Har en splitter ny 2010 A4 programmert innkjøring?

Anbefalte innlegg

Vil vel alltid være forskjellige meninger om slikt også samme hvor mange ingeniører som jobber hos audi. Var hos de som skrur tog hos NSB under skoletiden og de hadde faktisk forsket en del på dette, og de hadde funnet ut at den beste måten å kjøre inn ting var å kjøre det varmt for så å kjøre det akkurat slik det skulle brukes i fremtiden. Det resulterte i sprekere motor og mindre svetting. Tro det den som vil, men det var det han sa. Husker jeg jeg syns dette var rart, søkte litt og fant denne artikkelen:

 

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Ren tipping fra meg Ove, men jeg tror ikke du har ødelagt bilen helt hverken for deg eller neste eier!

Det tror ikke jeg heller Bjørnar, og jeg tar dette med knusende ro :)

 

Men hadde jeg sagt at innkjøring er bare tull, og kjørt bilen mye på bane fra første stund, og eller råkjørt konstant så hadde jeg dog forstått kommenterer om at jeg gjør feil.

 

Allr forstår jo at man skal ta det litt pent i begynnelsen, men skal man følge "boka" hva innkjøring anngår til punkt og prikke, så hadde jo envær husmor/husfar driti seg loddret ut, og i følge Stian vært på randen til motorhavari og det som værre er.

 

Er nok ikke noe vits i å dra denne diskusjonen noe lenger da jeg regner med at 90% av befolkningen har samme kjørestil som meg. Kjører stort sett pent, men drar på litt innimellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er jo i all hovedsak at ting ikke skal gå varmt. Litt pådrag av og til vi i så måte ikke kunne skade. Det aller vesentligste er jo at lager o.l. på veiv/kam osv ikke får for hard belastning i form av høyt turtall før det har "tilpasset" seg godt nok.

Som andre nevner trenger det ikke å være det beste for motoren å gå bare forsiktig ved innkjøring, har lest en del om det forskjellige steder - gjenganger er jo at de har dårligere effekt i "standard" innkjørt motorer etter litt, og lengre tids bruk.

 

Så, en gylden middelvei må vel være det å legge seg på?

En god del i brukerhåndboken er nok for å sikre sin egen ræv, men prøv å les den fra en skoleboksteoretiker sin side, som knapt kan starte bilen uten den - da må den jo være så detaljert. ;) kanskje den er for hullete også ;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god porsjon sunn fornuft kommer man veldig langt med. Skal man tenke på alle variabler ala stempelringer og glatte sylindervegger, så blir de fleste av oss gale før man kjører bilen ut av butikklokalene.

 

Kjør pent og ha det litt morro innimellom. Noe vanskeligere enn det bør det vel ikke være?

 

Men at motoren bør være varm før man trår til ser jeg på som en selfølge nesten uansett om det er innkjøring eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenk over alle demobilene som ruller over hele landet da..Er nok SVÆRT få av de som har fått en fin innkjøring: rolleyes.. Er garantert noen her på forumet som eier en tidligere demobil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det kan være en sammenheng, men disse bilene som brukes som skolebiler fra de er nye. De er mye dauere enn en privat eid bil som er identisk med motor etc. En kompis av meg kjøpte en skolebil som hadde gått i Oslo, han merket gradvis forskjell på den etterhvert. Han måtte tyne den litt.. Så har vel litt og si med hvordan en kjører de inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men jeg har som de fleste andre litt sunn fornuft, og man vet liksom at en ny bil skal kjøres litt ekstra forsiktig til å begynne med da ting skal gå seg til. Men man kan ikke sitte med instruksjonsboka teipet til solskjermen for å huske alle disse detaljene.

 

Derfor så er det rett og slett vanlig pen kjøring, hvor man kan unne seg litt gasspådrag en sjelden gang for å teste litt. Har vel repetert meg selv flere ganger her nå, men det er viktig for meg at jeg får presisert at jeg på ingen måta har råkjørt med bilen. Hvorfor skulle jeg det egentlig?

 

Men jeg har fåt testet bilen litt nå, så nå slipper jeg vertfall å lure på hvordan den egentlig går. Siden den også kommer til å "slippe" litt til før innkjøringen er fullført, så kan det da vertfall umulig bli noe værre hva fartsegenskaper anngår.

 

Jeg som alle andre kjører vel stort sett som folk flest, og det vil si at man stort sett holder seg rundt fartsgrensene og kanskje litt over. På E6 ligger jeg i rundt 120km/t på speedometeret hvis føret tillater det, og enkelte ganger så foretar jeg en heftig forbikjøring samt igangkjøringer, men altså ingen firehjulsskrenser på tørr asfalt og fullt hjulspinn i alle lyskryss.

 

Siden bilen er utstyrt med 255-35-19" dekk, så vill slik kjøring bli voldsomt dyrt i lengden. Å da har jeg ikke tatt med evt. stensprut og ødelagte felger.

 

Jeg tør påstå at den vanlige mannen i gata kan ta det helt med ro og kjøre som han pleier under innkjøringen, men ha i bakhodet at man faktisk kjører en splitter ny bil som ikke har gått seg skikkelig till ennå. Men de fleste som kjøper seg en spliter ny bil dem er stolt av vil vel utsette motoren eller andre komponenter for skade med ren vilje. Vertfall ikke jeg, for så god råd har jeg rett og slett ikke. Vertfall ikke nå lenger.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ove; Kjør hvordan du vil med bilen din du :) Den er tross alt din ;)

 

Jeg har aldri kjøpt ny bil(går faktisk andre veien med meg, fra '94->'90->'89...) men jeg har kjørt inn mye annet, det være seg plenklippere, båtmotorer, mopeder, rc-motorer osv osv, og har ALLTID fått beskjed om at sålenge motoren er varm, kan jeg egentlig kjøre slik jeg vil, innen rimelighetens grenser, såklart. En gang, når jeg hentet en nyborret mopedsylinder, fikk jeg faktisk beskjed om å dra ut alle girene hver tiende mil :D Så det at du tar ett pådrag av og til, ser jeg ikke noe galt i, ivertfall ;)

 

Men ONtopic; det at de første 10 milene har en "idiot/tvungen innkjørings" modus for å værne motoren mot høy startslitasje (F.eks en gæmlis som setter seg rett fra 1.3l 74mod som må slures igang på 4500rpm til kliss ny 2010modell..) er nok ikke helt umulig, slik jeg ser det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda... jeg tror nok ikke jeg gjør de helt store blemmene ved å fortsette som jeg gjør nei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med deg ! storkjefta bare ikke noe annet !... og dessuten hva faen spiller det for noen rolle om man gasser litt med en ny bil når den er varm !!! har da faen ikke noe og si ! Den tåler det uten noe problemer , ingen fare ,. !!!!...

 

Mulig du ser det slik:) Setter nå uansett info fra de som lager motoren og bilen foran enhver synsing jeg i allefall, så får andre med andre meninger ha det, personlig skjønner jeg ikke at de som ikke tror på det fabrikken mener å sier, gidder å kjøre audi en gang.. de på fabrikken som utvikler bilene kan jo tydeligvis ikke noe om motor osv om man skal tro flere av dere:) Syntes fortsatt att beskrevet innkjøring her er feil.. og det er den i forhold til hva fabrikanten sier. Vil jo også legge ut en tanke her.. om det ikke har noe hensikt å kjøre inn motoren slik vag sier, hvorfor i alle dager skulle de da trenge å skrive dette i instruksjonsboka? Om det uansett ikke er et problem så hadde de vel ikke trengt å beskytte rævva si heller med å si ifra om det:)

 

Du har i allefall klart å bruke flere utropstegn enn noen andre her på et så kort innlegg:) Det skal du ha i allefall.. imponerer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg leser signaturen din Stian, så forstår jeg deg bedre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ove; Jeg hentet en kliss ny Golf 3 stv for gamla en gang. Spurte for moro skyld om hvordan jeg skulle kjøre den inn (måtte spørre, selgeren sa ingenting om dette). Jeg hadde jo allerede mine egne meninger. Fikk beskjed om å kjøre som vanlig, var i grunn ingenting spesielt å gjøre. Eneste viktige var å følge med på olje-forbruk, da en ny motor gjerne kunne bruke litt ekstra olje.

 

Pussig at når motor-tunere bygger motorer til svimlende summer og gjerne kjører dem rett i benken og drar dem helt ut gang etter gang.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kjent at motorer som blir belastet hardt fra første stund går bedre, men har gjerne høyere oljeforbruk.

Biler som blir rolig innkjørt bruker mindre olje og er daffere.

 

Kjøper man brukt har man ikke kontroll på dette, men tenk feks på alle firmabiler der ute der brukeren mer eller mindre driter i hvordan bilen oppfører seg om 2-3-4 år når han/hun verken eier bilen eller skal ha den lengre enn 3 år.

 

Personlig kjørte jeg mine 3 biler (kjøpt nye) veldig forsiktig i begynnelsen, men med variasjon i turtall. Belastet de ikke hardt før de hadde gått et stykke.

 

Her velger jeg å høre på Stian, har lest mye av hva han har skrevet her og gutten her peiling!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gutta på forumet her spytter vel ut ca 2 nybygde motorer i uken, har vert en del tråder ang. innkjøring og er mange her inne som sitter på mye kompetanse.

Å høre om noen som er oppe å lufter litt på turtallet på en driftsvarm motor gjør meg ingenting, enten den har gått 5 eller 50000km, men jeg har bodd i 7 år vis-a-vis en bilforretning som har en del "kremt" eksotiske biler, der selgerne ofte tok bilene til salgs med seg hjem for kvelden - og de gangene jeg så de hoppet inni biler som jeg visste hadde stått der hele dagen med iskalde motoren og la pedalen i bunn ut fra området - 30sek. etter den var startet - da knøt det seg i magen, og jeg tenkte "stakkars de som kjøper disse bilene, og får sånne senskader med på kjøpet"

Min tanke er: ta det rolig til første oljeskift, etter det kjør normalt og med måte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du ser det slik:) Setter nå uansett info fra de som lager motoren og bilen foran enhver synsing jeg i allefall, så får andre med andre meninger ha det, personlig skjønner jeg ikke at de som ikke tror på det fabrikken mener å sier, gidder å kjøre audi en gang.. de på fabrikken som utvikler bilene kan jo tydeligvis ikke noe om motor osv om man skal tro flere av dere:) Syntes fortsatt att beskrevet innkjøring her er feil.. og det er den i forhold til hva fabrikanten sier. Vil jo også legge ut en tanke her.. om det ikke har noe hensikt å kjøre inn motoren slik vag sier, hvorfor i alle dager skulle de da trenge å skrive dette i instruksjonsboka? Om det uansett ikke er et problem så hadde de vel ikke trengt å beskytte rævva si heller med å si ifra om det:)

 

Du har i allefall klart å bruke flere utropstegn enn noen andre her på et så kort innlegg:) Det skal du ha i allefall.. imponerer:)

 

Hva i alle dager er det du lirer av deg nå da? Du som har skrudd Audi i så mange år vet vel bedre?

Klaringer i moderne motorer er ikke noe problem, Tenk deg de som kjøper ny bil i Tyskland og drar rett ut på autobahn,

Har selv kjørt inn en god del nye biler og alle får kjenne på hele turtalls området ved god og varm motor fra første meter,er ikke snakk om mishandling, men å få stempel ringer og slikt til å sette seg, ingen av de har hatt antydning til noe problem, erfaringsmessig så blir oljeforbruket lavere også, og bilene går vesentlig bedre en andre som er "daukjørte" tenk deg demo biler har dere mye problemer med de? de går hardt fra første meter,

En nybygd motor i en bremsebenk får heller ikke mange mil innkjøring før den må yte 110%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 god grunn til å kjøre inn motoren og ikke utsette den for høye turtall blant annet;

Når motoren kommer fra fabrikk, så er de ikke innkjørt. Sylinderveggene er honet opp slik at de har kryssgående små riper i seg, hver av disse ripene har topper som er spisse når motoren er ny.

Poenget med disse ripene er blant annet når de er spisse så hjelper det til å slite til stempelringerne slik at de får en 100% passform mot sylinderveggen. Ripene har i tillegg til dette også en funksjon som er at de fanger opp olje nede i ripene som stempelringene drar med seg på vei opp og ned, oljen igjen legger seg som en film på toppene til ripene når den blir dratt med ut fra ”dalen” i ripa, og skaper en hinne som stempelringene glir på slik at det ikke blir metall mot metall.

Problemet om man belaster motoren for hardt eller med for mye turtall før innkjøringen er at disse toppene på ripene har veldig liten overflate (kontaktflate for oljefilm som stempelringer skal gli på) de er spisse før de er slitt ned litt sammen med prosessen med å tilpasse stempelringene til sylinderveggene.

Når disse toppene ikke er slitt ned slik at overflaten på de ikke er stor nok så holder ikke oljefilmen om turtallet blir for stort og det oppstår metall mot metall friksjon mellom kompresjonsringen spesielt og sylinderveggen, dette igjen fører til at toppene på ripene i sylinderveggen dras utover og tetter igjen disse ripene, også kalt glasering.

Det igjen fører til 2 ting, større oljeforbruk og tidvis lavere kompresjon i motoren (noe som for øvrig er en gjenganger på a3 og golf 1,6l) som igjen fører til lavere effekt og trykk i veivhus som kan føre til oljelekasjer :) Mer har ikke jeg å si i denne saken. Tro det dem som vil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett, så har ikke jeg kjørt motoren min for hardt. Jeg har hatt den i litt over 5.000rpm i maks 2sek. to ganger mens motoren var varm, og thats it.

 

Det er sikkert riktig som du sier Stian, men når du svarte meg lenger opp her så fikk du liksom alle til å tro at jeg nærmest hadde råkjørt og svinekjørt med bilen. Noe jeg da altså ikke har gjort.

 

Jeg tar det hele med knusende ro, og skulle motoren over all formodning havarere eller hoppe ut, så tror jeg nok atAudifikser dette på garantien, selv om jeg sier at jeg har testet den ett par ganger.

Uansett så tror jeg dette aldri kommer til å skje i mitt tillfelle.

 

Noe mer har egentlig ikke jeg å si i senne saken heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke dette en leasing bil da? Gi gass, går fint vettu....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda... er en leasingbil...

Men jeg vil jo ikke ødelegge den fordet da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he mener selvfølglig ikke at du skal ødelegge den og det tror jrg heller ikke du har gjort etter hva du sier, tøff bil du har fått deg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan vi vel oppsummere med at de to gangene jeg har testet litt ikke harødelagt noe som helst, og at Stian har ett poeng i det han sier.Det var bare måten det ble sagt på som fikkhele diskusjonen litt ut av kurs...

 

Joda... bilen har blitt bra nå med de nye felgene :)

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=174555&page=3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.