2004 Touran vanskelig å starte når varm

Anbefalte innlegg

Hei

Er nytt medlem her på forumet og trenger litt hjelp til min Touran TDI 105 DSG, 2004 modell. Problemet er når jeg har kjørt bilen varm og stopper den, så er den veldig tungstartet når jeg skal starte igjen. Dvs den starter alltid, men tar 6-7sek før den starter. Har hatt den på service (ikke merkeverksted) hvor det ble byttet alle filtre og oljer. Den var også slik før service. Km er 86000

Mvh

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2.0 Tdi var også slik (var vell nærmere 3-4 enner 6-7 sek), men etter at jeg skifta EGR-klaff (eller noe som ligger der i nærheten. Kjent at den delen ryker) og chippa den så ble den som ny.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Det er vel kanskje 3-4 sek på min også, men føles sikkert lengre:-)

Men ble den bedre når du kun byttet ventilen eller etter både ventil og chip? Er denne enkel å bytte selv, og får man opp feilkode på denne i VAG-COM dersom man kjører diagnose?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor den sitter på en 1.9, men på 2.0 er den enkel å skifte. Tar max èn time hvis du vet hvor den sitter. Den ble bedre ved skifte av ventil, men ikke helt 100. Etter chipping ble den 110%.

Det kommer opp feilkode på vag-com hvis du kjører diagnose. Skal finne en for deg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for svar. Har hatt bilen på tilstandsrapport (for mulig salg) og de fant følgende feil;

1. Lekkasje på slangen inn til turbo (hører det suser ved gasspådrag)

2. Feil på glødeplugg sylinder nr 3

Da blir spm om det er dette som gjør at den starter dårlig eller om de hadde avdekket at EGR ventilen også var dårlig?

Noen som vet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift glødepluggen du om det ikke er brudd i ledningsskinna til glødepluggene dine:) Vanlig på din motor.. Kjør grunninnstilling kanal 3 på motor du og se om egr fungerer. legg merke til LMM verdiene ved grunninnstilling når egr er lukket kontra åpen. hva er differencen på verdiene på lmm ? (motor skal gå på tomgang.)

PS 2.0tdi 16v 140hk er berørt av en rekke vanlige feil som anngår treg start ved varm/kald motor som din ikke er berørt av:) Så har du det i bakhodet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert. Har desverre ikke VAG-COM så får ikke testet dette men har en kamerat med tilgang så får prøve å bytte den. Noen idè om pris på Møller? Ser at Mekonomen har Bosch til 275 pr stk.

Og turboen er den vanskelig å komme til for å skifte slange og o-ring?

Takker så mye for svar. Medlemskap er vel investerte penger :-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har samme feilen på min -05 Touran, av og til når den er driftsvarm så bruker den 2-3 sekunder lengre på og starte.

Satte bil til Skien Bil, de mente den skulle være slik.

Da jeg hadde høytrykks drifstoffpumpe som brukte litt lenger tid på og bygge opp nok trykk når motoren var varm.

Noen som tror på denne forklaringen??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.