Komfortstyreenhet feil - ingen kupelys, alle dører åpne

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en A6 2000 modell. Denne har siden jeg kjøpte den sporadisk skrudd på kupelyset i et halvt sekund når jeg kjører. Plutselig kommer lyset på, og forsvinner igjen i løpet av et halvt sekund..

Idag satt jeg og tukla litt med vagcom, og så skjedde det igjen. Logget inn på komfortstyreehneten, og leste ut measuring blocks, for å se om jeg kunne se om det var en enkelt dør som endret status til åpen når det skjedde.. Det gjorde den ikke.

Jeg flyttet litt på meg i setet, og da skjedde det igjen. Derfor tenkte jeg at det måtte være noe under teppet. Jeg sparket litt forsiktig, og det skjedde igjen. Plutselig fikk jeg nå en feilmelding på komfortstyreenheten - og nå er status på ALLE dørene at de er åpne hele tiden i measuring blocks :(

Kupelyset er nå heller ikke mulig å få på, uansett hva jeg gjør. Hverken i stilling "1" som er alltid på, eller "dør". Displayet i instrumentpanelet viser også at dør er åpen.

Feilmeldingen i komfortenheten er som følger:

1570 - Turn-Off Delay; Terminal 15 
29-00 - Short to Ground

Hva i alle dager har skjedd?

Er komfortenheten min ødelagt?

Mvh

Nicolai Kalvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen ninjatips? Evt hvor denne terminal 15 er? Feilen omfatter de elektriske vinduene også forsåvidt, de går hverken ned eller opp. Sentrallåsen fungerer dog, både fjernstyrt og ikke, så virker ivertfall som om selve komfortenheten er OK.

Dersom noen i nærheten har en slik enhet liggendes som jeg kunne lånt og prøvd, så hadde det vært supert. (Den som ligger under teppet på førersiden, foran setet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag stod jeg opp tidlig, og tok fatt på den store oppgaven med å ta ut gulvteppet.

Diverse søk på audiworld har fortalt meg at dette er en feil som er vanskelig å lokalisere, og at man bare må ta tiden til hjelp og gå igjennom alt av kabler.

Jeg startet med å ta ut setene, da mange har hatt problemer med at kablingen internt i setene - da spesielt til fotromsbelysningen under, for passasjerer bak - har ligget og gnagd seg mot de interne delene i korsryggstøtten.

Koblet derfor fra pluggene under setet - dette hjalp ikke, og feilkoden var fortsatt der.

Derfor tok jeg likegreit setene ut, slik at jeg kom bedre til under teppet. Her åpenbarte det seg like mange ledninger som det er småstein på gårdsplassen, og jeg gikk kjapt gjennom for å se om jeg kunne se noen åpenbare kortslutninger. Jeg vrei og klemte på det mens jeg hadde vagcom ståendes på measuring blocks for å se om noen av dørene endret status til "lukket".

Det gjorde de ikke.

Jeg tok nå og koblet fra -alle- koblingene på hver side foran ved føttene. Sitter et koblingspunkt på hver side foran. Her var det irr i to kontakter, så dette ble sprayet med CRC Electronic Cleaner, og rengjort. Gjorde forøvrig det med de som ikke var korrodert også. Dro alle kontaktene av og på et par ganger for å få vekk siste dritten, og regnet nå med at alt var i orden - men nei.

Sjekker nå sikringsboksen igjen, for å se at jeg ikke har koblet noe feil, og finner nå den berømte sikring 14 (søk fuse #14 på audiworld for lektyre) har gått. Denne hadde ikke gått tidligere. Tenkte ikke noe mer over det, og satt i ny.

Da kom plutselig interiørlyset på, men forsvant like hærlig igjen, og sikringen hadde gått på ny.

Siden setene nå ikke var koblet til slik at feil her var utelukket, og jeg ikke fant noen ledninger som lå til jord blandt ledningsnettet under teppet, begynte jeg å demontere alle dørtrekk.

Sjekket alt av ledninger inni dørene, og der var det ikke noe problemer.

Til slutt åpnet jeg alle belgene mellom dørene, kunne ikke se noe feil her. Bak satt det kontakter, og foran gikk ledningene hele igjennom. Koblet for moroskyld ut kontaktene til bakdørene, og satt i ny sikring.

Da så jeg lyset, bokstavlig talt.. Interiørlys kom på igjen, vinduer fungerte (foran riktignok) og feilkode på komfortmodul forsvant.

Ble litt mer voldelig, og fikk løsnet belgen til venstre bakdør helt, og dro ut en fin ledningstump som manglet isolasjon!

Frem med elektrikerteipen, fikset dette, koblet på alle kontakter igjen, og til min store fornøyelse fungerer alt som det skal, og ingen sikringer går!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne tråden jeg. Har en kompis med 2001 A6 som har samme problemet.

Vinduer foran/bak går ikke ann og åpne/lukke.

Taklyset foran og over bakseter virker ikke, men det over bagasjerommet fungerer (er en avant)

FIS viser att venstre dør foran står åpen hele tiden.

Og når jeg leste ut med VagCom fikk jeg opp denne meldingen også.

1570 - Turn-Off Delay; Terminal 15 
29-00 - Short to Ground

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert sikring nr. 14 som har gått.

Og grunnen til at den har gått, er at det ligger en ledning til jord.

Koble fra kontaktstykkene i belgene på begge bakdører og sett i ny sikring. Dersom den fortsatt går, sjekker du fremdørene.

Eventuelt går hele kabelsulamitten som dette ligger i under førersetet og frem mot venstre sparkepanel. Bak der finner du en rekke kontaktstykker. Alle disse kan du dra ut og rense, ofte irr her. Koble fra batteriet når du gjør dette, da det er airbagkontakter osv her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantert sikring nr. 14 som har gått.

Og grunnen til at den har gått, er at det ligger en ledning til jord.

Koble fra kontaktstykkene i belgene på begge bakdører og sett i ny sikring. Dersom den fortsatt går, sjekker du fremdørene.

Eventuelt går hele kabelsulamitten som dette ligger i under førersetet og frem mot venstre sparkepanel. Bak der finner du en rekke kontaktstykker. Alle disse kan du dra ut og rense, ofte irr her. Koble fra batteriet når du gjør dette, da det er airbagkontakter osv her.

Mener han hadde sjekket alle sikringer og målt disse med lampe, uten og finne noe feil. Men skal få han til og sjekke sikring 14 en gang til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei tar opp tråden igjen da jeg har en passat 1.9 tdi 3b 1999 modell som lysene inni ikke fungerer samt sentrallåsen via fjernkontrollen på nøkkelen.. Men den funker når jeg låser bilen på normalt vis. Noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komfortenheten din som er gåen. Disse er kjent for å bli ødelagt av fukt som renner ned langs innsiden av torpedoveggen, og ned under teppet. Dette pga dreneringshull under batteriet blir tett av løv og rusk. Jeg kjøpte en billig brukt fra usa (ebay), men fant fort ut når jeg skulle programmere nøklene mine at den amerikanske enheten tok i mot 315mhz ikke 430mhz (eller noe sånt), som er den europeiske frekvensen. Så jeg måtte kjøpe en billig brukt nøkkel fra ebay også. Bare som en heads up.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.