problemet ikke er så stort med henhold til feil innkjøring, da de fleste forhandlere ikke gir beskjed om dette overhodet, og man får faktisk "grønt lys" når det gjelder og teste ut bilen litt en sjelden gang.

 

I instruksjonsboken står det ingenting om polerte sylindervegger og annet krimskrams som blir nevnt av Stian, men det er jo ikke dermed sagt at det Stian sier er uriktig. Det er instruksjonsboken en nybilkjøper skal forholde seg til, og ikke engelsktalende bortgjemte artikler på nett, og eller entusiaster som har skrudd bil siden dem så dagens lys.

 

Jeg har som sagt kjøpt tre splitter nye biler de siste årene, samt at jeg har kjørt 3 splitter nye VW biler som jeg kjører i jobbsammenheng. Sistnevnte går veldig hardt og ble på ingen måte innkjørt på riktig måte. Men en dag måtte jeg ha veihjelp av NAF forde kjøleveske slangen hadde hoppet av og temperaturmåleren i bilen steg til rødmerket.

 

NAF-mannen som virket som en oppegående kar hva bil anngår fortalte meg at det var veldig fin lyd i motoren til å være en Touran (2.0TDI). Åja.. sa jeg da...

 

Bilen har nå gått 140.000 og det har overhodet ikke vært noe galt med denne, eller de andre bilene som va har kjørt som jeg VET ikke har faått skikkelig innkjøring.

 

Paradoksalt nok så er Golfen jeg hadde den bilen som jeg hadde mest problemer med. Ikke pga. ulyder og slikt, Coilene røk i ett sett og den brukte mer olje enn det som blir ansett som normalt. Det morsomme her er at det var denne bilen jeg faktisk kjørte inn skikkelig. Bør ikke være noen sammenheng derimot... men litt morsomt og nevne.

 

Så med tanke på at jeg har kjørt til sammen 6stk. splitter nye biler fra VW/Audi de siste årene, så er det ingen av disse som har tatt skade overhodet. Verken de som ble innkjørt pent med litt gasspådrag en sjelden gang eller jobb-bilene som ble kjørt hardt fra dag en. Bortsett fra Golf'en da... som nevnt over...

 

Derfor så klarer jeg ikke helt og forholde meg til uttalleser som polerte vegger og stempelringer, selv om det teoretisk kanskje ligger noe i dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel alltid være forskjellige meninger om slikt også samme hvor mange ingeniører som jobber hos audi. Var hos de som skrur tog hos NSB under skoletiden og de hadde faktisk forsket en del på dette, og de hadde funnet ut at den beste måten å kjøre inn ting var å kjøre det varmt for så å kjøre det akkurat slik det skulle brukes i fremtiden. Det resulterte i sprekere motor og mindre svetting. Tro det den som vil, men det var det han sa. Husker jeg jeg syns dette var rart, søkte litt og fant denne artikkelen:

 

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Ren tipping fra meg Ove, men jeg tror ikke du har ødelagt bilen helt hverken for deg eller neste eier!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.