Passende A/R forhold på turbofemmer ?

Anbefalte innlegg

Ønsker en turbo som spooler opp raskt og gir litt mer enn K24.

Har forstått det slik at A/R forholdet på kompressoren har mye å si for spool up tiden, lurer derfor på: hva er passende A/R forhold på turbofemmeren, for rask spool up ?

 

For å ha noe å sammenligne med forsøkte jeg å finne ut A/R forholdet på K24 og RS2 turboene, her er det jeg fant (vet ikke om det stemmer):

K24: Kompressor A/R 0,42, Turbin A/R 0,48

RS2: K26 #6 eksoshus kompressor A/R 0.60 (noen mener 0.48)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her skal du få ett meget godt tips:

Ikke se deg blind på A/R, få heller ett flowchart på de aktuelle turboene, så får du noen som f.eks. Johannes eller Roy på forumet her til å tolke hidden'ene for deg :)

Ett flowchart sier 110 ganger mer enn ett A/R-forhold om hva turboen er god for :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ønsker en turbo som spooler opp raskt og gir litt mer enn K24.

Har forstått det slik at A/R forholdet på kompressoren har mye å si for spool up tiden, lurer derfor på: hva er passende A/R forhold på turbofemmeren, for rask spool up ?

 

For å ha noe å sammenligne med forsøkte jeg å finne ut A/R forholdet på K24 og RS2 turboene, her er det jeg fant (vet ikke om det stemmer):

K24: Kompressor A/R 0,42, Turbin A/R 0,48

RS2: K26 #6 eksoshus kompressor A/R 0.60 (noen mener 0.48)

 

A/R på begge sider har mye å si. Spørs litt hva du er ute etter når det gjelder effekt. En RS2 turbo funker jo veldig bra opp til 350-360hk. Den passer også omtrent rett på. Garrett T3 med .42 kompr. og .48 turbin er levert originalt på Cosworth: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at flowchart har alt å si for effekten, men jeg forsøker å finne ut av spool up tiden. Har forstått (eller misforstått) det slik at dette bestemmes ut i fra A/R forholdet.

 

Holder med +300hk (litt mer enn idag) for meg. K24'n varmer motoren godt opp når man forsøker å tyne ut 300 av den.

Så det jeg tenkte på var en turbo som gir mindre eksos motstand (K26 #6 eksoshus, eller noe slikt), men jeg ønsker å beholde k24'ns raske spool up.

Har sett litt på K26/T3 Hybrid,http://www.034efi.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=44&osCsid=e65a22e78411818613c1c991640e31ce , men er litt usikkert på hvor mye bedre en K26 med T3 kompressor og turbin hjul blir enn en standard RS2 turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at flowchart har alt å si for effekten, men jeg forsøker å finne ut av spool up tiden. Har forstått (eller misforstått) det slik at dette bestemmes ut i fra A/R forholdet.

 

Ikke alt bestemmes ut ifra dette. Kamtider, flow gjennom toppen og program ++ har også mye å si. RS2 turbo(K24/7200) har vært brukt i årrekker og viser seg å passe bra til disse motorene med optimalt program selvsagt. Er ikke sikker på a/r på kompr hus og størrelse på turbinhus på RS2 turboen. 034 EFI har nok testet ut disse turboene de selger så det kan godt hende den du nevner funker bra. Men minuset er at de har Garrett senterhus og da må du bygge om olje og vann rør/slanger. Står ikke noe om a/r på den T3 kompr på siden deres: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.