#1 Skrevet Mars 17, 2010 Det begynte for noen uker siden, jeg gikk tom for servoolje når jeg var å kjørte. Lagde et fæla rabalder. Fikk fylt på igjen, har funnet ut at det tar omtrent fem dager før den lille ekspansjonstanken min er tom og pumpen begynner å få luft i systemet.. Syntes bilen lenge har vært dårlig å styre, til tross for helt ny forstilling, greit understell og gode dekk med riktig trykk. Nå i det siste har den blitt tidvis hard å styre, veldig hard om den står stille eller nesten stille.. er plenty med servoolje igjen. Noe er nok ødelagt, men er det pumpen eller racket? Hva er symptomene for det ene eller et andre? Vegard: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 18, 2010 det er nok pumpa di som er noe dårlig ja. bestill deg ny og sjekk hvor det lekker. er det tannstanga og pumpa som må byttes så blir det dyrt. har selv fått bytta dette hos Møller på min tt, det blei dyrt men ikke for meg. Møller måtte dekke hele spasen.hehe. var visst garanti på de delene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 18, 2010 Det høres ut som ulyder, omtrent som hvinelyd på en reim men litt annerledes tror jeg.. fra pumpen. Håper det ikke er racket iallefall får slite meg til å jekke den opp i helgen, og se hva som skjer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 18, 2010 Det høres ut som ulyder, omtrent som hvinelyd på en reim men litt annerledes tror jeg.. fra pumpen. Håper det ikke er racket iallefall får slite meg til å jekke den opp i helgen, og se hva som skjer.. den lyden du hører er nok impellern i pumpa som er ødelagt og spinner luft. denne sitter nede til høyre på motoren din. men hvis du er plaget med at det lekker fort så er det en muligheit at det er tannstanga, men kan jo self være bare en slange..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 18, 2010 Vel, det lekker kanskje 3dl i uken, ikke noe mer enn det.. Jeg kan jo kjøpe en pumpe på meca, og skru ut den gamle.. om den er ok er det jo bare å levere tilbake den nye. Men så er det å gidde å komme i gang da.. ugg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 19, 2010 en brukt overhalt pumpe hos NBS koster ikke allverden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 19, 2010 Det er sant.. men med 36% rabatt får jeg en ny pumpe for 2031kr hos Meca, og om man plusser på litt frakt fra NBS så er det ca 900kr i forskjell.. Men for å være helt ærlig kan jeg nesten ingenting om servoer, jeg vet hvilke symptomer jeg får, men er usikker på hva de skyldes. Servoen er tyngre enn før Servoen 'nøkker' til tider Føles upresis Rattet vibrerer litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 19, 2010 Det er sant.. men med 36% rabatt får jeg en ny pumpe for 2031kr hos Meca, og om man plusser på litt frakt fra NBS så er det ca 900kr i forskjell.. Men for å være helt ærlig kan jeg nesten ingenting om servoer, jeg vet hvilke symptomer jeg får, men er usikker på hva de skyldes. Servoen er tyngre enn før Servoen 'nøkker' til tider Føles upresis Rattet vibrerer litt Dersom en servopumpe fra ZF går tom for olje så er det enkelt og greit kast. De er så skjøre så de tåler ikke å gå uten olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 19, 2010 det er nok pumpa di som er noe dårlig ja. bestill deg ny og sjekk hvor det lekker. er det tannstanga og pumpa som må byttes så blir det dyrt. har selv fått bytta dette hos Møller på min tt, det blei dyrt men ikke for meg. Møller måtte dekke hele spasen.hehe. var visst garanti på de delene. Når fikk du bytta dette? Jeg må nok gjøre det samme på min bil, så mulig jeg kan spare meg for dyre reparasjonskostnader ved å gå til møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 19, 2010 Dersom en servopumpe fra ZF går tom for olje så er det enkelt og greit kast.De er så skjøre så de tåler ikke å gå uten olje. Mottatt. Er det dårlig plan å bestille brukt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 19, 2010 En brukt pumpe kan være akkurat like god som en ny.. så lenge den ikke har godt seg tørr! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 19, 2010 Mottatt. Er det dårlig plan å bestille brukt? Sjekk hva de skal ha for en hos AutohausAz. Sikkert ikke veldig dyrt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 19, 2010 Jekk opp bilen forran slik at fremhjula er ovenfra. Sett i nøkkelen slik att rattet ikke låser seg og sving hjulene med håndmakt utenfra. Hører du surklelyder osv er tannstanga gåen. Tetningsring osv. Dersom du ikke har merket noe oljesøl i garasje eller der du har stått parkert så er det pga oljen ligger i mansjettene på tannstanga. Sjekk dette før du bestiller noen deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 19, 2010 Jeg registrete ganske mye surklelyder der når jeg hadde den på jekk for noen uker siden, rett etter at jeg fant ut at nivået hadde sunket. Prøvde å lufte systemet, tenkte at kanskje surklelydene forsvant av seg selv.. Da ser det ut som jeg må ha både tannstag og pumpe da, altså. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 19, 2010 Uten å påstå noe som helst, kun dømt utifra det du skriver, så er det kun tannstanga som er gåen. Min ble også treg og var rett og slett nesten umulig. Jeg ville byttet tannstang først. Men dette er kun dømt utifra det du skriver som sagt. Du får pant på tannstanga hos NBS tror jeg. Den jeg kjøpte der var brukt, men overhalet og såg ut som ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 19, 2010 Jeg registrete ganske mye surklelyder der når jeg hadde den på jekk for noen uker siden, rett etter at jeg fant ut at nivået hadde sunket. Prøvde å lufte systemet, tenkte at kanskje surklelydene forsvant av seg selv.. Da ser det ut som jeg må ha både tannstag og pumpe da, altså. Dersom du må ha BÅDE tannstang og pumpe hadde jeg i alle fall seriøst vurdert autohausaz. Det er finanskrise og børskrakk for lommeboken å kjøpe slikt i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 19, 2010 Hvis lekkasjen ikke er alt for stor går det jo ann å fylle på noen dråper med Omega lekkasjetetter også. Det smører også opp og kan gi slutt på en del ullyder. Har selv gode erfaringer med denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 20, 2010 Å fylle på slikt stoff blir bare å utsette problemet. Misforstå meg rett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 20, 2010 Å fylle på slikt stoff blir bare å utsette problemet. Misforstå meg rett. Det er helt klart! Men kan være greit noen ganger det og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 20, 2010 Jeg kunne jo kanskje prøvd det... men for å oppsummere: Bilen har veldig lenge (1år+) vært litt dårligere på rattet enn man skulle tilsi fra en Audi A4 (min fars Peugeot har bedre kjørefølelse liksom) Nivået på servooljen har vært omtrent på low siden jeg kjøpte den. Ikke etterfylt på et år. For tre uker siden hørtes det ut som helvete var løs, da så jeg at det var bobler i servotanken og at den var helt på low. Jeg kjørte ca 1mil med veskenivået så lavt at det var luft i systemet, men ikke allverdens mye luft Tok bilen på bukker foran, fylte på ny olje, svingte hjulet fram og tilbake. Det kom veldig mye surklelyder. Når nivået ikke sank lengre startet jeg bilen og svingte servoen fram og tilbake. Den roet seg etter en stund, men lagde (og lager) fortsatt luft-i-systemet lyd når jeg gir fullt utslag på rattet. Nå er servoen merkbart tyngre enn før alt dette skjedde, syntes det er småskummelt å holde god fart på en smal vei i en sving, den er uberegnelig. Bruktpris servorack er 1500ink moms fra en skraphandler jeg snakket med. Nyris rack er " 5.073,75 kr, Ekstra avgifter kr 2 500,0på Meca. Er det ekstraavgift uten innbytte av gammelt rack de mener kanskje? Får 36% der, så i det tilfellet er det billigere enn NBS. Pumpe koster 2000 hos Meca, 1000+frakt brukt. Så innne på den autohauz siden, det er helt ok priser der, men har jo ingen rabatter, og frakt + mva koster jo i bøttevis, så jeg vet ikke om det er et godt alternativ Å bytte tannstag virker som en jobb fra helvete, noen som har gjort det før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 14, 2010 Nå har jeg byttet servopumpe på bilen, siden lekkasjen tydeligvis var i forkant av bilen. Men det er jævlig surklelyd fra tannstaget, antar at dette også må byttes... Hva er det som har skylden i all denne elendigheten? Jeg antar tidligere eiere har fyrt på med tilfeldig valgt servoolje, og da har det gått som det har gått.. utrolig kjipt for meg iallefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 15, 2010 kan være feil olje ja, jeg kjøper altid orginal olje når det gjelder servo og bremse!... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 15, 2010 AutohausAZ har nettopriser, og det er en mye bedre ordning enn sjappene i Norge som har vanvittige veiledende priser og masse rabatt som alle får uansett. Moms og frakt blir noen kroner, men prislappen totalt blir MYE lavere enn alt jeg har sett i Norge uansett rabatt. Bestilte deler til registerremskift på fire biler der for en stund siden, prislappen ble lavere enn for EN av bilene i Norge.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 15, 2010 Vel, så på et servorack der inne. Der var det jo faktisk 3 572kr, regner vi minst 100$i frakt som også skal momses, så plusser vi på postens fortollingsgebyr på en god hundrelapp. Da er vi omtrent oppe i 5300kr. Mecas pris (forutsatt at jeg leverer den gamle inn som pant) var 3372kr eller noe, ink moms. Lavere en utsalgsprisen til autohauzAZ. Men sånne ting som dette skal jo ikke kapitulere av seg selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 19, 2010 Som nevnt så er det garantert tetningsringene på tannstanga gåen. Derfor surklelyder. Tar du av ene belgen\mansjetten på tannstanga er det ganske sikkert mye olje der. Kan kjøpe overhallingssett til disse, men jeg byttet min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...