Oljeforbruk på B7 170HK TDI 2007

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mye som er et "normal" oljeforbruk på bilen min.

2007 A4 B7 2.0 170HK TDI Quattro.

Synes den bruker litt mye. Har gått fra ca midt mellom min/max til rett under min på ca 1200km

Noe som burde sjekkes før garantien går ut?

Bilen har gått 41000km nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 liter pr 1000km er ok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, ble bare litt overrasket når oljenivålampa lyste.

Hadde en Touran 1.9TDI 105HK tidligere og den brukte litt olje de første 10.000km (regner med dette kun var i innkjøringsperioden) men etter det så brukte den ikke noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 liter pr 1000km er ok.

Vet at VW/Audi sier det. Men økonomisk sett er det i hvert fall ikke OK. Hvis man bruker 600 kroner i drivstoff på 1000km, så blir 1 l longlifeolje til rundt 200 kroner helt hinsides all fornuft. (Med mindre det gjelder innkjøringskm, da).

Min TDI har forøvrig ikke behov for påfyll mellom longlifeservicene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes 1 liter høres mye ut jeg også egentlig. Skal sjekke hvor mye jeg må fylle på nå og se hvor lenge det holder. Er det noe feil med den så er det jo greit å få luket det ut før garantien går ut i mai.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville spandert på meg en NAF Garantiutløpstest UANSETT, og sakt ifra om de kunne sjekke ekstra rundt oljeforbruket

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville spandert på meg en NAF Garantiutløpstest UANSETT, og sakt ifra om de kunne sjekke ekstra rundt oljeforbruket

Jepp det er planen. Skal bestille test til uka :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

grensen for rep av oljeforbruk på vag på garanti er hvis forbruket er over 0,5l pr 1000km:) Dette må dokumenteres med en oljeforbruksmåling hvor vi måler opp i gram nøyaktig oljemengde i et eget program på vas diagnose aparatet. og peilerør og påfyllingslokk plomberes. kunde må så kjøre minimum 1000km for å så få tappet av oljen over ett gitt tidsrom med bunnpluggen av ved en viss olje temp, hvor så oljen veies og brukt olje beregnes. Ved starten av en slik måling skal ny olje fylles på, så eventuelt drivstoff i oljen som kan være der fra før ikke tas med i beregningen, da dette kan fordampe.

Om det viser seg at bilen bruker over 0,5l pr 1000km så dekkes den nye oljen og jobben utført i forbinnelse med måling. rep på motor blir så igangsatt på garanti om bil har gått under 100000km og er under 5 år i praksis, om det er under 0,5l så blir kunde belastet hele jobben. :)

En slik rep uten en godkjent oljeforbruksmåling med tilhørende skjema, vil ikke dekkes av garantien.. så du må uansett på merkeverksted å ta en forbruksmåling som beskrevet over selv om naf sier den bruker for mye, det godtar ikke fabrikken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Stian. :)

Så det betyr at jeg har 5 år eller 100.000km garanti på motor og ikke 3 år?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har maken bil og årsmodell som er gått 60000km.Den bruker 1l.olje på 15000km. Har absolutt vurdert og sjekke motor + turbo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som Vag har trøbbel med oljeforbruk på di nye diesel motorene, di gammle 1,9TDI motorene var jo mye bedre med tanke på oljeforbruk virker det som, Skuffende. har en 1,9PD gått over 200.000km nå og trenger ikke påfyll på 15.000km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 04 touran renner shelloljen rett igjennom på 1-2-3,med annet olje merke ble det redusert til ca 0,5 liter på 10000km

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Stian. :)

Så det betyr at jeg har 5 år eller 100.000km garanti på motor og ikke 3 år?

Man har 3 års garanti på bilen om kjøpt ny i norge. men man har 5 års reklamasjonsrett på ting som burde holde lengre enn det har gjort.. feks en styreenhet som ryker helt av seg selv, det er ikke noe kunde kan noe for og heller ikke skulle være nødvendig å ta med i beregningen som en slitedel. En motor med høyt oljeforbruk internt i motor som har gått under 100000km er stortsett en ting man får igjennom på reklamasjonsretten om bilen er under 5 år:) (om bilen er kjøpt som næringskjøp så er det andre regler)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

erfaringsvis går oljeforbruket ned en god del om man går fra shell til feks castrol slx LL3, har i allefall jeg erfart:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

erfaringsvis går oljeforbruket ned en god del om man går fra shell til feks castrol slx LL3, har i allefall jeg erfart:)

Var det samme jeg merket når jeg gikk over til Agip på Touran også.

Kan jo være noe å prøve på Audien også selvsagt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantiutløpstest er bestilt. Kan jo hende dem finner noe. Selv om bilen virker helt fin :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 140hk DPF bruker nesten ingenting på 10-12000km, trenger ikke etterfylle...nivået synker kanskje 2mm på pinnen. Castrol longlife 507.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 140hk DPF bruker nesten ingenting på 10-12000km, trenger ikke etterfylle...nivået synker kanskje 2mm på pinnen. Castrol longlife 507.

Samme her med sånn motor og castrol slx longlife 3. nesten ikke synlig minkning på peilepinne selv etter 20000km+

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her med sånn motor og castrol slx longlife 3. nesten ikke synlig minkning på peilepinne selv etter 20000km+

: rolleyes Hvorfor bruker du ikke "VAG sin anbefalning" av olje siden du selv jobber på møller?: klø :

Shell..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VAG anbefaler vel ikke shell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller i elverum gjør det iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller ålesund har shell som sin anbefaling, hadde bilen på service etter jeg kjøpte den, bilen hadde da gått 33000km, de skiftet olje og fortsatte med shell, kjørte 1500km, så lyste oljelampa, fylte etter 1 liter, kjørte nye 1100km, oljenivålampa lyste igjen, fylte da på ca 8 dl. Reiste bort igjen med bilen, fekk dei til å skifte olje og oljefilter med mobil sin longlifeolje. Kjørte så 3000km, tappet av oljen selv og skiftet filter og ny mobil olje. Kjører nå 15000km og peilet, kunne da fylle på knappe 5 dl da var det på maks....Vil si at det er et mer "normalt forbruk" Det er forskjell på olje, det er helt sikkert;) Så aldri mer shell olje.... før i tia da jeg kjørte granada, så peilet vi bensin og fylte olje:p... sånn skal ikke en audi være;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, har oppservert flere på forumet som tror olje er olje, er minimums kvalitets krav ok på embalasje ok så er det bare å kjøre på........ Har for lenge siden funnet ut det ikke er tilfelle noe denne tråden også bekrefter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vw og audi leveres med castrol olje fra fabrikk pr dags dato. står tilogmed castrol på påfyllingslokket;) vi på møller bil ensjø selger både shell og castrol. dessuten er det ikke merker fabrikk anbefaler, selv om de reklamerer for castrol.. men spesifikasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke hvorfor møller bruker shell olje jeg! står noe at det er anbefalt castrol olje innpreget i oljepåfyllingslokket på Golfen min hvertfall! sett det på en del annen VAG også!: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.