Hyling fra turbo ved kald motor

Anbefalte innlegg

Turboene mine hyler når motoren er kald, når motor er varm forsvinner hylingen. hva skyldes dette? begge turboer er byttet for ca.10 000 km siden. Bilen er en 99 S4 2.7 Bi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tenker ikke på en slags ule lyd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hylelyden kan komme av defekte lagre i turboene.

men lurer selv på hva ule lyden kommer fra, spessielt på chippa 2.7bi med ekstra trykk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er ulelyd på lave turtall uten mye belastning vil jeg si dette er ganske vanlig..

Hører det på alt fra 1.8t fra krigen til helt nye 2.0tdi'er...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener uling, er spesielt ved kald motor. har ikke mistet noe effekt eller moment, bilen går like sykt som vanlig:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det nok den lyden jeg tenker på, fordi den forsvinner når du får litt lunk på turboen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er glidelager på disse org turboene så det er ikke de.. men kast/ubalanse i turbo aksling eller deformerte/ubalanse i turbinblader lager denne lyden. Vanlig at det skjer om man feks tyner motoren litt for hardt før man har fått opp olje temp. Er ekstremt lite ubalanse som skal til.. feks på en tdi så holder det med litt sot på turbinblader til at man får slik lyd.. men problemet er oftest det at dette kan fort gå fra uling til knekkt turbo aksling. ikke uvanlig at turboer som er byttet uten å fylles med olje først blir sånn veldig fort. De får da voldsomme påkjenninger ved første start som forringer levetiden drastisk.

Som sagt over her så er det vanlig på de fleste turbo motorer at det kan forekomme.. men på små turboer spesiellt så er det fare for turbo aksel havari når man har slik lyd:) Turboen vibrerer seg selv i filler. en slik lyd i en turbo tilsier om man er streng uansett at turboen har en skade og er deffekt.

Det er hva jeg tipper i allefall:) Kan sikkert være andre ting også men det er mine tanker rundt det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Har selv fabrikkny turbo på min AAN. Er helt annen turbolyd nå enn det var på den gamle... Har lagt merke til at når motoren er kald, og jeg drar på litt..så er det en helt spesiell susing fra turbo...veldig kul susing sådan, men jeg snakker jo om lave turtall..akkurat idet den begynner å spoole liksom. Lar jo motoren og olja gå seg varm før jeg møler etter...da er det ikke mere sånn susing, men mere vanlig ladetrykksusing man hører.

Men kald turbo lager spesiell lyd ja:) ..så moralen er: kjør rolig, få varme i sakene...så kan du peise etter med det du har:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.