Biltilsynet snakker om minimum 11 cm høyde

Anbefalte innlegg

Sendte du en kopi til biltilsynet og eller :D :D de hadde nok trengt en opplæring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frister å ta en jobb på biltilsynet og bare slippe igjennom alt haha bare for å sabotere det de driver med! hadde sikkert fått igjennom mye rart før jeg hadde blitt sparka haha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har til og med opplevd at kontrollør fra Biltilsynet har nektet og godkjenne senkesett pga "feil" farge på papiret Tüv-dokumentene ble skrevet på så man kan begynne å lure. Er ikke bare en gang jeg har hørt det heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare sinnsykt! men enda sykere.. jeg tviler ikke et sekund på at det du sier her skjer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med når de nekter godkjenning pga. at hjelpefjæra står opp ned? Helt utrolig hvordan de klarer å ødelegge for folk som ikke har gjort noe som helst galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godeste Magnus Aarflot har for noen måneder siden hatt denne diskusjonen relativt høyt opp i biltillsynet. Så han kan sikkert komme med endel innspill. Mener han sendte brev til samferdselsetaten og masse annet styr for å få klarhet i hva som egentlig er regler og hva biltransynet "lager" av egene regler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en interessant tråd.

Håper noen kan komme med referanse fra lovverket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har funnet noe forskrifter og sånn ennå eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hørte i dag at Politiet i Sarpsborg og Mysen tar lappen fra de som kjører med senkesett uten at det er innført i vognkortet. Til og med en som kjørte en bil der en fjær hadde knekt mistet lappen.

 

Var visst en jurist som mente at det hadde de hjemmel for, noe jeg betviler STERKT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingolf ble ikke testet med 11 cm kloss, men kontrolløren sjekket de laveste punktene av fast konstruksjon med målebånd. I tillegg til å måle avstand mellom midt på felgsenter til hjulbue.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er BT's interne skriv rundt senking.

 

 

3. Nærmere om senking/heving av bil

 

 

3.1. Generelt:

 

I en del tilfeller hvor man hever/senker bilen blir det i tillegg montert andre hjul. Krav til dekk, samt bytting av dekk og felger er regulert i kjøretøyforskriften kap. 13. Vegdirektoratet vil snarlig sende på høring forslag om endring av kapittel 13, jf. 2007/067362 dok.1.

 

 

I henhold til høringsforslaget er hovedkravet for dekk produsert før en gitt dato, i forslaget angitt til 1. januar 2009, at man ikke kan bruke dekk med rulleomkrets som varierer med mer enn +/- 5 % i forhold til original dekkdimensjon, samt at bilens sporviddeendring ikke må overstige 15mm uten dokumentasjon. For dekk produsert etter denne dato, må disse tilfredsstille kravene i blant annet direktiv 92/23/EØF.

 

 

For øvrig må kravene til tilfredsstillende plassforhold for hjulene og avskjermingen følges, jfr. kjøretøyforskriften kap. 32. Det må påses at kravene til dekk og felger er oppfylt i forhold til merking, belastning og hastighet.

 

 

3.2. Senking

 

3.2.1. Senking av bil

 

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

 

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

 

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

 

 

En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

 

 

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

 

 

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

 

 

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

 

 

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.

 

Eksempel:

 

Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

 

 

Eksempel med justerbart senkesett:

 

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har eg et problem jeg da, når Caddyn ikke går så høyt med justerbart? Dvs brakettene bak er 10cm over bakken. De er under bakakselen og får ikke vært på noen annen måte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har eg et problem jeg da, når Caddyn ikke går så høyt med justerbart? Dvs brakettene bak er 10cm over bakken. De er under bakakselen og får ikke vært på noen annen måte..

 

min er 10cm og jeg fikk godkjent. da kontrolløren sa at han ikke synes regelverket var noe særlig å bry seg om, var tross alt MIN bil som kom til å subbe i fartsdumpene, så er jo verdt ett forsøk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg godkjente en S4 sedan på Evje trafikkstasjon sa kontrolløren 10 cm....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

 

 

Er jo en 80 cm lang fartsdump på 11 cm man skal komme over. Ikke en tverr betongkloss som vil knuse de fleste av nyere biler med org sportsunderstell. Så om de skal gjennomføre denne sjekken korekt så må de vel lage en tenkt fartsdump, og ikke kun måle fra laveste pungt til bakken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med deg Adrian!

 

Kjenner jeg blir provosert selv!

 

Jeg kjører langtransport å det er jææævlig ofte jeg ser "grove" regelbrudd fra både vegvesenet og politiet sin side, for å ta det værste..

Så 4 statlige biler etterhverandre, 2 vegvesen biler og 2 politibiler

 

2 vegvesen bilene: nr 1 kjørte uten lys, snakket i tlf(UTEN håndfri) åhadde ikke på belte.. Nr 2 kjørte uten belte og skrev tekstmld

 

2 politibilene : ingen av dem hadde på belte 1 kjørte uten lys og hvis jeg ikke så feil satt han nr 2 å leste noe mens han snakket i tlf...

 

Dette er altså di samme menneskene som kan stå langs veibanen å kjefte nordmenn huden full pga akkurat disse feilene å belære oss om hvor farlig det er!

 

Beklager OT..

 

Men når det gjelder senk er det helt høl i hue at det skal være så mye forskjellig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksempel med justerbart senkesett:

 

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

 

Vil det her si at det skal stå minimum høyde den er godkjent med, eller det som står i TUV??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

TÜV har som hovedregel faktisk.... det kommer jo helt ann på hvilket regelverk de tester opp mot, at de har som regel at alt under 11cm godkjenner de ikke stiller jeg meg sterkt tvilende til. Det finnes faktisk endel biler som er godkjente som er lavere enn 11cm, men selvføllige, de trenger ikke være TÜV godkjente. Men som uavhengig kompetent laboratorie så virker det rart at TÜV skal ha en slik innstilling fra starten av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eksempel med justerbart senkesett:

 

Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)

Vil det her si at det skal stå minimum høyde den er godkjent med, eller det som står i TUV??

 

 

 

Du har jo minimum og maks mål i tuv papirene. Juster innenfor der, ta hjullstilling og reis på godkjenning. Da måler de avstanden fra skjermkant til senter nav for å sikre seg at du ikke peiser den i bakken etter godkjenningen. Roter du med høyden da, skal du vel i teorien ta ny hjullstillingsjustering og godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å justerte bilen opp litt til istad.. Det er litt i underkant av 11cm under der.. Det er helt på grensa til at den er høyere forran enn bak. Det blir tatt 4hjulskontroll på den nå, så får vi se på torsdag om dem godkjenner det eller ikke..heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal inn på fredagen med min, og lurer veldig mye på om jeg får den godkjent, dekkene mine subber ved fullt ratt utslag, burde jeg bytte dekk? er det lov med dekk strekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[/color]

Vil det her si at det skal stå minimum høyde den er godkjent med, eller det som står i TUV??

 

 

 

Du har jo minimum og maks mål i tuv papirene. Juster innenfor der, ta hjullstilling og reis på godkjenning. Da måler de avstanden fra skjermkant til senter nav for å sikre seg at du ikke peiser den i bakken etter godkjenningen. Roter du med høyden da, skal du vel i teorien ta ny hjullstillingsjustering og godkjenning.

 

Er ikke så lett skjønner du. den er akkurat på det laveste som er godkjent i TUV, men den er ikke 11cm under og da går det ikke.

 

Snakket med biltilsynet på gjøvik idag og dem sa det samme. men han fortalte også at det er 2 klagesaker inne ang den 11cm regelen, så kan hende den blir borte hvis det går igjennom sa han. For det er MANGE biler som er lavere enn 11cm orginalt... han likte ikke den 11cm regelen:) men dem måtte bruke den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må no være ett hav av supersportbiler som er langt lavere enn 11cm rundt om kring, vet mange har luftfjæring for å komme over humper og andre hindere men de bilene er jo maks 10 år gamle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne å fikk godkjent senken idag. Gikk fint det. Han tok litt "snill" høyde sa han. Han brukte bare traversjekken på bukken og kjørte den til en passe høyde og dro den under langs bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk mangellapp på mandag, og ifølge han som stoppet meg opererer Drøbak Trafikkstasjon med 10 cm, men tidligere har jeg blitt fortalt 11cm. Får bare satse på det beste!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.