#1 Skrevet Mars 30, 2010 Clutchpedalen min har vært ganske hard i de 2-3 siste årene.. I oktober 2009 justerte jeg clutchwire på min bil, strammet den litt fordi den skrapte en del når jeg skulle ta den i revers, og var vanskelig å få i gir til vanlig. Den ble helt fin etter justering! Over nyttår en gang merket jeg at den begynte å bli vanskelig igjen, særlig når jeg skulle inn i revers. I morges slo den seg helt vrang, det er som å gire uten å trykke inn clutchen.. Må ha rett turtall for å få den i gir. Revers er bare å glemme, må slå av bilen. Jeg merker at clutchpedalen blir hengende halvveis inne når jeg slipper den ut, jeg kan vippe den tilbake så spretter den ut. Den føles ikke riktig. Jeg prøvde i ettermiddag å stramme clutchwire igjen, strammet den 10mm antar jeg. Testet litt i gata her og den kjentes helt fin, men når jeg kjørte ut etterpå med kone og barn kjentes det ut som clutchpedalen knakk - så var det tilbake til slik det var før justering. Clutchen slurer ikke i det hele tatt, jeg har prøvd å framprovosere sluring uten hell. Jeg hører ingen spesielle ulyder, type lagerlyd, når jeg trykker inn clutchpedalen. Her er en tegning over systemet, wire er festet i gaffelen øverst til høyre. Noen som kan fortelle meg hva som er gåen her? Motorkode: ALM Girkassekode: DXN (usikker) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 31, 2010 Hvordan ser det ut på pedalen? Noen biler har ett halvt plast tannhjul, som skal virke som en automatisk justering av clutchen. På dette tannhjulet, er det en liten "pal" som låser i mellom tennene. Her flere ganger sett at noen tenner knekker, og da virker det slik du beskriver. Sjekk bak på pedalen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 31, 2010 På pedalen er det to hakk wiren kan stå i (om jeg husker korrekt). Enden på wiren er formet som en T. Det kan jo selvfølgelig hende at den har knekt ut av ene og står nå i den andre.. Jeg skal prøve å gå ut å se i løpet av dagen nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 3, 2010 Pedalen er helt fin og kan ikke se noe feil med fjærmekanismen bak pedalen heller. Jeg har gjort et nytt forsøk på å stramme wiren i dag. Har nå strammet ganske mye og etter noen runder rundt nabolaget ser det ut til at alt fungerer fint, men må ha meg en lengere kjøretur før jeg tør si noe sikkert. Ellers oppdaget jeg en plugg på toppen av girkassa (clutchhuset?) som ikke var lukket. Den hadde en dekkappe som ikke sto i. Jeg lurer på om det er mulig at det har samlet seg en del dritt nedi huset? Noen som vet om denne pluggen er åpen tvers gjennom? (del nr 21: "sealing plug M36X1,5 natural") 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 3, 2010 Bilde av pluggen: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 9, 2010 Da har jeg funnet ut at det er clutchkabelen som er synderen - takk budda for det Dette er enden som er festet til clutchpedalen. Det er noen plastvinger som tydlig vis skal festes inni under dashbordet en plass - disse er knekt. Den metallklemmedingsen som ligger midt på slangen der skal egentlig stå på den hvite plastikken. Så det tyder på at hele systemet har knekt litt for litt og har til slutt hengt på den klemma der. I motorromet har jeg justert den helt i bunn.. Det har fungert siden oktober Fortsatt ingen som vet hva denne pluggen gjør? står ca rett over clutchen på girkassa, eller clutchhuset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2010 Den pluggen tetter bare inspeksjons hullet for å stille tenning og register timing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 9, 2010 Fortsatt ingen som vet hva denne pluggen gjør? står ca rett over clutchen på girkassa, eller clutchhuset. Er et inspeksjonshull til svinghjulet. Hvis du f,eks skal skifte registerreim, fordeler etc. så skrur du ut hele troppen for å time et merke på svinghjulet mot et merke som er skjult av troppen. På eldre biler med eldre tenningssystemer bruker en disse merkene for å stille tenningen. Hvis du er bekymret for rusk og rask så ta deg en titt under girkassen, på de fleste 020 kasser er det et eget inspeksjonsdeksel mellom blokk og girkasse, derfra kan du sikkert plukke ut fremmedlegemer.. Edit: Glenn Ove var raskere enn meg der, lønner seg ikke å ta dopauser når en skriver innlegg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 9, 2010 Takk for svar! Skal prøve å få kjøpt ny kabel i morgen - gruer meg til å sette dette sammen igjen for det er trangt som fy inni der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...