Beste skrudde spacere? Og hvor kjøpe disse?

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skulle legge denne, men er felg/dekk relatert...

 

Kjøpte på lørdag skrudde spacere på 15mm pr side. Disse passet ikke da de var 66,5, og jeg trenger 57,1.

 

Disse spacerene har gjengeinnsats av stål (FK system B+ FK09315BZ+) , mens de som egentlig passer min bil har ikke dette (FK system B FK01515BZ).

Men er ikke alu litt bløtt å skru i? Er det da bedre å kjøre spacere der man kun bruker lengre bolter istedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alu funker fint det. Bare vær forsiktig når du entrer boltene.

 

Jeg mener H&R har stålinnsatser, men de koster skjorta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåler de like mye når man trekker til, og alu utvider seg vel når det blir varm (mer i forhold til stål)?

 

20mm er minste hos HR hvis man vil ha skrudde :(

 

FK har en versjon som heter FK01515BZ+

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FK01515BZ+ har stålinnsatser.

Men normalt sett så greier man ikke å ødelegge de kun i alu heller, men nå er det jo du som skal ha dette Petter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FK01515BZ+ har stålinnsatser.

Men normalt sett så greier man ikke å ødelegge de kun i alu heller, men nå er det jo du som skal ha dette Petter...

 

Der kom det sleivsparket ja ;) Hvor har det det fra at jeg ikke kan skru? Er velkjent med kvaliteten til FK, er derfor jeg spør ;)

 

Stål er vanligvis sterkere enn alu, og jeg er ikke sikker på om jeg vil ha kun alu spacere. Men med stålinnsatser føler jeg meg tryggere.

 

FK01515BZ+ finner jeg ikke hos FK, enten tomme eller utgått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iflg. John-Arne er ikke kvaliteten på aluminiumen i spacerne fra FK den aller beste heller. Jeg fikk dreid opp noen adaptere en gang for et par år siden, og disse var helt tydelig av mye mer robust aluminium, så det er nok noe i det.

 

Uansett.. Nå kjører jeg med FK-adaptere hvor de originale hjulboltene måtte kappes ned litt for at de ikke skulle gå gjennom adapteren og treffe navet, men det har fungert ypperlig over lang tid det og. Har tatt av forhjula mange ganger, men de sitter like godt hver gang. Selv med mange runder med banekjøring.

 

PS. Kappet bare ned boltene ca 7 mm. Husk at når du fester felgene til navet (vanligvis, uten spacer/adapter), går ca 5 mm av boltens gjengeparti bort mellom skiva og navet (noe som ikke skjer når du skrur hjulet fast i en adapter), så man sitter i praksis igjen med like mye gjenger å feste hjulet med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, der kan man se. Takker! :)

 

Setter spaceren på felgen og så setter jeg inn hjulboltene for å se om de er for lange og vil treffe navet. Håper det skal gå greit eller så må jeg enten kappe hjulboltene eller kjøpe nye.

 

Problemet også med alu er at man ikke bare kan dra over, hvis man drar til HARDT (hvis aluminiumet er bløtt), men også at gjengene over tid kan bli romslige. Så for min del er stålinnsatser å foretrekke. Men, desto dyrere spacere, desto større sjangs er fet for at det er brukt kvalitets alu, og da er problemet mindre.

 

Vi får se hva NBS finner til meg :)

 

HR lager som sagt bare skrudde spacere på 20mm og opp. Og HR er kjent for kvalitet, kan jo lure på hvorfor de ikke lager skrudde 15mm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok uansett ikke du skal være redd for å miste hjula dine med FK sine spacere. De er tross alt TÜV-godkjent.

 

En ting som kan være lurt, som kanskje ikke så mange tenker på, er at man skal etterstramme hjula sine etter rundt 2 mil kjørt. Dvs. at du bør sette på spacere, sette på hjula, kjøre to mil, ta av hjula og etterstramme spacerne. Deretter setter du på hjula og etterstrammer disse også etter en kort tid.

 

Det er nok ikke nødvendig dersom du strammer de godt til i første omgang, men da er du i hvert fall på den sikre siden. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, du sier noe! Men har hatt FK før, og kvaliteten der var ikke å rope hurra for...

Kanskje jeg er kravstor, men er så lei dårlig kvalitet.

 

Venter på telefon fra Norskbildelsenter, de skulle finne noen for meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde skrudde H&R spacere, de var i aluminium, uten stålinnsatser. Der var det ingenting å si på kvaliteten ihvertfall! Ville nok ikke ha firt på kravene på en såpass viktig del..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde skrudde H&R spacere, de var i aluminium, uten stålinnsatser. Der var det ingenting å si på kvaliteten ihvertfall! Ville nok ikke ha firt på kravene på en såpass viktig del..

 

Helt enig i den gitt! Men hvis jeg får tak i FK med stålinnsatser, så går jeg nok for dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper opp denne tråden litt. Trenger to 20mm spacere som jeg skal bruke på bakhjuelene på en S2 ved banekjøring. (har ET15 på comp hjulene jeg skal bruke foran, og ET35 på hjulene jeg skal bruke bak.) Dette må bli skrudde spacere. Hva er det som fungerer bra til banekjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 15mm skrudde alu spacere på min, som diskutert over her liker jeg også dårlig tanken på at hjulboltene skrues i alu, det jeg har gjort er at jeg har montert pinnebolter som jeg har skrudd helt inn og limt godt med loctite, da er det pinneboltene i stål som slites hver gang du skrur av og på, og på en bane bil som du skrur hjule ofte av og på er det jo også raskere å entre med pinnebolter på. Har også brukt loctite på boltene som man skrur spaceren fast til navet med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo en god løsning vil jeg tro :)

Ser manton leverer spacers med pinnebolter orginalt.

Noen som har erfaringer med disse da? http://www.manton.se

 

Har også prøvd og finne en epostadresse til H&R for og høre med de, men finner ikke det noen plass på siden deres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde spacere på banebil hadde jeg laget selv for å være sikker på kvaliteten.

Manton lager bra greier i god alukvalitet men vet ikke om han bruker innsatsgjenger.

Dette setter du jo lett i selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde spacere på banebil hadde jeg laget selv for å være sikker på kvaliteten.

Manton lager bra greier i god alukvalitet men vet ikke om han bruker innsatsgjenger.

Dette setter du jo lett i selv.

 

Tror ikke jeg hadde stolt helt på kvaliteten om jeg skulle laget dette selv, da jeg hverken har utstyr eller erfaring med det slik som du har :) Om det er innsatsgjenger vet jeg ikke, men tenkte det var litt bedre når det er bolter som er satt inn fra baksiden, da de har et hode som holder de litt på plass?

 

6-Bult_360.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der bør jo holde veldig bra.

Er jo sånn det er originalt i navene på biler med bolter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der bør jo holde veldig bra.

Er jo sånn det er originalt i navene på biler med bolter :)

 

Hvordan er da bruddstyrken tror du på det? Tenker på at orginale nav er av stål, mens det der er av alu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er da bruddstyrken tror du på det? Tenker på at orginale nav er av stål, mens det der er av alu.

 

Støpejern (originalt) har flytegrense på ca 300N/mm2 og strekkfasthet på 500N/mm2

En bra alulegering feks AlMgSi1 flyt 255N/mm2 og strekk ca 300N/mm2

 

Det går veldig greit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.