Spørsmål om kompresjon, fusking ved fult trykk

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en Golf G60T som jeg sliter litt med. For de av dere som ikke kjenner bilen så står det en g60 motor som er borra opp til 1,9, med smidde stempler, bedre råder, balansert veiv, porta topp, hiddensprut +++.

 

Har litt problemer med at den jukser litt når den får ladetrykk. Har hele tiden trodd att det er feil med mappet, men siden den har funket bra tidligere så var det en som tipset meg om at det kunne kanskje være noe annet som var galt.

Så jeg begynte å fikle litt og det første jeg gjorde var å ta en komp test av alle sylinderne. Sylinder 2-4 lå på mello 9 og 10 bar, mens sylinder 1 var nede i 7 bar. Er dette noe å være redd for?

 

I tillegg så kjente jeg at det kommer litt luft ut av peilerøret til oljen. Ikke mye, men noe. Har dette noe å si?

 

Eventuelt noen som har noen tips om andre ting jeg kan sjekke hvis ikke dette har noe å si?

 

Noen som vet om det er forskjell på sommer og vinter E85? (som denne går på)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommer er E85 (85% etanol)

Vinter er E75 (75% etanol)

 

Virker som reelt etanolinnhold er noe høyere. Jeg har målt over 90% om sommeren, og det virker som at det ligger rundt 80% om vinteren.

 

3bar forskjell mellom sylindere er relativt mye. Sjekket du flere ganger?

Hvis det kommer mye luft ut av peilerøret, sjekk at veivhusventilasjonen ikke er blokkert. Litt luft vil ikke være så rart, det skapes et trykk i veivhuset, og det er derfor man har veivhusventilasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan Det at motor jukser litt på fult trykk ha noe å si at det er vinter etanol og at den er mappa på sommer?

 

Sjekket i haynes boka og der står det at det kan være maks 3 bar forskjell mellom sylindrene så det er helt på grensen. Skal ta ny test når jeg får lada batteriet igjenn. Skal og få sjekket ventilasjonen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går fetere på vinteretanol, så det kan gi feiltenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Kanskje jeg må vente til de begynner og selge sommervarianten igjenn før jeg sjekker mer. Masse annet snacks å gjør på bilen! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt noen som har noen andre tips til ting jeg bør sjekke som kan skape disse problemene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den er borret og med nye stempler for ikke alt for lenge siden så er det ikke normalt med så lavt som 7 bar eller så stor forskjell som 3 bar. Noe er galt, og det kan innvirke på gangen. Men ikke dermed sagt at den ikke kan være noe annet galt som invirker ennå mer på gange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var egentlig litt redd for det ja. Skal ta og sjekke litt mer etter påske, så får vi se om jeg ikke bare tar ut hele motoren og deler den for å sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.