Anbefalte innlegg

Det filmklippet har vært diskutert side opp og side ned flere ganger tidligere. Youtube er også fullt av filmklipp som viser ulempene med quattrosystemet i ekstreme tilfeller, som for eksempel dette:

Du kan også se på disse to:

 

Uansett så var det vel ikke akkurat det vi diskuterte denne gangen, men rett og slett det faktum at Audi fortsatt har store problemer med å konstruere en bil som i utgangspunktet gir en bra handling, og som går fort rundt en bane, ettersom de av en eller annen underlig grunn har bestemt seg for å bygge en fremhjulsdrevet bil, med en underlig vektfordeling, for så å utstyre den med trekk på bakhjula i tillegg når de skal frembringe noe sportslig. I mine øyne, etter å ha kjørt BMW en god periode, så er det feil fremgangsmåte...

 

Word! Men desverre så lenge det er folk med 5`er, turbo, x-antall hk og quattro som ihugga tror at om bilen har feil vektfordeling så kompenseres det med å skru opp ladetrykket så er alt løst.. så vil ikke alle forstå dette:) Ofte pga at de ikke har prøvd en feit feks BMW på bane. blir litt som en i klubben som er quattro fantast sa til meg.. det å sammenlikne asfalt kjøreegenskaper på en bmw og audi er litt feigt.. for det blir som å sammenlikne en førskoleelev og en sivilingeniør når det kommer til erfaring rundt temaet.. Uansett hva man vil tro om audi så er det ikke mulig å legge skjul på at bmw har vesentlig større erfaring innen asfalt racing enn audi (selv om de har deltatt litt her og der oppigjennom) Og det gjenspeiler seg i hvordan bilene er satt opp.. Audi har hovedfokuset sitt på et helt annet sted enn bmw hva gjelder bygging av bil. Først i senere tid har quattro gmbh fokusert på vektfordeling.. før var det i gatebil seksjonen mest fokus på power. Når rs4 b7 kom så var det den første med antydninger av tanker på det med vektfordeling og å få bukt med understyringa. Dette var også den første bilen quattro gmbh bygget med den gamle sjefen for amg som leder.. han sa før byggingen av den startet at nå skal vi først og fremst bygge den første audien som ikke føles som at motoren sitter foran lyktene.. arbeidet har fortsatt og man kan se at det starter å ta form på feks a5 og nye a4 der hele drivlinjen er flyttet endel bakover. MEN dette skjønte bmw allerede på 70 tallet så det er noen års erfaring å ta igjen for å si det slik;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser man mye av grunnen til at BMW ligger bedre på veien:) Her fintunes understellet og oppsettet av alle nye BMW modeller.

10102008942.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere med litt peiling på bmw! Er feks en e36 m3 med 3.2l motor bra vektfordelt? Disse c4 s-bilen er vel mer en autobahn-racer enn en banebil. Men har selv en s4 for tiden og kjørte denne litt på vinterføre i år, og merket aldri at den var understyrt!

 

Når det gjelder komfort tror jeg disse merkene stiller ganske likt. Jeg digga å kjøre kompisen min sin e30, men han synst at min a6 c6 var bedre å kjøre enn 2008mod 520d med komfortpakke han kjørte som drosje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere med litt peiling på bmw! Er feks en e36 m3 med 3.2l motor bra vektfordelt? Disse c4 s-bilen er vel mer en autobahn-racer enn en banebil. Men har selv en s4 for tiden og kjørte denne litt på vinterføre i år, og merket aldri at den var understyrt!

 

Når det gjelder komfort tror jeg disse merkene stiller ganske likt. Jeg digga å kjøre kompisen min sin e30, men han synst at min a6 c6 var bedre å kjøre enn 2008mod 520d med komfortpakke han kjørte som drosje.

 

Vel, hvis du satser på en bil som finfint kan brukes til hverdags, for siden å gi deg en vanvittig festlig opplevelse på bane, så er BMW M serie forholdsvis unikt (synes jeg da).

Personlig ville jeg vel satsa på M5 stasjonsvogn. Det er rett og slett en ellevil familiebil. Synes det står respekt av de som stiller med originale M5'er på bane. De har en kjempefestlig opplevelse, de ligger breisladder til de grader på langsidene, de deltar i breisladdkonkurranser, før de pakker kjerring, unger og baggasje inni bilen, og kjører hjem!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E36 m3 3,2 l har 50/50 fordeling.. som nesten alle bmw innenfor få % avvik har. noen suv (eller sav som bmw sier) og 7 serier som er utenfor, men ikke på langtnær som en audi a8 eller q5/q7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S4 B6 var kjappere enn M3 hos top gear:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mhmmm... Men samtidig så ble RS4 slått av Merce C63 AMG i denne, mens BMW M3 slo begge ganske så langt ned i støvlene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og poenget var?

 

Er det ikke mulig at Audi produserer noe som er raskere på bane enn BMW ekvivalenten?

 

Top gear testen du referer til er vel litt urettferdig, da rs4 ikke en gang ble produsert på tidspunktet testen ble utført og det er en helt nyutviklet m3 den kjemper mot?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E36 m3 3,2 l har 50/50 fordeling.. som nesten alle bmw innenfor få % avvik har. noen suv (eller sav som bmw sier) og 7 serier som er utenfor, men ikke på langtnær som en audi a8 eller q5/q7

 

Det tyder jo på at de virkelig tenker mye på vektfordeling og da! Denne kan jo sammenlignes med en s2/rs2 og de er vel ca 60/40 i vektfordeling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tyder jo på at de virkelig tenker mye på vektfordeling og da! Denne kan jo sammenlignes med en s2/rs2 og de er vel ca 60/40 i vektfordeling?

 

 

 

PS det er STOR forskjell på 60/40 og 50/50 når det kommer til hvordan bilen oppfører seg;) et sted mellom 60/40 og 70/30 på de fleste eldre audi tipper jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det noe med at audi er en allround sportsbil. Ta med bilen på hytta selv om det ligger 25cm med snø, ell kjøre å ha det morro på bane. Tipper audi fint hadde kunne bygget biler som går fort rundt bane, men det er ikke det de er ute etter. Hadde de satset på bane hadde de fint droppet quattro til fordel for rwd og bygget bil der etter. Syntes jeg hadde sett m5 reist på hytta og kjørt opp til dør når det ligger 25cm med snø. Hjelper lite med 50/50 vektfordeling da: haha : Og kom ikke å si at det er mer morro og kjøre bmw på isbane enn gammel quattro!!!!

 

Noe i det: vinke :

Bmw er tingen sa mannen og lo, når han dro opp en 520 med sin audi quattro

Han hadde et lite og puslete lem - men kompenserte det lett med sin nye M5

At han var forbanna det var lett og se, da han skrangla forbi i sin BMW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den perfekte audi for meg er ikke den som nødvendigvis slår BMW M3 , eller hvem som har best vektfordeling.

Jeg tenker på hva bilen skal brukes til hverdag og hvor mye kjøreglede jeg kan hente ut av hver enkelt tur.

 

Kjøreglede kan tolkes som mangt , kjøreglede for meg er når alt går knusende lett uansett føre...

En sprek bil , som kan ta med seg en stor henger uten at man trenger planlegge fart for å komme opp eller hva man skal gjøre om man får stopp i en bakke.

Noe som faktisk inngår i hverdagen min ,.... det gjør ikke runder på rudskogen eller våler.

 

Hvor mange ganger kjører jeg på bane mot hvor mange ganger kjører jeg rundt på den norske landeveien...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida. Men skal man se på en sammenligning her, så driver dere stadig vekk og skal sammenligne en bakhjulstrekk mot en firehjulstrekk. Og nå finnes det faktisk BMW med firehjulstrekk også. Forskjellen er bare at BMW ikke MÅ ha firehjulstrekk for å gi sportslige og morsomme kjøreegenskaper, eller for å være en særdeles lettkjørt og morsom bil på vinterføre.

Ikke feiltolk meg helt. Hadde jeg vært BMW frelst, så hadde jeg sittet på BMWCCN-forumet og snakka dritt om alt som hadde med VAG å gjøre. (og dessverre om alle som hadde billigere BMW enn meg)

 

Men jeg vil gjerne bringe frem i lyset ett tema: Forsprang gjennom teknikk sier Audi. Vel. Firehjulstrekksystemet til Audi var genialt når det kom, men nå er det dessverre blitt forbigått at opptil flere bilfabrikanter. (Legg merke til at BMW X drive nå er i stand til å fordele inntil 100% av trekkraften til den akslingen som har grep, og den har ikke Audis problem med å stå klinisk rolig dersom ett eller to hjul mister alt grep.) Audi bruker også (i likhet med porsche) vanvittig store deler av sitt utviklingsapparat til å forbedre det som i utgangspunktet var en meget dårlig ide, for å få den til å bli like bra eller nesten like bra som de reelle konkurrentene på markedet.

I mine øyne hadde vel Audi kommet SVÆRT langt i dag, hadde det ikke vært for at de må bruke store ressurser på å minske følgene av sine konstruksjonsfeil, som de av en eller annen grunn tviholder på.

Porsche har i mine øyne også bestemt seg for å holde på en ide som i utgangspunktet er fullstendig idiotisk, men ettersom de bruker vanvittige ressurser på å minske følgene av denne ideen sin, så vil jeg ikke påstå at Porsche er en dårlig bil av den grunn!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke å legge skjul på at hvis du putter er illsint turbofemmer med 01e kasse i ei gammel Audi brakka, så har du enn sinnsykt skøy bil som tåler mer juling enn hva noe annet drivverk før 2000 tallet tålte.

 

Det jeg prøver å si et at mye av Audifolket her inne på forumet driter i om feks. M3 understyrer mindre og går raskere rundt banen. Det er Femmersangen, et skuddsikkert drivverk samt flotte karroseri som gjør Audi spesielt, både vinter og sommer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg prøver å si et at mye av Audifolket her inne på forumet driter i om feks. M3 understyrer mindre og går raskere rundt banen. Det er Femmersangen, et skuddsikkert drivverk samt flotte karroseri som gjør Audi spesielt, både vinter og sommer

 

Som jeg skulle sagt det selv!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

X3....

 

Og nok engang kupper 5`er-banden en tråd :D

For vi liker å skryte av de skjøre 5sylindringene våre.... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, jeg er på sett og vis helt enig med dere. Personlig må jeg få lov til å konkludere at den perfekte bil for meg, måtte vært en BMW med Audi-femmer.

Forresten så henter BMW det meste av drivverket sitt fra ZF eller GetRag, så det er ikke akkurat kjent for å ryke med det første det heller! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den perfekte audi for meg er ikke den som nødvendigvis slår BMW M3 , eller hvem som har best vektfordeling.

Jeg tenker på hva bilen skal brukes til hverdag og hvor mye kjøreglede jeg kan hente ut av hver enkelt tur.

 

Kjøreglede kan tolkes som mangt , kjøreglede for meg er når alt går knusende lett uansett føre...

En sprek bil , som kan ta med seg en stor henger uten at man trenger planlegge fart for å komme opp eller hva man skal gjøre om man får stopp i en bakke.

Noe som faktisk inngår i hverdagen min ,.... det gjør ikke runder på rudskogen eller våler.

 

Hvor mange ganger kjører jeg på bane mot hvor mange ganger kjører jeg rundt på den norske landeveien...

 

 

Helt enig med dette. Rette verktøyet til jobben hehe..

 

Perfekte Audi hmmmmmm. S6 SMS Revo..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, no blir jeg irritert over meg selv for at jeg måtte trykke inn på denne tråden her.

Er det to bm-dobbelt-v fanatikere her inne som skal overbevise hele formet hvilket merke som er best.

Jeg har kjempet en årelang kamp på "merkenøytrale" EVO.no forumet og no kommer altså dritten inn her, kan ikke vi som liker VAG få være i fred, det er alltid bmw fantomene som skal komme med påstander og provosere.

Jeg kan si som jeg alltid har sagt, det er ikke bilene til bmw som er problemet, det er eierne, som setter både seg selv og sine kjøreferdigheter alt for høyt. og det ender som oftest i grøften, skekk ut denne tråden: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2727

Bmw "sjefen" sjøl der inne sa han skulle spise den stygge M3-CSL capsen sin den dagen bmw kom med turbomotorer, han har aldri stått inne for ordene sine.

 

Du Stian sier at bmw skjønte på 70-tallet at drivlinjen måtte være langt bak, men må jo ta med at de aldri har da hadde fokus på å ha trekk fremme, enten for seg selv eller sammen med hjulene bak, de bygde noe enkelt og forfinet dette opp igjennom årene. No i seinere tid stiller de med 4hjulstrekk som de har fått til med hjelp av en stor computer og sensorer og lameller i hytt og pine, garantert hjulpet av en god porsjon industrispionasje.

 

Audi klarte å lage ett 100% mekanisk system, som gjorde at tante olga kunne kjøre trygt frem og tilbake til butikken i sin gnager, og dersom kreftene for alvor skulle plantes i bakken, så kunne samme drivlinje utstyres med drivverk som en tanks, kun på bekostning av at motoren satt litt langt frempå forakselen, og at dette virket har de for evig tid gode beviser på i rallyløypene på 80-tallet. Dette kaller jeg "vorsprung durch technik" :)

Og de forfiner sitt system så klart til den dag i dag, og klarer nå å oppnå enda bedre biler med enda bedre vektfordeling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehmmm... Er det nå man skal si buuuuuuurn?:P

 

Uansett: BMW er absolutt bra biler det, og det skal jeg ikke si noe på heller. Jeg synes vi VAG-fantaster skal få leve i fred med ringene og VW-merkene jeg, så kan dere BMW-fantaster finne et annet sted å skryte M-Biler opp i skyene på.

 

Synes uansett det blir feil å sammenligne S-biler med M-Biler. M-Bilene er jo tross alt det grommeste fra BMW, mens RS-biler er det grommeste fra Audi. Sett opp en M5 Touring mot en RS6 da vel, og se hva som gjelder. En RS6 kan like herlig brukes til daglig på samme måte som en M5 Touring....

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, no blir jeg irritert over meg selv for at jeg måtte trykke inn på denne tråden her.

Er det to bm-dobbelt-v fanatikere her inne som skal overbevise hele formet hvilket merke som er best.

Jeg har kjempet en årelang kamp på "merkenøytrale" EVO.no forumet og no kommer altså dritten inn her, kan ikke vi som liker VAG få være i fred, det er alltid bmw fantomene som skal komme med påstander og provosere.

Jeg kan si som jeg alltid har sagt, det er ikke bilene til bmw som er problemet, det er eierne, som setter både seg selv og sine kjøreferdigheter alt for høyt. og det ender som oftest i grøften, skekk ut denne tråden: http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2727

Bmw "sjefen" sjøl der inne sa han skulle spise den stygge M3-CSL capsen sin den dagen bmw kom med turbomotorer, han har aldri stått inne for ordene sine.

 

Du Stian sier at bmw skjønte på 70-tallet at drivlinjen måtte være langt bak, men må jo ta med at de aldri har da hadde fokus på å ha trekk fremme, enten for seg selv eller sammen med hjulene bak, de bygde noe enkelt og forfinet dette opp igjennom årene. No i seinere tid stiller de med 4hjulstrekk som de har fått til med hjelp av en stor computer og sensorer og lameller i hytt og pine, garantert hjulpet av en god porsjon industrispionasje.

 

Audi klarte å lage ett 100% mekanisk system, som gjorde at tante olga kunne kjøre trygt frem og tilbake til butikken i sin gnager, og dersom kreftene for alvor skulle plantes i bakken, så kunne samme drivlinje utstyres med drivverk som en tanks, kun på bekostning av at motoren satt litt langt frempå forakselen, og at dette virket har de for evig tid gode beviser på i rallyløypene på 80-tallet. Dette kaller jeg "vorsprung durch technik" :)

Og de forfiner sitt system så klart til den dag i dag, og klarer nå å oppnå enda bedre biler med enda bedre vektfordeling.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Vil bare tilføye at jeg synes Subaru og Alfa-eiere har en enda verre tendens enn bimmer-gutta til å prøve å overbevise seg selv og andre om at de kjører en bra bil. Virker rett og slett krampeaktig, mindreverdighetskompleks kan man kanskje oppsummere det med.

 

Alle som tenker seg litt om vet at mange andre bilmerker har knallbra biler som kan "slå" det eller det VAG-produktet enten man tenker historisk eller i samtiden, men denne klubben er for oss som kan tåle det og gleder seg over sin VAG uten å måtte sammenligne vår Golf med en Alfa eller 1-serie eller en A8 quattro med en S-klasse. Bare det å eie et bilmerke hvor man ikke trenger å disse andre for å føle seg bra duger for meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vi ikke slippe denne evige og idiotiske krangelen om hva som er best at BMW og Audi her inne.

Det kan da umulig være mer vanskelig at den som liker BMW kjøper seg BMW og de som liker Audi kjøper det.

Som sagt over her, så skjønner jeg ikke vitsen (utenom å bare skulle provosere) med å prøve å overbevise folk på et VW og Audi forum, om at BMW er best?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville bare skape blest rundt den nydelige nye S4'en, seeeeelvfølgelig måtte noen dra den uvinnelige Bmw-diskusjonen inn hit. Men uansett, siden dere prater om vektfordeling og bakhjulsdrift, les denne artikkelen jeg kom over http://www.dinside.no/839607/audi-faar-bakhjulsdrift

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt poenget med å gjøre en R8 til bakhjulstrekker, men det har jo ikke kommet bare håpløse biler fra MTM heller, da! :P

Til WMB-fanboys må jeg vel si at ikke alle er selgere, dermed åpner det seg andre muligheter for transport for oss. ;)

Jeg har forøvrig hatt flere både forhjuls og bakhjulstrekkere, og bilen med absolutt minst svingradius, er min S4 C4. Fatter har en '00 525 touring, og han har parkert i bunn av bakken opp i gården flere ganger mens både min quattro og konemors grevling har kommet opp. (likeverdige dekk på bilene..) At BMW har laget noen av verdens styggeste biler de siste åra (bare slått av Fiat Multipla) sier også sitt, Bangle har heldigvis sluttet nå.. Kjøreegenskapsmessig er derimot BMW sannsynligvis et hakk foran, takket være sin vektfordeling. At BMW-eierne er så overstadig fornøyd i Autoindex hvert år skjønner jeg allikevel ikke helt, all den tid det i hvertfall er minst like mye trøbbel med disse bilene som med VAG-biler. Det holdes kanskje bare tettere inntil brystet?

Som både Ellen og flere til sier; det er helt fritt valg hva man handler, men jeg tar i hvertfall en med ringer fremfor en med propell hvilken som helst gang! : ja :

(Min S4 har forresten aldri vært understyrt heller, så jeg skjønner ikke hva maset er..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.