Hvordan virker den automatisk lysblenderen?

Anbefalte innlegg

På minAudi A4 B8 så har jeg valgt automatisk lysblender som utstyr, ognår jeg setter bryteren på "Auto" og skyver spaken frem ett par hakk så kommer "A"-tegnet i displayet som indikerer at funksjonen er aktiv.

Er ikke da poenget at bilen skal slå av og på nærlyset selv avhengig av møtende trafikk og eller utvendig belysning?

Jeg kjørte nemmeliggjennom det mørkeste skogholt men det var fortsatt nærlyset som var tent...

Inbiller meg liksom at hvis ikke langlyset ble aktivert der, så blir det vel aldri aktivert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke auto funksjonen din dekker fulltlyset ditt. bare park og hovedlys.

altså du som har led vil ha led stripen på om dagen og når det blir for mørkt går nærlysene også på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...

Jeg mener da bestemt at jeg skulle ha slike automatiske lang/nærlys som slo seg på og av i forhold til når jeg møtte biler å slikt jeg da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...

Jeg mener da bestemt at jeg skulle ha slike automatiske lang/nærlys som slo seg på og av i forhold til når jeg møtte biler å slikt jeg da...

Fra Audi.no

Lys- og regnsensoren styrer vindusviskerne og veksler mellom kjøre- og nærlys automatisk. Den aktiverer passende belysning ved dårlig vær, skumring, kjøring i tunneler eller i mørket. Det gir automatisk god sikt, uansett om det regner eller blir mørkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår... men jeg har ekstrautstyr som heter "kjørelysassistent" som skal slå av/på langlys automatisk....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår... men jeg har ekstrautstyr som heter "kjørelysassistent" som skal slå av/på langlys automatisk....

Fjernlysassistenten bestemmer når det er nødvendig med bruk av fjernlys. Den styrer omkoblingen mellom nær- og fjernlys automatisk. Føreren kan dermed konsentrere seg om trafikken og trenger ikke tenke på riktig belysning. Lyset fra bilen er alltid riktig. Merk: Fjernlysassistenten leveres bare i kombinasjon med xenon plus-lykter.

Har du xenon plus-lykter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har Xenon Plus... men ikke adaptive...

Altså slik at dem svinger seg etter rattutslaget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ordlagt meg litt feil i denne tråden ser jeg...

Det jeg har på min bil heter i følge listen "Fjernlysassistent"

Dette er vel en automatisk funksjon som blender opp og ned lysene under kjøring utfra om det kommer bil eller ikke i møte?

Jeg setter først vriknappen til lysbryteren i stillingen "Auto", for så og dytte fjernlyshendelen frem til jeg får ett "A"-symbol i instrumentet for å slå på "fjernlysassistenten"

Poenget er at selv i de mørkeste skogholt på svarte natta så vil ikke fjernlyset slå seg på via den automatiske funksjonen. Kun nærlys lyser hele tiden...

Hva er det jeg gjør galt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe mer å tillføye her... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trudde de var slik at du måtte sette på fjernlyse selv så når de kom bil i mot dimmet den ned automatisk? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke slik jeg har forstått det da men....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke slik det systeme virker? sett på fjernlys så skruer den det av og på om de komme bil imot eller ikkje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er jaggumeg usikker...

Må vel bare prøve ut litt tror jeg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utsnitt fra Audi norge: "Fjernlysassistenten bestemmer når det er nødvendig med bruk av fjernlys. Den styrer omkoblingen mellom nær- og fjernlys automatisk. Føreren kan dermed konsentrere seg om trafikken og trenger ikke tenke på riktig belysning. Lyset fra bilen er alltid riktig. Merk: Fjernlysassistenten leveres bare i kombinasjon med xenon plus-lykter.

Står ikke no her om at du skal setta på fjernlyse selv, så da ble jeg usikkert her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke bare å dra innom møller så vet jo sikkert dem dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar på første innlegg: Du har fjernlys assistent og er på ingen måte det sammme som regn og lyssensor.

Under regnsensoren din ved foten til speilet innvendig, om du ser under denne fra utsiden igjennom frontruta så har du et lite sensor felt som peker forover.. rett under rengnsensoren. Denne oppfatter lux i området foran bilen, og alt utifra hvor følsomt du stiller inn denne i MMI- car menyen så blender denne ned fjernlysene om den oppdager møtende lyskilder feks en bil.. men den registrerer også tettbebygget strøk med veg belysning, og blender også da ned fjernlyset.

Aktiveringen av denne er som du beskriver. bryter i auto, og sett på fjernlys, da lyser symbolet for fjernlys med en A integrert i symbolet. Da er denne aktiv og du kan trygt kjøre slik hele tiden, bilen vil da sette på fjernlys når det trengs og skru de av når det trengs eller de ikke behøves. OBS hender systemet er noe tregt om du tar igjen en bil, så pass på å skru de av manuelt da om de ikke gjør det selv:)

Til spm om hva du gjør galt så har du trolig for følsom innstilling i MMI car menyen på denne funksjonen:) Fjernlys symbolet lyser med en A i ikkesant når dette skjer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant det ut nå.

Det så ut som om jeg måtte kjøre en stund slik at den fikk kalibrert seg.

Funket fint som sagt, men synes det virket alt for tregt. mange ganger jeg kunne tenke meg å slå på fulltlysene uten at dette skjedde automatisk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant det ut nå.

Det så ut som om jeg måtte kjøre en stund slik at den fikk kalibrert seg.

Funket fint som sagt, men synes det virket alt for tregt. mange ganger jeg kunne tenke meg å slå på fulltlysene uten at dette skjedde automatisk...

Hva står følsomheten på da? ja hender det systemet er litt tregt.. både til å skru av og på fjernlysene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følsomheten står på "early"

Funker sikkert greit på E6 og i høyere hastigheter, da jeg følte den ble mer presis i høyere fart. Men ved småkjøringer i små hastigheter er den ganske ubrukelig mener jeg...

Men men... nå fant jeg vertfall ut at det funket :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg søkte på auto fjernlys og denne gamle artikkelen kom opp. Jeg har samme problem på min passat alltrack 2013 modell. Med fjernlysassistent som ikke dimmer ned når jeg møter møtende trafikk, ei heller skrur den seg på når jeg kjører på mørke veier. Det er ganske irriterende å ha en slik funksjon som ikke fungerer. Jeg dytter fra meg en gang, A kommer opp, men ikke noe fjernlys selv etter flere kilometer. Så må jeg dytte en gang til for å overstyre...

Noen som vet hvorfor?

Ja, kan stikke til Møller, men det er jo et prosjekt det og da, når kanskje dere genier her vet hva som er galt? J

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar på første innlegg: Du har fjernlys assistent og er på ingen måte det sammme som regn og lyssensor.

Under regnsensoren din ved foten til speilet innvendig, om du ser under denne fra utsiden igjennom frontruta så har du et lite sensor felt som peker forover.. rett under rengnsensoren. Denne oppfatter lux i området foran bilen, og alt utifra hvor følsomt du stiller inn denne i MMI- car menyen så blender denne ned fjernlysene om den oppdager møtende lyskilder feks en bil.. men den registrerer også tettbebygget strøk med veg belysning, og blender også da ned fjernlyset.

Aktiveringen av denne er som du beskriver. bryter i auto, og sett på fjernlys, da lyser symbolet for fjernlys med en A integrert i symbolet. Da er denne aktiv og du kan trygt kjøre slik hele tiden, bilen vil da sette på fjernlys når det trengs og skru de av når det trengs eller de ikke behøves. OBS hender systemet er noe tregt om du tar igjen en bil, så pass på å skru de av manuelt da om de ikke gjør det selv:)

Til spm om hva du gjør galt så har du trolig for følsom innstilling i MMI car menyen på denne funksjonen:) Fjernlys symbolet lyser med en A i ikkesant når dette skjer?

Ja, her så jeg et svar fra en med peiling.

Kan ikke huske å ha sett en følsomhetsjustering på MMI? Jeg kjører på opplyst landevei med assistenten i A men ikke noe fjernlys, ganske irriterende, jeg vil da ha på fjernlys...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt på siden, men: På min Tiguan (som blender ned sektorvis altså litt mer avansert) så har jeg bryteren på auto, så skyver jeg hendelen fra meg og da dukker det opp en A i et "lystegn". Da går den automatisk til fulltlys. Skyver jeg den fra meg en gang til så overstyres det, altså til alltid fulltlys.

Derimot må jeg ha over 65 km/t for at den skal slå inn, noe som er for sent. Kanskje det er hastighetsavhengig hos deg også? Eller om det er noe skitt på lyssensoren/frontruta som gjør at gjør at den ikke styres riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det funker på nyere Audi, men på min X Opel Insignia så skifta den nå fra fjern til nærlys automatisk ved motgående trafikk : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det funker på nyere Audi, men på min X Opel Insignia så skifta den nå fra fjern til nærlys automatisk ved motgående trafikk : klø :

søren, skulle hatt opel... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

søren, skulle hatt opel... ;)

Kjenner en viss sarkasme i denne posten eller hur? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.