Biltilsynet snakker om minimum 11 cm høyde

Anbefalte innlegg

Hvor står dette med at biler må ha en minimumshøyde på 11 cm?

Har lett igjennom kjøretøyforskriftene uten å finne noe der. Kunne tenkt meg å ha en paragraf å vise til.

Ikke at jeg har noe problem, men blir bare så provosert av dette på at de evnt finner på ting på egenhånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan vel ikke finne på dette uten å skrive det inn i kjørtøyfoskriften? Når det gjelder SFOOR så har jeg hørt at de lager ingen regler med kommer med anbefalinger men det er opptil hver enkelt trafikkstasjon og gjøre hva de vil. Fikk høre dette når jeg skulle godkjenne en ombygd bil som har vært innom SFOOR.

SFOOR sa at de ikke anbefalte denne omgyggingen men at det var opp til trafikkstasjonen hva de ville gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde ikke dette hadde noe og si, men at de målte ut fra senter på navet og opp til hjulbuen. det har jg blitt fortalt at de gjorde.. (har hørt det fra noen som opplevde det da de skulle godkjenne på biltilsynet..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg skulle godkjenne 80'en med senkesett så prata han som godkjente bilen om at man skal klare å kjøre over en kloss på 11X80cm. Så laveste punkt på bilen skulle ikke være under 11 cm.

 

Dette var i Arendal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På justerbart så skal høyden i fra senter til skjermkant være innenfor det som står i TUV papirene. Om de bruker klossen i tillegg på justerbart vet jeg faktisk ikke.

 

På vanlige senkesett så bruker de klossen. Men dette varierer også veldig i fra plass til plass. Når jeg godkjente Golf 3en min så så han bare på nummerene og papirene. Sjekket aldri noe høyde. Hehe.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laveste punktet mellom for og bak aksel skal ikke være under 11cm. Den 80cm lange klossen skal settes langs med bilen og kunne dras under bilen fra en side til den andre imellom for og bakhjul.. alltså de tilsyn som drar denne fra front og bakover under bil har feiltolket regelverket.. En slik test ville ikke vært realistisk da travers osv og bakstilling har omtrent en konstant bakkeklaring så lenge hjulene også kjører over hindringen feks en fartsdump.

Hele poenget med dette er at man skal ha minst 11cm klaring midt under bilen i hele bilens bredde slik at den ikke subber på midten over en fartsdump:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor står dette skrevet? De må kunne vise til en paragraf hvor dette står skrevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært kjekt å få linket til en paragraf eller noe som man kan vise til når man er hos biltilsynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var på godkjenning med min bil og hadde justerbart tok de en bit og regelrett dro den under hele bilen under. fra front og til bak. Hadde den tatt tak i noe hadde jeg ikke fått det godkjent. Det var i hvertfall slik det ble tolket på biltilsynet der. (gjøvik trafikkstasjon)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm???? Slik bilen min er nå har jeg ca 5 cm klaring under motor/girkasse. å har null problem me dette på ferje/fartshumper etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm???? Slik bilen min er nå har jeg ca 5 cm klaring under motor/girkasse. å har null problem me dette på ferje/fartshumper etc...

 

 

 

5 cm?

Greit nok med fartshumper, men hva med et saftig telehiv når du kommer i 80-90 på en riksvei? Går det bra eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har gått fint til nå, men jeg er veldig obs på høyden å kjører deretter. De fleste som senker får vell nesten ett problem uansett hvor mye de senker vist det skal vere 11cm klaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 cm?

Greit nok med fartshumper, men hva med et saftig telehiv når du kommer i 80-90 på en riksvei? Går det bra eller?

 

de kan jeg svare på opps bånnpanne di er borte:)det skjedde på toer golfen: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her på trafikkstasjon i kirkenes fikk jeg ikke godkjent Kw3 settet første gang jeg var der. de har til krav av man skal komme seg over grava/kontroll stedet, er en metall kant rundt hele grava.. dette klarte jeg ikke første gang da denne tok i frontfangern :P (kjørte med 15" orginal felger i tilegg). Er ikke sikker på høyde på denne kanten men kontrolløren pratet noe om 11 cm, så måtte justere opp å få ny hjulstillingskontroll :) 2 gangen gikk det bra, skrapte nedi med plastdekslet hele veien :P men fikk godkjent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plast deler som frontfanger og sideskjørt er ikke noe de bryr seg om her. Bærende konstruksjoner og stål man kan hekte seg fast i under bilen er mere vesentlig. For min del er traversen det laveste punktet. Frontleppa er to-tre cm lavere en den. Ikke vesentlig da den flytter seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg hørte hos biltilsynet var som det er sagt her 11 cm, men også 9 cm til skvettlapper, spoilere og andre gummi/plastdeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg fikk godkjent senkesettet mitt ble det aldri kjørt over noen kloss på 11cm, kun målt høyde frea skjerm til senter felg, KW 2 på A3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg fikk godkjent senkesettet mitt ble det aldri kjørt over noen kloss på 11cm, kun målt høyde frea skjerm til senter felg, KW 2 på A3

 

Samme med min også, i Trondheim...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg godkjente min så brukte de klossen,og det gikk akkurat :)

Men den er for at man skal komme over de små teite fartsdumpene som er noen steder i dette store land!

Men mener også at dette er nevnt i TUV papirene om jeg ikke husker helt feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pussig, RS4 B7 har originalt 94mm fra bakken.... men som nevt tidligere så er vel det fangeren.

rs4.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres merkelig ut, A6'n min med luftfjæring mener jeg bare har 10,5 cm bakkeklaring i laveste innstilling (Dynamic) på luftfjæringen. Eller er det ikke bakkeklaringen det egentlig menes her..? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve å legge en 11cm stokk under RS4 :D den er original, så skal vi se om hva som skjer.

Men når jeg viste bilen lurte de på biltilsynet på om den var senket, og om jeg hadde papirer på det.

Da sa jeg at jeg ikke hadde noe papirer på det siden det er originalt, må jeg liksom bevise at ting

er originalt og nå ;) etter mye plunder og titting fant de ikke noe feil gitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forde de 11 cm ikke skal måles under travers, frontleppe bakdiff etc.. men på tvers på midten av bilen. der en farsdump reelt ville treffe. mange orginale biler som ikke har 11 cm med org understell engang om man måler under travers. Feiltolking av regelverket de bruker. Det er ikke slik det skal måles.. Veit mange gjør det.. men forde om mange gjør det så gjør ikke det saken noe mere rett..

 

Regelen er i grunn helt høl i hue.. da akselavstanden har vesentlig mere å si når det kommer til hvor lav en bil kan være før den subber i en fartsdump.. så det å sette en fast grense på 11 cm er ikke noe som har holdepunkt i en praktisk verden.. Man finner vel omtrent ikke en org bil pr dags dato med sportsunderstell som har 11cm klaring under hele bilen så det å måle det er bare tull.. Golfen min var 10cm blank fra travers og ned når den var på orginalt sportsunderstell.. da er den i følge disse skrullete feil informerende kontroll organene ikke godkjent... orginalt.. Ei heller er de fabrikksmonterte 18" hjula mine godkjent på min bil om man skal se på vognkortet.. der alternativ dekk dim er skrevet opp. Blir for dumt og hadde man kjørt sak på det kan jeg umulig tenke meg at man hadde gjort annet enn å vinne.. Da det i norge er kjøretøyforskriften som gjelder og der står det nada om 11cm..

 

Det er på ingen måte uvanlig at eu kontrolører på vanlige verksteder feiltoker regelverk til de grader.. og de på biltilsynet er på ingen måte noen supermenesker.. tvert imot så er det somregel avdanka mekanikere som ikke klarte å utføre kvalitetsarbeide under tidspress på verksted.. og da står man igjen med biltilsynet eller naf/viking etc som mulighet for jobb.. og disse folka er på ingen måte feilfrie.. mange som finner opp regler i hue sitt som de syntes høres logiske ut i sitt hue.. har 2 ex kolegaer som har jobbet på biltilsynet og begge sluttet da det var retards som jobba der somde selv sa..han ene jobbet på riseløkka trafikkstasjon og sluttet etter kort tid, da han sa at han ikke hadde samvittighet til å sitte å planlegge hvordan man skulle TA folk for de minste ting.. det er nemmelig det lunchpraten der går i.. de finner opp og bøyer regler som de pressa ned over folk kun for å skape kvalm.. Dette slipper de unna med forde 90% av billister i norge har ikke snøring på hva regelverket egentli sier , og tør derfor ikke si imot!

 

Det var litt deilig i grunn:D Få ut litt fakta dritt om biltilsynet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.