#1 Skrevet Mars 16, 2010 Hei, driver å skal bytte reg.reim på R5'er`n min. Har Sjaastds bilde for bilde, punkt for punkt - beskrivelse. Eneste jeg nå lurer på: Nøyaktig beskrivelse av hvordan stille inn pumpe med måleur? Hva skal uret vise, og hvordan er fremgangsmåten? Ser også at mr. Sjaastad skriver i en tråd at det anbefales å vurdere nye ventilløftere dersom motor har gått langt. Min har passert 300 så jeg vurderer dette. Spesiellt siden jeg av og til opplever ventil-tikking når jeg starter dersom den har stått lenge. Hvor anbefales det å handle disse? og hva kan det dreie seg om? Mvh Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 17, 2010 Ventilløftere, billige og bra kvalitet, kjøper du her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1935890#post1935890 Har du allerede tikking så er det vel ikke noen tvil om at du vil sette i nye løftere...... Hva er det egentlig du lurer på om måleur på pumpa? Når den er ferdig justert (og du har dreid motoren rundt noen runder for å forsikre deg om at remma er passe sentrert på hjulene) skal måleuret vise 0,23-0,27 mm når svinghjul er på ØD for syl nr 1. Anbefaler at du legger den nærmere 0,27 enn 0,23 for å ha den innen for spec også når remma strekker seg og blir gammel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 17, 2010 Flott! Var akkurat disse verdiene jeg lurte på! Ventilløftere må jeg nok ha ja. Tar en tur innom linken etterpå. Lurer på litt mer: Har handla regreim sett med simring for veiv, samt vannpumpe og strekkbolt veiv. Er det strekkbolt på kam også? Eller brukes denne om igjen? Skrur etter jobb om kveldene så går litt seint med meg... Skal sjekke i morga om jeg må ha ny pakning på oljepumpa, og om simring på kam trenger byttes. Dumt jeg ikke bestillte disse delene samtidig med regreim settet, er sikkert en minimal kostnad. Bor på ei øy så det tar tid å få fatt i delene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 17, 2010 Hadde en liten allvorsprat med motoren før jeg fikk timinga riktig da kamdrevet dreiv å flytta på seg når jeg skulle til å stramme til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 18, 2010 Er det strekkbolt på kam også? Eller brukes denne om igjen? Skal sjekke i morga om jeg må ha ny pakning på oljepumpa, og om simring på kam trenger byttes. Nei, ikke strekkbolt på kammen, boltene i begge ender brukes om igjen. Når du først har simringene åpent er det synd å ikke skifte dem. Om det skulle utvikle seg til en skikkelig lekkasje som vil oljen kunne føre til at den hopper på tenner i minus 20 grader. Dessuten vil olje på rem raskere bryte den ned. Bruk samme link til å skaffe deg simringer, posten er vel ikke så treg fra Osloområdet og til en øy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 22, 2010 Ville bare informere om hva jeg fant da jeg demonterte R5'en: Da jeg plukka ned dekselet over register så jeg at der hvor det dekker over reimhjulet til vannpumpa var dekselet smelta. Jeg tenkte at dette kunne være en gammel skade fra tidligere pumpe, men da jeg fikk ut pumpa var det stygg lagerlyd i den så trur nok denne var synderen. Det skal sies at en kompis for meg bytta reim sist, og da var også pumpa bytta. Delene var originale fra Møller Berge & Co i Førde. Bilen har så vidt passert 80 000 siden siste reg. reim skift og det er ca 4 år siden. Fra "Berge & Co" får jeg oppgitt intervall på 120" eller 5 år. Det som først inntreffer. Nå syntes jeg det vår så mye ulyder fra motor/strammehjul samt feiltenning, at jeg nå har bestemt meg for å bytte reim med alle strammehjul, og simringer, pakninger... Alt dette var bytta sist også, og det var tørt og fint, og ikke antydning til oljelekkasjer så jeg kunne se. Men et lite varsku til dere med R5 TDI, jeg kommer til å bytte på 80" neste gang hvis jeg fortsatt har bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 22, 2010 Spørsmål: Finnes det noen guide på hvordan bytte ventilløftere på R5'en her på forumet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 22, 2010 Spørsmål: Finnes det noen guide på hvordan bytte ventilløftere på R5'en her på forumet? Av med toppdeksel. Av med rem foran og rem bak. Motor i ØD på syl nr 1 (samme pos som ved bytte av regrem - hensikten nå er å få minst mulig press mot vakuumpumpe, og å få justert remmene enklest mulig) Løsne muttrene som holder lageroverfallene til kammen, løsnes litt og litt. Pass på at kammen kommer etter når man løsner, ellers kan man knekke kragen på kammen som sitter under det bakre lageroverfallet. Ut med kam, ta opp de gamle løfterne med fingrene eller ventilslipesugekopp. Nedi med de nye. Stramme de 8 muttrene på lageroverfallene gradvis for å unngå å skade den nevnte kragen bakerst. Moment 20Nm. Pass på at simringene foran og bak (nye) monteres rett og ikke skjevt. Spesielt den foran er lett å få skjev, her måler jeg alltid med et skyvelære. Vente mange timer (gjerne et døgn) for at eventuelle overfylte løftere skal få sige ned. Justere remmer og montere resten iht registerskifttråden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 22, 2010 Tusen takk for kjapt svar! Venter nye deler, gleder meg til å få sammen motoren igjen nå... Kjekt med noen gode tips:p -Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 23, 2010 Ville bare informere om hva jeg fant da jeg demonterte R5'en:Da jeg plukka ned dekselet over register så jeg at der hvor det dekker over reimhjulet til vannpumpa var dekselet smelta. Jeg tenkte at dette kunne være en gammel skade fra tidligere pumpe, men da jeg fikk ut pumpa var det stygg lagerlyd i den så trur nok denne var synderen. Det skal sies at en kompis for meg bytta reim sist, og da var også pumpa bytta. Delene var originale fra Møller Berge & Co i Førde. Bilen har så vidt passert 80 000 siden siste reg. reim skift og det er ca 4 år siden. Fra "Berge & Co" får jeg oppgitt intervall på 120" eller 5 år. Det som først inntreffer. Nå syntes jeg det vår så mye ulyder fra motor/strammehjul samt feiltenning, at jeg nå har bestemt meg for å bytte reim med alle strammehjul, og simringer, pakninger... Alt dette var bytta sist også, og det var tørt og fint, og ikke antydning til oljelekkasjer så jeg kunne se. Men et lite varsku til dere med R5 TDI, jeg kommer til å bytte på 80" neste gang hvis jeg fortsatt har bilen... Jeg har fått beskjed fra lokalt merkeverksted at intervallene på denne skal være nedjustert fra 120' til 90' så det spørs om ikke alle har fått med seg det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 23, 2010 Oi! Hvis det er tilfelle så vil jeg si det er veldig useriøst av min lokale møller å ikke holde seg oppdatert på så viktig info! Jeg prata jo med verkstedet for pokker...? Kanskje de ønsker å rydde gamle audier av veien? Dette skal jeg ta opp med dem i allefall. Hadde det ikke vært for alle ulydene jeg hørte på nå, så hadde jeg fortsatt til i allefall 100-110" Eller rettere sagt: til reima røk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 26, 2010 Hvor sitter føleren for oljetrykk på disse motorene? Jeg har en føler som er montert i underkant av deksel oljepumpe litt til venstre sett forfra. Denne står der bare uten å være tilkoblet... Vil det si at jeg ikke har alarm dersom jeg mister oljetrykket? I så fall ikke bra. Ser ingen løse ledninger, så da må denne være fjerna helt av tidl eier... Hvor skal jeg i såfall forvente å finne enden på ledningen så jeg kan skjøte den ned i føleren igjen? -Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 27, 2010 Hvor sitter føleren for oljetrykk på disse motorene?Jeg har en føler som er montert i underkant av deksel oljepumpe litt til venstre sett forfra. Denne står der bare uten å være tilkoblet... Vil det si at jeg ikke har alarm dersom jeg mister oljetrykket? I så fall ikke bra. Ser ingen løse ledninger, så da må denne være fjerna helt av tidl eier... Hvor skal jeg i såfall forvente å finne enden på ledningen så jeg kan skjøte den ned i føleren igjen? -Trond Den du bekymrer deg for er til oljetemperaturmåler. Lurer på om ledningen orginalt kommer fra venstre side, enten i fanger eller festet i bøylen mellom rammevangene. Oljetrykksgiver sitter på høyre side av blokka, rett til høyre for det venstre motorfestet. Altså litt bak og nedenfor termostathuset. Forøvrig er det ikke så farlig å kjøre uten oljetrykksgiver på disse solide motorene så lenge du skifter og sjekker oljen ofte nok 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 14, 2010 jeg har nok oljetemp måler en annen plass også. Får i allefall utslag på oljempinstrumentet etter litt kjøring. Dette skulle vel normalt ikke skje dersom føleren var frakobla...? Mvh Trond 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...