Bytte calliper og kloss på høyre bakbrems! Audi 100Q C4

Anbefalte innlegg

Skal bytte calliper og bremsekloss(høyre bakhjul) på min Audi 100 Quattro 2.6E C4, ettersom den har rusta ihjæl og lekker bremsevæske som en.. ja, det lekker en del. Denne hadde også hengt seg opp(vil jeg anta), siden det var en konstant "grinding" lyd på det hjulet når jeg kjørte (lyden varte frem til jeg nådde 60ish km/t på speedometeret).: bh :

Så sitter jeg med noen spørsmål..

Ventilert eller uventilert skive, hva er forskjellen?

Går vel ann å benytte seg av brukt, så lenge det er i god stand?

Eventuellt noen som vet hvor jeg kan få tak i disse til en grei pris?

Hvordan det skal gjøres skal jeg vel alltids finne ut av.. Og der fant jeg jaggu meg en bruksanvisning på hvordan jeg skal lufte bremsene, her på forumet : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilert er tykkere, har masse luftspalter midt i mellom der klossene ligger an. Ikke-ventilert er massiv og tynnere.

Du må benytte den typen du har, for at det skal passe med calipperholderens bredde.

Både klosser og skiver skal byttes parvis på samme aksel, dvs at man ikke skal bytte kun en skive eller klosser på en side.

Dog, en brukt skive som visuelt sett ser relativt lik (i farge, overflateglatthet og tykkelse) ut bør vel gå bra.

Jeg ville montert nye klosser på begge sider.

Brukte skiver finner du garantert hos noen her på forumet, bare finn ut om du har ventilert eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at stempelet må skrues inn igjen med press, det går ikke inn ved bare å presse.. :P

(Var mitt første tekniske problem når jeg ble medlem i '2000)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått av noe enda(en miks av rust + dårlig verktøy.. Et hurra for å mangle deler av vertkøysett!), men av det jeg har sett etter å ha stukket hodet inn der så er det uventilerte skiver(helt glatte på siden ut fra bilen)..

Noen som har to stykk brukbare uventilerte skiver til over?

Ser ut som at jeg må til sverige for å finne en brukt bremsecaliper, noen som vet hva det er på svensk? Bromsok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bremsecalipperen du trenger selger de på Biltema for 649,- (EDIT) Ser du har quattro så da er jeg usikkert på om den passer.

Jeg har brukt bremseskive, men det er en grunn til at den ble byttet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler meg sikker på at det er forskjellig bremsecalliper til bakhjula på en med og en uten quattro. But, then again, jeg er ikke en som sitter med masse info, derfor masse spørsmål!

Hehe, derfor jeg skrev brukbare ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir antakeligvis å kjøpe ny bremsecalliper, siden det virker som at en brukt en popper opp en gang i kvartalet, og da forsvinner den med en gang.

Så på biltema sine sider etter tips fra en kompis. Der ligger det callipere fra VAG og Audi. Det står også to forskjellige årsmodeller; Audi(91-3.93) og VAG(4.93-94). Her er linkene:

Audi: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Audi/100/665031-BREMSECALIPERE-AUDI/

VAG: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Audi/100/665013-BREMSECALIPERE-VAG/

På begge står det 2.6i, betyr det at jeg ikke får brukt dem, eller er det et fett?

Det står kke(ikke?) quattro på VAG sine, men det står ingenting på Audi sine, men siden jeg ser at prisen er den samme, er disse like?

Noen som har erfaring med disse calliperne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle gode svar hittil, håper på fler så jeg får bilen igang igjen... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anbefaler å bytte til nye skiver og klosser på begge sider. (jeg pleier å bruke brembo skiver og mintex klosser) koster ikke all verden og da slipper du å tenke på bakbremsene på en stund. calipper går an å overhale om du er litt fingernem og den ikke er rustet i stykker. Neste gang jeg skal overhale skal jeg også montere greasenippel på håndbrekkstaget, da disse fryser og ruster fast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caliperne er ikke like på 2WD og quattro, overhaling holder sjelden mer enn noen måneder om man ikke demonterer *alt*, og man må ha alle pakninger nye, og de er slett ikke gratis. Jeg vet at Torshov Bilrekvisita har ganske ok pris på byttecalipere, sjekk der. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

25381_10150163663695577_698280576_118090

Gamle callipern...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om mekonomen gir rabatt på caliper ved fremvisning av klubbkort, utover 300 ved innbytte av caliper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.