Golf mk2 1.6 -85. Tenning, fordelerlokk, eller..?

Anbefalte innlegg

Dette skjedde!

Fikk endelig prøvekjørt golfen etter 2,5mnd opphold i tørr garasje, motor gjekk fint og fargen på eksosen var hverken blå, svart eller hvit. Det var selvfølgelig litt regn ute når jeg prøvekjørte og den sto ute over natten (regner fortsatt). Neste dag startet den fint, med antydninger til å gå på 3 sylindere når motor var kald (kom seg bare ved å berøre gasspedalen).

Etter å ha kjørt i 15min begynner den å trøble, mister motorkraft og turtallet synker. Rykker og napper, plutselig kommer den seg og går helt fint i 3-4 min.. Så tar det helt av og turtallet synker igjen, jeg klarer såvidt å holde den gående ved å gi litt gass, slipper jeg gass-pedalen stopper motor. Får startet ved å gi ekstra gass, men den går dårlig. Det ryker svart av eksosen, noe jeg har lært er for fet blanding, med andre ord: den får bensin. Da mangler den gnist, eventuelt på 2 sylindere?

Plutselig vokner den til live igjen, som om ingenting har skjedd, noe som varer i toppen 2 min..

3 timer senere, gjekk den som en klokke de 10 meterene og inn i garasjen.

 

Min teori!

Etter en del søking ser jeg at det kan være en del problemer med fordeler (-lokk) når det er fuktig og etter motorvask osv. Føler at dette traff meg midt i blinken. Om noen har andre teorier, fyr løst! :)

 

Problemstilling!

(dersom teorien min stemmer)

Jeg frykter det spretter en børste og en fjør om jeg åpner fordelerlokket og resulterer i helt gal tenning dersom jeg klarer å få den sammen igjen..

 

Noen som har litt informasjon å dele? Hva jeg bør være obs på, hvordan jeg går frem, hva jeg bør se etter osv.?

Må ærlig innrømme at jeg aldri har tatt av et fordelerlokk før :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg frykter det spretter en børste og en fjør om jeg åpner fordelerlokket og resulterer i helt gal tenning dersom jeg klarer å få den sammen igjen..

 

Dersom det spretter en børste og en fjør når du åpner fordelerlokket så har du funnet problemet ditt, for det eneste som skal være tilnærmet løst under der er rotor og dekselet over hallgiver/aksling.;)

 

Ta av de to klipsene, se om lokket har brennmerker eller små sprekker i plasten.

Fordelerlokk er så billig at det bytter du hvis du ikke vet når det gjort sist.

 

Bytt rotor i samme omgang, den drar du bare rett opp.

Den kan sitte ganske godt fast, men skal som nevnt rett opp..

 

Hvis du har en kobberbørste, eller litt smergelpapir så kan du pusse lett på kontaktflatene, men er flatene brent eller eiret så er det kun nye deler som fungerer som skikkelig fiks.

 

Finn deg en dusjflaske, spray vann på pluggledningene med motor igang, aller helst i et mørkt rom.

Hvis det fusker mer, eller at du ser lysbuer mellom kablene osv så er også disse modne for utskiftning.

 

Og til sist; Er forvarmeslangen på plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk også coil. Min hadde dårlig kontakt på kabelskoene (irring) og satt løst i festet.

Pusset kontakter og festet den skikkelig, så gikk den strøkent igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det spretter en børste og en fjør når du åpner fordelerlokket så har du funnet problemet ditt, for det eneste som skal være tilnærmet løst under der er rotor og dekselet over hallgiver/aksling.;)

 

Ta av de to klipsene, se om lokket har brennmerker eller små sprekker i plasten.

Fordelerlokk er så billig at det bytter du hvis du ikke vet når det gjort sist.

 

Bytt rotor i samme omgang, den drar du bare rett opp.

Den kan sitte ganske godt fast, men skal som nevnt rett opp..

 

Hvis du har en kobberbørste, eller litt smergelpapir så kan du pusse lett på kontaktflatene, men er flatene brent eller eiret så er det kun nye deler som fungerer som skikkelig fiks.

 

Finn deg en dusjflaske, spray vann på pluggledningene med motor igang, aller helst i et mørkt rom.

Hvis det fusker mer, eller at du ser lysbuer mellom kablene osv så er også disse modne for utskiftning.

 

Og til sist; Er forvarmeslangen på plass?

 

Takk for utfyllende svar :)

Har ikke fått åpnet fordelerlokket enda, men dusjet kablene og fordeler med en sprayflaske.. Kunne ikke se antydninger til lysbue noen steder.

 

Det neste jeg gjor var å nappe ut en og en pluggledning. Det merkelige var at den gjekk jevnere (riktignok manglet det en sylinder) uansett hvilken pluggledning jeg nappet ut. Sammenlignet når den gjekk på alle 4 (hosting og ujevn gange).. Hvordan forholder jeg meg til dette?

 

Nå skal jeg på jakt etter en identisk motor jeg har liggende en eller annen plass.. Plukke litt deler, som pluggledninger, fordeler og tennplugger.. ;) Greit å ha liggende, tydligvis..

Så blir det å fortsette på listen din :)

 

Sjekk også coil. Min hadde dårlig kontakt på kabelskoene (irring) og satt løst i festet.

Pusset kontakter og festet den skikkelig, så gikk den strøkent igjen.

 

Takker :)

Skal få en liten overhaling denne og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått åpnet fordelerlokket.. var litt sotet på kontaktpunktene i fordelerlokket, men ingen sprekker eller betydelig brennemerker..

På "armen" til rotor, var der gliming om jeg tør å gi det et navn. Ser ut som hvitt pulver.

Kom aldri så langt at jeg fikk rengjort noe.. Motor sviver fint, med litt rykk og napp av og til.. (Nå står den tørt)

 

Nå har jeg fått røsket med meg fordelerlokk og pluggledninger fra den andre motoren (desse fungerte fint i sin tid).. Prøver dette, for å se om der er forskjell med andre pluggledninger.

 

En annen ting jeg la merke til. Det ser ut som om der mangler en jording til fordeleren.. Et kontaktpunkt for kabelsko. Noe kritisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På "armen" til rotor, var der gliming om jeg tør å gi det et navn. Ser ut som hvitt pulver.

Kom aldri så langt at jeg fikk rengjort noe.. Motor sviver fint, med litt rykk og napp av og til.. (Nå står den tørt)

 

Sjekket du tilstand på forvarmingsslangen?

Ta en sjekk på vakuumslangene til og fra forgasseren

Se på flensen under forgasseren

 

 

 

 

En annen ting jeg la merke til. Det ser ut som om der mangler en jording til fordeleren.. Et kontaktpunkt for kabelsko. Noe kritisk?

 

Fordeleren er jordet gjennom motor/girkasse.

Er ikke kontakten til hallgiver du mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket du tilstand på forvarmingsslangen?

Ta en sjekk på vakuumslangene til og fra forgasseren

Se på flensen under forgasseren

 

Tilstand på forvarmingsslangen.. Tja.. den henger der som en pølse, flerret opp og løsnet fra manifold.. Fant meg en ny aluslange som jeg skal prøve å lage til..

 

Fordeleren er jordet gjennom motor/girkasse.

Er ikke kontakten til hallgiver du mener?

 

Hallgiver er det ikke, denne sitter på motsatt side av fordeleren..

 

Byttet den armen (dette som heter stift?) da den var tydlig irret helt ytterst.. Sjekket pluggene (desse såg fine ut selv om de var nedsotet) og børstet av sotet.. Kontrollerte pluggledninger og vasket desse.. Pusset kontaktpunkter rundt om.. Såg nettopp at det er lite kjølevæske i eksp.tanken (noe som fikk meg til å fundere på at dette kan være medskyldig mtp. vokstermostaten og autochoke-spjeldet i forgasseren..)

Neste blir å finne seg en tenningspistol for å sjekke tenninga før jeg går løs på vakuumslanger og forgasseren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.