Anbefalte innlegg

Flott artikkel og flotte videoer.

 

Audi Driving Experience er absolutt noe som frister, helst på isbane. Men en trackday med de feteste modellene hadde heller ikke gjort noe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Kalls Auto Lodge forrige helg og kjørte A4 2.0Tfsi Q på isen. _meget_ lettkjørt bil..

 

Kjørte også diverse 911'er som var en artig opplevelse.

 

Anbefales

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den perfekte Audi ble lagd for snart 30 år siden ;)

 

men neida. rå bil det der!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Advarsel: Jeg skal nå til å banne i kirka!!!!

 

Man kan eventuelt kjøpe seg en BMW, som for LENGE siden skjønte dette med vektbalanse og trekk i riktig ende, og ergo fungerer ufattelig bra selv uten aktive differ og gud vet hva.

 

(Banning over. Forumet her er vel norges beste, hjertet mitt vil alltid ligge hos VAG. Bare så synd at jeg synes BMW lager bedre biler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Advarsel: Jeg skal nå til å banne i kirka!!!!

 

Man kan eventuelt kjøpe seg en BMW, som for LENGE siden skjønte dette med vektbalanse og trekk i riktig ende, og ergo fungerer ufattelig bra selv uten aktive differ og gud vet hva.

 

(Banning over. Forumet her er vel norges beste, hjertet mitt vil alltid ligge hos VAG. Bare så synd at jeg synes BMW lager bedre biler)

 

Så lenge en bil trekker kun i ene enden, så er det feil anyway. En bil fikk 4 hjul og at 2 stk skal ligge døde er ikke meningen. 4 hjulstrekk er noe enhver bil skulle hatt. Og si at man ikke trenger det, da er man uvitende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge en bil trekker kun i ene enden, så er det feil anyway. En bil fikk 4 hjul og at 2 stk skal ligge døde er ikke meningen. 4 hjulstrekk er noe enhver bil skulle hatt. Og si at man ikke trenger det, da er man uvitende :)

 

Sier du det etter å ha blitt frakjørt også?

 

Hilsen uvitende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier du det etter å ha blitt frakjørt også?

 

Hilsen uvitende

 

Nei, men det kan han si når han skal ta løs i en bratt oppoverbakke på vinteren med 10 cm løs kramsnø.

Du som står der med en 2WD kommer ingen vei, mens han bare spinner ivei oppover :)

Husk at en motor aldri utvikler mer krefter enn det som blir plantet i bakken, derfor er grepet viktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det kan han si når han skal ta løs i en bratt oppoverbakke på vinteren med 10 cm løs kramsnø.

Du som står der med en 2WD kommer ingen vei, mens han bare spinner ivei oppover :)

Husk at en motor aldri utvikler mer krefter enn det som blir plantet i bakken, derfor er grepet viktig.

 

Det er korrekt. Men jeg pleier å unngå å sette bilen min i 10 cm løs kramsnø. :)

 

Motoren utvikler jo like mye krefter uansett, men man får ikke utnyttet kreftene dersom de ikke kommer i bakken på noen måte. Men jeg vil påstå at en M3 som så smått spinner gjennom langsvingen på Rudskogen kommer kjappere fram en S4'en som ligger bak og understyrer. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er korrekt. Men jeg pleier å unngå å sette bilen min i 10 cm løs kramsnø. :)

 

Motoren utvikler jo like mye krefter uansett, men man får ikke utnyttet kreftene dersom de ikke kommer i bakken på noen måte. Men jeg vil påstå at en M3 som så smått spinner gjennom langsvingen på Rudskogen kommer kjappere fram en S4'en som ligger bak og understyrer. ;)

 

Men hvem er kjappest rundt banen? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier du det etter å ha blitt frakjørt også?

 

Hilsen uvitende

 

hvem sier frakjørt?

 

genielt i bratte bakker på grus, genielt ved vått, da spinner en 2wd uansett nesten, og ikke minst i svinger så oppfører den seg på en annen måte, og om vinter står man bom fast med 2wd.

 

Er bare så lei av at alle unnskylder seg og sier man ikke trenger 4wd, bare fordi de tror at oppoverbakker om vinter er eneste forskjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvem er kjappest rundt banen? ;)

 

Vel, ettersom S4'en nok må holde en lavere fart gjennom svingene, samt sannsynligvis må vente litt lengre før han kan gi flatt jern igjen ut av svingen for ikke å gå rett frem, så vil jeg nok faktisk holde en knapp på BMW'en.

Jeg beklager å si det, men alle som ikke har kjørt en BMW en vinter eller to, opplevd hvor herlig lettkjørt den er på ei isbane, eller hvor forutsigbar og lettkontrollert den er i en nødmanøver, de vet faktisk ikke hva de snakker om!!

Kjørekomfort og støynivå skal vi ikke engang snakke om i denne omgang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett m3.. haha sett en proff fører bak rattet i en e36 m3 med 321hk mot en proff i en s4 b5 og s4 blir grisa.. prater om orginale biler.. m3 e46 cls er mange sekunder raskere pr runde enn R8 på nürburgring.. 7min.50sek på m3.. beste notert md org r8 er 8.04 ;) På topgear sin test på bane var vel m3 endel sek raskere enn rs4 b7 også;) pr runde.. Husker ene komentaren mens rs4 ble kjørt av the stig.. Thats the sound of understeer.. enjoy:

 

Audi lager trygge sterke biler for vanlige folk som egenti ikke burde hatt så mye hester.. bmw lager raske biler for fork som kan bruke dem.. ikke det at de er lettkjørt.. men om man leverer som fører så får man desto mere tilbake fra bilen i en bmw enn en audi:) I en bmw er det føreren som er bremsen på en måte stortsett.. i en audi er det bilen som sier stopp før en erfaren fører sier det;) Dette er også litt av ideologien til audi ag.. raske biler for vanlige folk som ikke er supermenn bak rattet.. men da er det lite til overs for de som eventuelt er litt mere drevene bak rattet.. Ta bare å se på esp i en ny sprek audi.. det slår inn om det går for fort uansett hva man gjør.. Dette har de utelatt hos bmw.. der det er opp til fører selv hvor mye hjelp de ønsker.. alt er der.. men det kan skrus helt av:D

 

Og det å dra inn fremkommelighet i 10 cm snø opp en bakke i en sammenlikning hvor kjøreegenskaper er et tema hehe er vel ikke så jævlig bra i 10cm løssnø en dtm bil heller, men den er da sabla rask på bane;) Bare så det er sagt så er de tre absolutt raskeste bane audi som fabrikken har nå alle bakhjulstrekk.. Audi R15, R8 lemans, og a4 DTM...

 

Står bom fast meed 2wd?? Har alltid hatt 2wd.. aldri vært et problem i grunn.. aldri måttet blitt dytta eller dratt ut.. Klarte meg helt fint med grevling golfen med 2wd en vinter på nesodden også med pendling inn og ut fra oslo hver dag.. folk sto på kryss og tvers hver dag omtrent i bakkene der.. kom da fint frem med mine 2 drivhjul og 18" høyahastighets piggfrie dekk.. Ser ikke problemet.. har vokst opp med alle feierer om vintern i hemsedal.. og fadern har alltid hatt bakhjulstrekk bmw eller MB aldri vært no problem.. Har mye med hvordan man kjører også.. Klart man kommer frem bedre med 4wd.. men hvem trenger det.. ikke jeg i allefall.. ikke en eneste gang på de åra jeg har hatt lappen har jeg virkelig trengt 4wd.. aldri avbrutt å dra dit jeg skal forde jeg ikke har kommet frem.

 

PS bakkene opp på nesodden er på inntill 18% stigning. rimelig bratt egentlig når man slenger på borti 180 graders svinger oppå det og ekstreme snø mengder.. 2wd funka helt fett det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvem sier frakjørt?

 

genielt i bratte bakker på grus, genielt ved vått, da spinner en 2wd uansett nesten, og ikke minst i svinger så oppfører den seg på en annen måte, og om vinter står man bom fast med 2wd.

 

Er bare så lei av at alle unnskylder seg og sier man ikke trenger 4wd, bare fordi de tror at oppoverbakker om vinter er eneste forskjell

 

Jada, jeg benekter overhodet ikke at 4WD har store fordeler når det gjelder det aller meste, ref Audi quattro og gode gamle rallytider. Men legg da også merke til at de gamle quattroene krevde sin mann, og en svært egen kjøreteknikk. Hvis ikke gikk det vel faktisk dårligere med dem enn noen andre.

BMW lager faktisk biler som oppfører seg forutsigbart og kontrollert omtrent uansett hva du gjør (så lenge du er klar over hvilke "nykker" en bakhjulstrekka bil har hvis du er litt hard på gassen.

Og litt av det denne diskusjonen begynte med er at Audi er kjempestolte over at de nå har konstruert en komplisert klump, som via en hel SKOG av elektronikk gjør at bilen nå er kvitt ulempene det gir å ha en fremtung bil.

Dette er ett problem du egentlig ikke trenger å gjøre noe med på en BMW, ettersom de bestemte seg for at en bil skal ha en god vektbalanse, og siden designet bilen rundt det.

Jeg ser en her oppe messer om at "biler har 4 hjul, og det er bare dumt at 2 av dem ikke skal brukes til noe annet enn å trille med. VEL. Det er vel en ENDA dummere tanke å konstruere en fremhjulsdrevet bil, slik at 2 hjul faktisk skal brukes både til fremdrift og styring?? Og når en genial ingeniør enda til parkerte omtrent all vekta på bilen oppå de to hjula, så sier det seg selv at bilen blir håpløs å kjøre effektive svinger med?

Så er det faktisk det eneste Audi-fanatikerne har å slå i bordet med, at Audi har Quattro??? Vel, da ligger det ett par andre tråder her på forumet hvor det vel gjøres oppmerksom på at blant annet BMW nå faktisk har mer effektive firehjulstrekk-systemer. Men det er mulig skylappene deres sitter så faststøpt at dere velger å ignorere disse faktaene fullstendig???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg benekter overhodet ikke at 4WD har store fordeler når det gjelder det aller meste, ref Audi quattro og gode gamle rallytider. Men legg da også merke til at de gamle quattroene krevde sin mann, og en svært egen kjøreteknikk. Hvis ikke gikk det vel faktisk dårligere med dem enn noen andre.

BMW lager faktisk biler som oppfører seg forutsigbart og kontrollert omtrent uansett hva du gjør (så lenge du er klar over hvilke "nykker" en bakhjulstrekka bil har hvis du er litt hard på gassen.

Og litt av det denne diskusjonen begynte med er at Audi er kjempestolte over at de nå har konstruert en komplisert klump, som via en hel SKOG av elektronikk gjør at bilen nå er kvitt ulempene det gir å ha en fremtung bil.

Dette er ett problem du egentlig ikke trenger å gjøre noe med på en BMW, ettersom de bestemte seg for at en bil skal ha en god vektbalanse, og siden designet bilen rundt det.

Jeg ser en her oppe messer om at "biler har 4 hjul, og det er bare dumt at 2 av dem ikke skal brukes til noe annet enn å trille med. VEL. Det er vel en ENDA dummere tanke å konstruere en fremhjulsdrevet bil, slik at 2 hjul faktisk skal brukes både til fremdrift og styring?? Og når en genial ingeniør enda til parkerte omtrent all vekta på bilen oppå de to hjula, så sier det seg selv at bilen blir håpløs å kjøre effektive svinger med?

Så er det faktisk det eneste Audi-fanatikerne har å slå i bordet med, at Audi har Quattro??? Vel, da ligger det ett par andre tråder her på forumet hvor det vel gjøres oppmerksom på at blant annet BMW nå faktisk har mer effektive firehjulstrekk-systemer. Men det er mulig skylappene deres sitter så faststøpt at dere velger å ignorere disse faktaene fullstendig???

 

Kan jeg få din autograf? ;) Er fryktelig enig med deg her.. og det vil nok enhver med en eller annen form for aktiv kjøreerfaring fra en bmw i god stand være:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg benekter overhodet ikke at 4WD har store fordeler når det gjelder det aller meste, ref Audi quattro og gode gamle rallytider. Men legg da også merke til at de gamle quattroene krevde sin mann, og en svært egen kjøreteknikk. Hvis ikke gikk det vel faktisk dårligere med dem enn noen andre.

BMW lager faktisk biler som oppfører seg forutsigbart og kontrollert omtrent uansett hva du gjør (så lenge du er klar over hvilke "nykker" en bakhjulstrekka bil har hvis du er litt hard på gassen.

Og litt av det denne diskusjonen begynte med er at Audi er kjempestolte over at de nå har konstruert en komplisert klump, som via en hel SKOG av elektronikk gjør at bilen nå er kvitt ulempene det gir å ha en fremtung bil.

Dette er ett problem du egentlig ikke trenger å gjøre noe med på en BMW, ettersom de bestemte seg for at en bil skal ha en god vektbalanse, og siden designet bilen rundt det.

Jeg ser en her oppe messer om at "biler har 4 hjul, og det er bare dumt at 2 av dem ikke skal brukes til noe annet enn å trille med. VEL. Det er vel en ENDA dummere tanke å konstruere en fremhjulsdrevet bil, slik at 2 hjul faktisk skal brukes både til fremdrift og styring?? Og når en genial ingeniør enda til parkerte omtrent all vekta på bilen oppå de to hjula, så sier det seg selv at bilen blir håpløs å kjøre effektive svinger med?

Så er det faktisk det eneste Audi-fanatikerne har å slå i bordet med, at Audi har Quattro??? Vel, da ligger det ett par andre tråder her på forumet hvor det vel gjøres oppmerksom på at blant annet BMW nå faktisk har mer effektive firehjulstrekk-systemer. Men det er mulig skylappene deres sitter så faststøpt at dere velger å ignorere disse faktaene fullstendig???

 

VIs du sikter til meg så nevnte jeg 4wd, om den sitter på bmw, subaru, eller audi er det samme. Men jeg ser ofte at forhjulstrekk og bakhjulstrekk biler står fast eller sliter med og komme dit de skal, selv i byer med relativt lite bakkehelling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.....bmw lager raske biler for fork som kan bruke dem.. ikke det at de er lettkjørt.. men om man leverer som fører så får man desto mere tilbake fra bilen i en bmw enn en audi:)

 

Vel, jeg er vel ikke helt enig med deg der. Av mine 4 VAG oppigjennom tida, 3 fremhjulstrekkere og 1 quattro, kontra de to BMW'ene jeg har hatt, så har jeg aldri opplevd så lettstyrte, lettkontrollerte og forutsigbare biler som BMW'ene. (Så sant man som tidligere nevnt i denne tråden er klar over at en bakhjulstrekker slenger litt med rumpa hvis du er for hard på gassen.) Det er faktisk en ubeskrivelig deilig følelse å vite at i 90% av tilfellene så styrer faktisk fronten på bilen i den retningen du peker hjula dine.

Og hvis det nå først kommer til det punktet at du får en litt for hard sladd, så er den utrolig mye lettere å få kontroll på, mye ettersom ren bakhjulsdrift gir muligheten til ett svingutslag på fremhjula som en fremhjulstrekker bare kan drømme om, ettersom de dessverre er litt bundet av hvor mye drivknutene kan flekse. Hvilket også fører til en svingradius som er helt utrolig, som igjen er utrolig kjekt på litt trange parkeringsplasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg er vel ikke helt enig med deg der. Av mine 4 VAG oppigjennom tida, 3 fremhjulstrekkere og 1 quattro, kontra de to BMW'ene jeg har hatt, så har jeg aldri opplevd så lettstyrte, lettkontrollerte og forutsigbare biler som BMW'ene. (Så sant man som tidligere nevnt i denne tråden er klar over at en bakhjulstrekker slenger litt med rumpa hvis du er for hard på gassen.) Det er faktisk en ubeskrivelig deilig følelse å vite at i 90% av tilfellene så styrer faktisk fronten på bilen i den retningen du peker hjula dine.

Og hvis det nå først kommer til det punktet at du får en litt for hard sladd, så er den utrolig mye lettere å få kontroll på, mye ettersom ren bakhjulsdrift gir muligheten til ett svingutslag på fremhjula som en fremhjulstrekker bare kan drømme om, ettersom de dessverre er litt bundet av hvor mye drivknutene kan flekse. Hvilket også fører til en svingradius som er helt utrolig, som igjen er utrolig kjekt på litt trange parkeringsplasser.

 

Litt eldre Bmw er notorisk kjent for kontrasladder og for folk som ikke kan kjøre rwd og får en sladd så er det fort farlig i en bmw;) Var det jeg tenkte på:) Ikke at det er et problem for en som kan kjøre.. men for nabo kjerringa som vant i lotto så er det fort farlig om hu skrur av hjelpemidlene og gir for mye gass;)

 

Helt enig alt det andre der.. Har hatt 2 bmw selv. og vokst opp i det så veit godt at det er velbalanserte biler om man har litt peil utover det å spille playstation:) Kan man ikke kjøre så er det fort værre om man presser bilen litt for mye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VIs du sikter til meg så nevnte jeg 4wd, om den sitter på bmw, subaru, eller audi er det samme. Men jeg ser ofte at forhjulstrekk og bakhjulstrekk biler står fast eller sliter med og komme dit de skal, selv i byer med relativt lite bakkehelling.

 

Vel, joda. Jeg er delvis enig med deg der. Hadde jeg bodd der jeg bodde før, så hadde jeg nok valgt å holde meg til Audi quattro jeg også, ettersom BMW i min prisklasse og med mine krav til bil kun blir levert i en 525, som oftest med automatgir. Og da skal man ha VELDIG gode priser på drivstoff for at det skal være forsvarlig å bruke bilen til daglig. Men igjen, etter å ha kjørt 2 fremhjulsdrevne Audier, for så å gå over til quattro, så hadde jeg den samme tanken, at 4wd var obligatorisk i Norge. Men etter å ha kjørt noen vintere i Lillehammer med BMW med lamellsperre i hekken, så er jeg absolutt villig til å gå bort fra den tanken igjen. Javel, jeg må nok planlegge kjøringa mi litt bedre, og tenke meg om 1 gang til om hvilke bakker man helst ikke skal måtte stoppe på toppen av.

Men overgangen fra fremhjulstrekka Audi til Quattro, er MYE større enn overgangen fra Quattro til BMW. Og dette er kun når det gjelder fremkommelighet på vinterføre. Alle andre egenskaper på vinteren, så kan ikke Audi quattroen sammenlignes med BMW'en i det hele tatt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt eldre Bmw er notorisk kjent for kontrasladder og for folk som ikke kan kjøre rwd og får en sladd så er det fort farlig i en bmw;) Var det jeg tenkte på:) Ikke at det er et problem for en som kan kjøre.. men for nabo kjerringa som vant i lotto så er det fort farlig om hu skrur av hjelpemidlene og gir for mye gass;)

 

Helt enig alt det andre der.. Har hatt 2 bmw selv. og vokst opp i det så veit godt at det er velbalanserte biler om man har litt peil utover det å spille playstation:) Kan man ikke kjøre så er det fort værre om man presser bilen litt for mye:)

 

Eneste problemet jeg hadde med kontrasladder var på den forrige BMW'en min, før jeg fikk sperre på den. Med sperra på plass så opplevde jeg å havne ut i altfor breie sladder, for så å slippe gassen, og oppleve at bilen plutselig gikk rett tilbake til normalen, uten å ha tendensen til kontrasladd engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste problemet jeg hadde med kontrasladder var på den forrige BMW'en min, før jeg fikk sperre på den. Med sperra på plass så opplevde jeg å havne ut i altfor breie sladder, for så å slippe gassen, og oppleve at bilen plutselig gikk rett tilbake til normalen, uten å ha tendensen til kontrasladd engang.

 

hjelper bra med sperre/brems ja:) kontra effekten avtok etter e30 gikk ut:) Tror nok vi er ganske så enige i grunn:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til denne her da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem sa at bmw lagger bedre firhjultrekk- system enn audi:nana:: haha :

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det filmklippet har vært diskutert side opp og side ned flere ganger tidligere. Youtube er også fullt av filmklipp som viser ulempene med quattrosystemet i ekstreme tilfeller, som for eksempel dette:

Du kan også se på disse to:

 

Uansett så var det vel ikke akkurat det vi diskuterte denne gangen, men rett og slett det faktum at Audi fortsatt har store problemer med å konstruere en bil som i utgangspunktet gir en bra handling, og som går fort rundt en bane, ettersom de av en eller annen underlig grunn har bestemt seg for å bygge en fremhjulsdrevet bil, med en underlig vektfordeling, for så å utstyre den med trekk på bakhjula i tillegg når de skal frembringe noe sportslig. I mine øyne, etter å ha kjørt BMW en god periode, så er det feil fremgangsmåte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.