#1 Skrevet Mars 21, 2010 (endret) En del av dere vet nok allerede hvordan man skal lese delenummerne, men for de som ikke er klar over det, har jeg laget en liten liste over hvordan man kan lese seg fram til hvilken bil, og hvilken plassering delene skal ha (ca)/gruppe den tilhører. For å ta ett eksempel på ett delenummer «8E0 941 700C» De tre første tegnene betegner bilmodell (8E = A4 8E) og jeg vet da hvilken modell delen tilhører. Tegn nummer 4 putter delenummeret i en kategori, her er listen over de 10 forskjellige kategoriene 0 - Accessoires 1 - Engine, Clutch 2 - Rear Axle 3 - Wheels, Brakes 4 - Body 5 - Front Axle, Differential, Steering 6 - Gastank and Pipelines, Exhaust system, Heater 7 - Transmission 8 - Hand- and Footlevers, Safety-covers 9 - Electrical Systems Jeg vet da at 9 betyr «Electrical Systems», 41 er sub-gruppe og forteller meg at det er lys jeg ser etter. 700 er selve delenummeret til delene jeg skal ha, hvor bokstavprefiksen forteller meg årsmodell (i dette tilfellet). Jeg vet da at det er ei grøfteløkt, og jeg kan deretter se om det er ett par eller oddetall, for å finne ut om det er høyre eller venstre side. Oddetall er alltid venstre side Partal er alltid høyre side Oddetallet er også alltid lavere enn partallet (dvs, venstre grøftelykt har delenummer under 700 i dette tilfellet) Så om du sitter med en del 8E0 941 XXX Vet du allerede hvilken bilmodell, hovedgruppe og undergruppe, og kan enkelt hente opp fester/bilde av hvor den skal via ETKA siden du vet hvilke grupper du skal inn i. Da jeg ikke har tilgang til ETKA, kan jeg dessverre ikke skrive opp alle undergruppene, men det er en del, så hvis noen med ETKA kunne tatt screenshot av undergruppene til de forskjellige og lagt opp kunne det kanskje hjulpet en del brukere. Når det kommer til deler til motoren, har man også egne startprefixer. 1,8T AEB motor har 058. For å finne ut hva slags delenummer som tilhører din bil, kan man enten se i instruksjonsboken/serviceboken eller på klistremerket som er festet inni bilen din som inneholder kodene. Hvis jeg hadde hatt en RHD A4 B7, og det var en del som var spessielt for den bilen, ville delenummeret startet med 8E2 framfor 8E0. 0 = "universal" 1 = LHD 2 = RHD 5 = Sedan/saloon 9 = Avant/stasjonsvogn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 21, 2010 Meget bra og informativ. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 21, 2010 Men f.eks. et oljefilter eller andre deler som brukes på mange modeller - hva står da i de 3 første sifre? Eller har samme del mange numre (et for hver modell det brukes i)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 22, 2010 @Terje, det finnes motorprefikser også. Har oppdatert førsteposten angående det. Du finner motorkoden i instruksjons/serviceboken og/eller på klistremerket som er satt i bilen din ifra fabrikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 22, 2010 Det er vel slik at deler som brukes på flere modeller, eller som brukes videre på nyere modeller beholder det originale delenummeret. F.eks er det mange understellsdeler på 100/A6 (92-97) som har delenummer fra Type 44 og dermed får delenummer 44X XXX XXX istedet for 4AX XXX XXX som tilhører C4 karossen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 22, 2010 greit nok dette, men hva betyr da den "C"en tilslutt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 22, 2010 Bokstavprefiksen etter delenummeret angir hvilken versjon av delen det er. Det er viktig å huske at ikke 700A er det samme som 700 f.eks. I enkelte tilfeller kan man bruke begge to, men som oftest er det 2 forskjellige deler selv om at de har samme delenummer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 22, 2010 Takk Emil! Slike tråder har stor verdi for VACN De 2 første tallene visste jeg fra før, men hadde ikke snøring på resten. Så her lærte jeg noe nytt idag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 22, 2010 (endret) Det med de første 3 sifferene stemmer bare delvis siden det kan gå til flere biler. Har f.eks 1K0 deler som går til Caddy, Golf, passat , touran osv osv. Ingen regel uten unntak;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 22, 2010 Det stemmer vel ikke bare delvis da? Stemmer vel veldig korrekt, men at det også finnes "universal" prefikser. Hvis det er noen som har noen «universalprefikser» hadde det vært topp om dem kunne skrive de inn i tråden, og hva slags modeller de passer til. Så kan jeg oppdatere førsteposten med en liste, som andre forummedlemmer garantert vil ha nytte av. En annen huskeregel: Det er ikke sikkert at delen 8E5 941 700A passer til min bil, selv om at jeg har en 8E sedan (5), da A kan bety at det er til B6 chassiet som også heter 8E. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...