A6 4F 2.0TDI - humper på lavt turtall og merkelig "shhiish" lyd ved gasspådrag..

Anbefalte innlegg

Har en 2.0 TDI som plutselig begynte å "humpe" når jeg har den i 1, 2 eller 3.. på lavt turtall..

Som om den vil kveles..

 

Etter en tid begynte det oransje tegnet som ser ut som en motor å lyse..

I instruksjonsboka står det at det er "avgass systemet" det er noe galt med.. (tysk brukerhåndbok)

 

Bilen går som et skudd i normale/høye hastigheter.. men det høres godt en "shiiish" lyd når jeg gir gass..

Den høres ikke når motoren er helt kald..

Men er veldig tydelig hver gang jeg gir gass med varm motor..

 

Ser at Kim S har hatt liknende problemer..

Men min spyr ikke ut noe hvit røyk.. ennå..

Var innom Audi i Sverige, men uten å fått den sett på, mente verkstedskaren at det kunne være en sprekk i en slange..

Jeg fant ikke noen..

 

Stian F.. du nevnte at det kunne være EGR på Kim sin bil.. ?

 

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hvordan jeg sjekker/utbedrer dette?

Jeg er IKKE flink m motor, men "tegne-og-forklare".. MED bilder : rolleyes .. så kan jeg nok finne frem..

Er fingernem og kan skru.. men nye biler.. de har jeg ikke sett på motorene på..

 

Jeg kjørte hjem fra Gøteborg med dette problemet i går (etter anbefaling fra Audi-Sverige), uten problemer..

Men nå vet jeg ikke om jeg tør å ta bilen ned i vaskehallen engang.. :o

 

Jeg har ikke VagCom, og jeg kjenner ingen i nærheten av Holmestrand med det heller..

Så får nok ikke hentet ut koder..

 

Noen tips ?? : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å levere på møller, er jo garantisak det der:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å levere på møller, er jo garantisak det der:)

 

Eh...

Har kjøpt den av "stor importør" ..

Er tysk 2006 modell denne..

 

Så spørs vel om Møller tar noe ansvar?

Hvordan er det med garanti/ansvar for en bruktbil importør?

Jeg hadde "3 mnd garanti" , mener jeg å huske..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Frode.

Jeg har sjekket saken ang garanti på bilen min.

Min kjøpte jeg av en privat person for 2 mnd siden(ingen reklamsjon)tidliger eier kjøpte den av en forhandler som hadde inportert bilen i 2008.

I følge norsk kjøpslov har jeg garanti til denne forhandlern i 5 år etter den er kjøpt.

Ringte denne aktuelle forhandler,men fikk til svar at turbo var en slite del å måtte regne med å skifte alt fra 60000 til 80000 pga long life servisen.

Ha fortalte om dette var en sak var det den som jeg kjøpte bilen av som måtte reklamer å ikke jeg.

Alt dette er tulll og fanteri,reklamasjonen gjelder selvsagt bilen ikke på person.

Har aldri hørt at turbo er en slitedel før heller,men ser ut som det er vanskelig å forhandle med denne firmaet.

Men Norsk Kjøpslov gjelder for alle forhandlere.

Fikk mange gode forslag ang problemet mitt,men var nok 99% sikker at det var turboen,og jeg hadde rett.

Får ikke noe feil koder i vag comen i dette tilfelle heller.

Ang ristingen fikk jeg vite at det kunne være slitt clutsh eller sving hjullager(dette får jeg sjekket på mand)

Irriterende å se hvor mange med så nye biler får problemer med dette (turbo,sltt clutch)

Etter å sett på den org turboen og snella synes jeg den dim vldig liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så importør kan ikke avvise meg, ved å vise til "3-mnd forsikringen" ?

 

Godt å høre! :)

 

Importør/forhandler er registrert i Brønnøysunds registeret under "Aksjeselskap"..

Så her er det vel snakk om ordentlig forhandler, med ansvar...

 

Jeg tar gjerne imot ethvert tips på "fremgangsmåte" overfor selger her..

Vil ikke legge ut navn og slikt ennå..

Er jo frem til nå fornøyd m vedkommende :)

 

Bilen min har jo gått 116.000 da...

Er dette "slite-del" da tro?

 

Jeg får nok ta en tur til Møller ja.

 

Noen som vil anbefale én Møller i Vestfold->Oslo.. fremfor de andre? : klø :

Har jo egentlig hatt ok kontakt med Møller Ensjø..

Men..

 

ER det i det hele tatt NOE håp om at Møller selv ville tatt dette på "Audi-garantien"?

 

 

 

Hei Frode.

Jeg har sjekket saken ang garanti på bilen min.

Min kjøpte jeg av en privat person for 2 mnd siden(ingen reklamsjon)tidliger eier kjøpte den av en forhandler som hadde inportert bilen i 2008.

I følge norsk kjøpslov har jeg garanti til denne forhandlern i 5 år etter den er kjøpt.

Ringte denne aktuelle forhandler,men fikk til svar at turbo var en slite del å måtte regne med å skifte alt fra 60000 til 80000 pga long life servisen.

Ha fortalte om dette var en sak var det den som jeg kjøpte bilen av som måtte reklamer å ikke jeg.

Alt dette er tulll og fanteri,reklamasjonen gjelder selvsagt bilen ikke på person.

Har aldri hørt at turbo er en slitedel før heller,men ser ut som det er vanskelig å forhandle med denne firmaet.

Men Norsk Kjøpslov gjelder for alle forhandlere.

Fikk mange gode forslag ang problemet mitt,men var nok 99% sikker at det var turboen,og jeg hadde rett.

Får ikke noe feil koder i vag comen i dette tilfelle heller.

Ang ristingen fikk jeg vite at det kunne være slitt clutsh eller sving hjullager(dette får jeg sjekket på mand)

Irriterende å se hvor mange med så nye biler får problemer med dette (turbo,sltt clutch)

Etter å sett på den org turboen og snella synes jeg den dim vldig liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2.0 TDI som plutselig begynte å "humpe" når jeg har den i 1, 2 eller 3.. på lavt turtall..

Som om den vil kveles..

 

Etter en tid begynte det oransje tegnet som ser ut som en motor å lyse..

I instruksjonsboka står det at det er "avgass systemet" det er noe galt med.. (tysk brukerhåndbok)

 

Bilen går som et skudd i normale/høye hastigheter.. men det høres godt en "shiiish" lyd når jeg gir gass..

Den høres ikke når motoren er helt kald..

Men er veldig tydelig hver gang jeg gir gass med varm motor..

 

Ser at Kim S har hatt liknende problemer..

Men min spyr ikke ut noe hvit røyk.. ennå..

Var innom Audi i Sverige, men uten å fått den sett på, mente verkstedskaren at det kunne være en sprekk i en slange..

Jeg fant ikke noen..

 

Stian F.. du nevnte at det kunne være EGR på Kim sin bil.. ?

 

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hvordan jeg sjekker/utbedrer dette?

Jeg er IKKE flink m motor, men "tegne-og-forklare".. MED bilder : rolleyes .. så kan jeg nok finne frem..

Er fingernem og kan skru.. men nye biler.. de har jeg ikke sett på motorene på..

 

Jeg kjørte hjem fra Gøteborg med dette problemet i går (etter anbefaling fra Audi-Sverige), uten problemer..

Men nå vet jeg ikke om jeg tør å ta bilen ned i vaskehallen engang.. :o

 

Jeg har ikke VagCom, og jeg kjenner ingen i nærheten av Holmestrand med det heller..

Så får nok ikke hentet ut koder..

 

Noen tips ?? : vinke :

 

Kan ta noen bilder av hvordan man kontrolerer denne for olje inntrenging i elektronikk huset på egr i morgen jeg og legge ut:) Vidre kontroll av funksjon kan gjøres med vagcom:)

 

Om du leverer den til ensjø så er det med stor sansylighet jeg som får bilen hehe;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ta noen bilder av hvordan man kontrolerer denne for olje inntrenging i elektronikk huset på egr i morgen jeg og legge ut:) Vidre kontroll av funksjon kan gjøres med vagcom:)

 

Om du leverer den til ensjø så er det med stor sansylighet jeg som får bilen hehe;)

 

Ypperlig Stian !! :tilber:

 

Jeg skal se om jeg klarer å følge din oppskrift i morra..

Og om jeg TØR kjøre bilen til Ensjø.. kommer jeg helt klart inn til deg med den :)

 

Dersom det ER søl i egr..

Kan den "renses" ?

Hva må byttes?

Sånn ca pris på deler og arbeid ?

Eller kan jeg fikse det hele selv.. (med din oppskrift ;)) ?

 

Noen med VAGcom i nærheten av Holmestrand som føler seg kallet til å hjelpe meg med diagnose osv ? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller tar ikke ansvar så lenge bilen er importert,var møller som tipset meg ang importloven henhold til norsk kjøpsråd.

Eneste minus her er at importøren skal ha en mulighet for å reparere skaden om de ønsker det,de er pliktig å hente bilen til deg og sørge for at du har bil i mellomtiden den er borte.

Ser for meg en lang prosess,å mange gir bare opp i slike saker der forhandlere drenerer slike saker,men lykke til Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ypperlig Stian !! :tilber:

 

Jeg skal se om jeg klarer å følge din oppskrift i morra..

Og om jeg TØR kjøre bilen til Ensjø.. kommer jeg helt klart inn til deg med den :)

 

Dersom det ER søl i egr..

Kan den "renses" ?

Hva må byttes?

Sånn ca pris på deler og arbeid ?

Eller kan jeg fikse det hele selv.. (med din oppskrift ;)) ?

 

Noen med VAGcom i nærheten av Holmestrand som føler seg kallet til å hjelpe meg med diagnose osv ? : rolleyes

 

Om det er oljesøl så må egr ventilen byttes. selve skru jobben er enkel og tar ca 10 min med rett verktøy.. etter skift må den grunninnstilles med feks vagcom. Usikker på pris på delen.. ser aldri prisene på jobben igrunn.. eller jeg ser de men tenker ikke over de.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er oljesøl så må egr ventilen byttes. selve skru jobben er enkel og tar ca 10 min med rett verktøy.. etter skift må den grunninnstilles med feks vagcom. Usikker på pris på delen.. ser aldri prisene på jobben igrunn.. eller jeg ser de men tenker ikke over de.. hehe

 

Hehe.. skjønner det godt :)

 

Flott om du sjekker prisene ja. : rolleyes

Gjerne også delenummer på de delene som må byttes..

 

Takk for hjelpen Stian!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller tar ikke ansvar så lenge bilen er importert,var møller som tipset meg ang importloven henhold til norsk kjøpsråd.

Eneste minus her er at importøren skal ha en mulighet for å reparere skaden om de ønsker det,de er pliktig å hente bilen til deg og sørge for at du har bil i mellomtiden den er borte.

Ser for meg en lang prosess,å mange gir bare opp i slike saker der forhandlere drenerer slike saker,men lykke til Frode

 

Er redd du har rett ja.. : dum :

Vi får se..

Forhandleren selger MASSE Audi, bl.a til flere av medlemmene her..

Så det kan være han vil møte meg et stykke på vei..

Å trenere en slik sak, vil jo ikke akkurat være salgsfremmende..

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du veiledning laget med mobil cam i dag:) For kontroll av oljeinntrenging i elektronikkhus på egr som er svært vanlig på a6 4f 2.0tdi:) Fort å sjekke så det eventuelt kan utelukkes i allefall. Håper bildene prater for seg selv:) man skal alltså se etter oljesøl inne i den grå stikkeren der tommelen min peker på sisste bilde:)

 

Ps mekanisk feil oppdages ikke slik.. men greit å utelukke dette eventuelt:)

 

Ps rakk desverre ikke å sjekke priser og dele nr i dag.. mye å gjøre på jobb i påsken.

 

Mvh Stian

29032010073.jpg

29032010074.jpg

29032010076.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du veiledning laget med mobil cam i dag:) For kontroll av oljeinntrenging i elektronikkhus på egr som er svært vanlig på a6 4f 2.0tdi:) Fort å sjekke så det eventuelt kan utelukkes i allefall. Håper bildene prater for seg selv:) man skal alltså se etter oljesøl inne i den grå stikkeren der tommelen min peker på sisste bilde:)

 

Ps mekanisk feil oppdages ikke slik.. men greit å utelukke dette eventuelt:)

 

Ps rakk desverre ikke å sjekke priser og dele nr i dag.. mye å gjøre på jobb i påsken.

 

Mvh Stian

 

Takker&Bukker for hjelpen så langt Stian !

 

Skal ut og sjekke dette nå straks :)

 

På det siste bildet, ser det ut som at det er en "låse-mekanisme" som må presses inn for å få ut kontakten..?

Motsatt side av der du holder tommelen..

Jeg klarer ikke å kjenne en slik på min..

Og jeg klarer heller ikke å trekke kontakten rett ut..

(vil ikke bruke FOR mye makt, dersom det er en "sperre" der..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er en lås der, hvis jeg husker riktig må du trykke den inn, du kjenner hvor....

 

Litt usikker, men lurer på om ikke jeg fikk pris på ny EGR på rundt 2-3000 hos Møller.

Jeg renset min, og det gjorde underverker på samme symptom som deg, bortsett fra lyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er en lås der, hvis jeg husker riktig må du trykke den inn, du kjenner hvor....

 

Litt usikker, men lurer på om ikke jeg fikk pris på ny EGR på rundt 2-3000 hos Møller.

Jeg renset min, og det gjorde underverker på samme symptom som deg, bortsett fra lyden.

 

Er ikke rare mekanikeren jeg gitt..

Turte ikke røske og dra, og godt var jo dét.. når det er en lås der..

Kjente etter den, men fant den ikke.. forsøker igjen i morra..

 

Hva brukte du til å rense ?

 

Hvilke deler er det du renset?

Nr 1 , 2 eller 3 ?

Eller ..... ?

 

EGRrens.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nr 2 i diesel, du ser det med en gang du tar den av....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låsen sitter vendt nedover:) kjenner den fra undersiden og opp;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er olje i stikker så er denne oljen inne i nr 1 på bildet.. der motoren til egr spjeldet sitter. dette lar seg ikke rense.. om det bare er koks som er feilen så er det inne i der det står 2 som sagt over her. liten børste og diesel er fint til å ta bort koks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk den av til slutt.. :)

 

Rent og pent inne i kontakthuset.

 

Så tok turen til Møller verksted.. riktignok Skoda.. men likevel.. :o

 

Der fant de først ut at det var LMM som leverte feil resultat..

Så jeg byttet den..

Så startet jeg opp bilen, gasset osv for å sjekke..

 

Da var jo (selvsagt) denne shhiiiisj lyden der fortsatt...

Av med venstre tåkelys osv.. og joda..

Det var lekkasje i intercooleren.. :(

 

Det ene festet til tåkelyset var knekket og intercooler bak dette har en liten lekkasje..

Bilen har tydeligvis vært borti noe, slik at tåkelys har trykket hull i ic'en..

(FØR min tid ! : bh :)

 

Så nå er LMM plukket av igjen og ny ic bestilt..

LMM ga nok feil verdier SIDEN ic er lekk...

 

Denne bytter jeg vel selv uten store problemer?

 

MÅ jeg opp på bukk, eller holder det å skru av støtfanger og "bunnplata" for å komme til?

Fanger har jeg hatt av før, så det går greit..

Ser ut til at det er god plass bak ic for å skru.. så regner med at jeg jekker'n opp, setter 2 bukker under og .. krysser fingra.. :o

 

Ingen m bukk som har lyst på besøk i påska?

Helst i nærheten av Holmestrand da selvsagt...

Henter ic i morra, så jeg har litt å gjøre mens madammen reiser på fjellet.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering..

 

Som sagt.. årsaken til mine "feil" var at intercooler var lekk..

Shiiiishj lyden ved pådrag ble den viktigste delen under feilsøkingen..

 

VagCom sa LMM'en ga feil verdier, så vi byttet den i full fart hos Møller, og når jeg påpekte for verkstedskaren at "lyden" fortsatt var der.. var det klart at LMM byttet var unødvendig. (egentlig kjekt å få være med inne i verkstedet)

 

Bestilte ic kl 17:00 tirsdag, hentet den hos Møller neste formiddag.. Ypperlig service!

 

Nå er den byttet, gikk "greit" uten bukker/kjøreramper..

Måtte av med fanger og venstre lykt..

 

Jeg byttet til Hoen pærer i lyktene + tåkelysa samtidig, så fikk jo gjort litt ekstra.. : rolleyes

 

Har ikke bestemt meg om hva jeg skal gjøre i forholdet til forhandler..

 

Det ene tåkelyset har et knekt feste, og har slått inn i ic, slik at den har blitt lekk..

Jeg VET at JEG ikke har vært borti noe snøfonn eller noe som helst annet, så skaden har vært der når jeg kjøpte bilen.

Klart dette er umulig å bevise.. men..

Det er også tydelig at fangeren har vært tatt av før min tid som eier.

Den originale grillen har en liten (om enn ubetydelig og "usynlig") skade nederst (én rille er knekt).

(ikke den S-line grillen DU kjøpte Kim ;))

Og det mangler et "avstands-stykke" (4F0 807 255) på venstre side..

Dette sitter festet med en kraftig skrue, så dette er ikke noe som "detter av"..

 

Så det spørs nok om ikke det er gjort NOE rep på denne bilen..

Fant ingen "oppretting", men..

 

Skal ta en tur ned til forhandler og høre med ham . : rolleyes

Bilen SKULLE jo være uten feil og mangler når jeg kjøpte den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fikk fikset det, Frode! Kjipt når det er noe som har skjedd før din tid. Som du nå vet, så har du 5 års reklamasjonsrett overfor forhandler (på nyere bruktbiler, 2 år på eldre og så lenge de ikke bare har fungert som "mellommann"). Men, som du sier, vanskelig å bevise når skaden har skjedd.. Hadde ikke hatt for høye forhåpninger, men det skader jo ikke å høre med dem.. Lykke til og god påske med bil som fungerer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.