#1 Skrevet Mars 27, 2010 Jada, enda en som lurer på hvordan man bytter fjærene på bilen Bilen, en 1.9TDi fra 1999 trenger nye fjærer framme. Jeg har søkt å lest utallige poster om samme emne, men føler jeg trenger å få samlet all info en plass i tillegg til å få litt veiledning. Slik jeg har forstått dette er det i all hovedsak 2 måter å bytte fjærene. Den ene er å skru av 'hele driten' ved å løsne de tre store boltene i motorrom samt å løsne på det meste av stag rundt hjulbuen. Den andre og enklere metoden(?) er å finne to blindplugger ved de tre store boltene i motorrom, fjerne disse, løsne litt på mutterne for å så skru av hele støtdemperen med fjæren på. Da trenges det bare å løsne 2 muttere i tillegg til å fjerne 1. Korrekt? (Se vedlagt PDF, mutterne jeg tenker på: 43 og 28/29) Det er ihvertfall det jeg har klart å lese meg fram til, både her på forumet og på AudiWorld Og så kommer spørsmålet om det bør byttes noen gummiforinger/pakninger ved fjærskålen? Kommer jeg til å møte på noe rust eller er det noen slitedeler som bør handles inn før jeg setter igang? I tillegg så jeg det var nevnt at fjærene burde bli 'innkjørt' i 2000km slik at de fikk seget litt før jeg tok 4-hjulskontroll? Er dette noe jeg kan ta litt på 'gefylen' å kanskje bare kjøre 1000km? Forstilling A4 '99.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 27, 2010 Byttet dempere på min B5 98 modell for 6 månder siden.. jeg gjore det sånn her: Løsne den bolten som holde endeleddene på plass å ta av leddene. Ta å løsne de tre boltene i motorrommet og den bolten nederst på demperen.. Så er det bare å ta ut hele fjerbenet å bytte demperen og fjeren... og for gudsskyl ta å bygg fjerbenslagrene med det samme du har alt oppe, eller kan du få en ¤%/()= knirkelyd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2010 Du kan følge denne,da B6 og B5 har samme innfestning ol foran. http://www.a4mods.com/index.php?page=webcontent/pages/coilovers.html&category=2 Men jeg gjør det alltid slik som Tord beskriver,raskere det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2010 Du kan følge denne,da B6 og B5 har samme innfestning ol foran. http://www.a4mods.com/index.php?page=webcontent/pages/coilovers.html&category=2 Men jeg gjør det alltid slik som Tord beskriver,raskere det. Er det noen stor forskjell på B5 og B6 forstillingen? pga B5 har jo en relativt dårlig forstilling... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2010 En del bedre kvalitet på bærearmene, også er den "svarte" bolten mye mer helvete å løsne på B6 enn på b5, da hjullagerhuset på B6 er i alu (?). Blandingen av alu og stålbolt er ikke alltid like morsom:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2010 En del bedre kvalitet på bærearmene, også er den "svarte" bolten mye mer helvete å løsne på B6 enn på b5, da hjullagerhuset på B6 er i alu (?). Blandingen av alu og stålbolt er ikke alltid like morsom:P Så det går ant og bruke B6 deler på B5 forstillingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 27, 2010 Løsne den bolten som holde endeleddene på plass å ta av leddene. Er det ikke denne bolten som sitter så jævlig? Og for gudsskyl ta å bygg fjerbenslagrene med det samme du har alt oppe, eller kan du få en ¤%/()= knirkelyd Bygg fjærbenslagrene? Mener du bytt? Takk for tips hvertfall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 27, 2010 Er det ikke denne bolten som sitter så jævlig? Bygg fjærbenslagrene? Mener du bytt? Takk for tips hvertfall! på meg satt den ikke så godt fast men litt.. og jeg mente bytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 27, 2010 Hehe! Takk for rask og flott hjelp så langt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 27, 2010 Så det går ant og bruke B6 deler på B5 forstillingen? Tviler egentlig på det.. Men tørr ikke si noe sikkert.. Den bolten kan sitte ja, spes på b6.. På b5 og a6 4B går det som regel fint bare man "koser" med den litt før man begynner;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...