Er det vanlig at Diesel pumpen ryker etter kun 4 år på en passat 2006 modell?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Trenger litt råd her og håper på raske svar. Helst før jeg henter bilen hos møller om noen timer.

 

Jeg har en Passat 2.0 Tdi, 2006 modell som er kjørt 60676 kilometer.

 

På fredag så kjørte jeg hjem fra jobb klokken 16:00 og i en bakke kune 600 meter hjemmenfra så stoppet bare bilen helt. Den ble bare død og fikk ikke startet den igjen. Enden på visen ble at VIking Redningstjeneste kom og kjørte bilen min til Møller Forus og så videre for å hente leiebil.

 

Nå er det onsdag og jeg har fått beskjed fra Møller om at diesel pumpen er ødelagt og måtte byttes og det koster ca. 5700 kroner for deler og arbeid. Jeg synes det er rart at diesel pumpen ryker etter kun 4 år/60767 km. Jeg har fulgt alle servicer og stiller spørsmålet om dette er noe som er vanlig for Passat. Er det andre som har opplevd det samme slik at det er ett kjent problem. Kan det gå på noen slags garanti eller noe?

 

Synes det er kjipt å betale 5700 kroner og håper derfor at noen her kan komme litt info før jeg henter bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør dem når du henter bilen hvor mange år du har reklamasjonsrett på deler som ikke er slitedeler ;)

 

(Pssst, det er 5 år eller 100 000km ;) )

 

Ved import:

"Her gjelder loven i det landet bilen er importert fra og du må tilbake dit for å reklamere. Norsk Forbrukerkjøpslov gjelder ikke."

 

Eller er det ok hvis bilen her fabrikkgaranti, som oftest kun er 3 år.

 

og en ting til slutt. Det er ikke årsmodellen som avgjør on du har 5 år eller ikke, det er regdato!

 

En norsk-kjøpt bil som er førstegangs regget, si 05.05.05, har 5 år reklamasjonrett fra den datoen den ble regget, selv om det er en 06 modell!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bilen kjøpt ny i norge så har du 5 års reklamasjon ihht norsk kjøpslov. en dieselpumpe er absolutt en del som skal vare lengre enn 5 år.

 

er det en importert bil står du litt verre, da det vel kun er 3 års garanti

 

edit: ser at bilen er chippet og du skal ikke se bort i fra at møller fraskriver seg alt ansvar i den forbindelse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg stiller dårlig er jeg redd for : gråter :

Den er importert fra Tyskland.

 

Så da har jeg bare 3 år garanti på ting som ikke er slitedeler?

 

Er kjipe penger å betale synes jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve deg, kanskje de glemmer at den er importert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

shit happens :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve deg, kanskje de glemmer at den er importert...

 

hehe....de glemmer ikke noe hos Møller er jeg redd for.

 

Men tro meg, ja skal prøve men har ikke helt stor tro på at jeg lykkes.

 

Når jeg kjøpte bilen fra Tyskland så var jeg klar over at jeg mistet 1 års nybil garanti på den, men jeg var ikke klar over at jeg gikk fra 5 års garanti til 3 års garanti på deler som ikke er slitedeler.

Men da har jeg i så fall lært noe nytt i dag : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5700 for dieselpumpe og arbeid?

Sikker på at det er selve pumpa som er gåen?

 

edit: regner med det er matepumpe det snakkes om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bilen kjøpt ny i norge så har du 5 års reklamasjon ihht norsk kjøpslov. en dieselpumpe er absolutt en del som skal vare lengre enn 5 år.

 

er det en importert bil står du litt verre, da det vel kun er 3 års garanti

 

edit: ser at bilen er chippet og du skal ikke se bort i fra at møller fraskriver seg alt ansvar i den forbindelse

 

Dessverre har du bare 2 års (fabrikk)garanti på import. Det siste (3dje året) er en tilleggs-garanti som norske leverandører tilbyr og gjelder derfor bare for biler kjøpt av disse.

 

Dette er dessverre baksiden av medaljen for import da det fort blir veeeldig dyrt med reparasjoner utenfor garanti og reklamasjon.

 

Bensinpumpen på min A4'en røk på samme måte (i en oppoverbakke rett ved hjemmet) to uker før 5-års reklamasjon utløp og da gjorde Møller jobben gratis på egen oppfordring (jeg trodde nemlig bilen var passert 5 år). Så all honnør til Møller for at de sparte meg for 6000 raske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5700 for dieselpumpe og arbeid?

Sikker på at det er selve pumpa som er gåen?

 

Mener det var det jeg ble fortalt ja.

 

Først sa han at bensinpumpa var gåen, men da svarte jeg at det kunne ikke stemme siden jeg har diesel bil : smil :

 

Da rettet han opp og lo litt mens han sa at det selvfølgelig var diesel pumpa.

Men det var for deler og arbeid ble jeg fortalt. I tillegg så skal de skifte gir oljen og den koster vist 3300 kroner eller noe : eek :

 

Så totalt så kommer regningen på i underkant av 9000 kroner (hjelp : rolleyes)

 

Edit: matepumpe eller dieselpumpe - har ikke peiling da jeg ikke er noen guru på motor osv :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde selv en tyskimportert Passat 3BG som turboen gikk etter 3 år og 30k, jeg fikk dekket alle delene men ikke arbeidet, så det tok jeg selv og leverte gammel turbo tilbake til møller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: matepumpe eller dieselpumpe - har ikke peiling da jeg ikke er noen guru på motor osv :-)

 

stemmer godt at det er en matepumpe, da du har enhetsinjektorer (pumpedyser)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en vanlig feil på 3c at matepumpen i dieseltanken ryker.

Kjenner mange som har byttet den, men dog uten kostnad for dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da har jeg hentet bilen og prøvde meg selvfølgelig på at dette burde jo være noe som gikk på garantien. (i håp om at de ikke ville huske at den er tyskimportert : rolleyes )

 

Vel, det første som ble sagt var: denne er tyskimportert og da har du ikke garanti og Møller vil ikke dekke noe på en bil som de ikke selv har solgt og tjente penger på.

Så da var jo det avklart :o

Så da var det jo bare å vri fokuset over på noe annet...........søren altså!!!

 

Kjenner en hos Møller og fokuserte på det for å få rabatt og etter litt så sa han OK og jeg fikk 10% rabatt på delene. Er jo ikke så mye men 10% er ca. 10% mer enn ingenting : smil :

 

Så 4947,51 kroner kostet den reprasjonen. Men men...har ihvertfall en bil som virker!

 

Uansett, takk for mange tilbakemeldinger og tips/råd/erfaringer.

Alltid morro å spørre her på forumet, for det er mange her som sitter med mye informasjon som er nyttlig.

 

Igjen....takk alle sammen:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det ordna seg, men 3300,- for å skifte olje?? Er det normalpris hos Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

O

Så 4947,51 kroner kostet den reprasjonen. Men men...har ihvertfall en bil som virker!

 

Så lenge ikke de totale ekstrautgifter i eierskapet overstiger marginen ved import så er det vel greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det ordna seg, men 3300,- for å skifte olje?? Er det normalpris hos Møller?

 

Det er omtrent det samme de skulle ha for å skifte girolje på min B6 med manuell kasse også. Jeg kjøpte oljen selv (castrol fra Mekonomen) og gjør jobben selv. Slipper unna med en tredjedel av kostnaden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det ordna seg, men 3300,- for å skifte olje?? Er det normalpris hos Møller?

 

Det er vist det for girolje på DSG girkasse.

Synes også det var dyrt, men hva kan jeg gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.