98 transporter t4 2,5tdi stoppet under kjøring. tips til feilsøking?

Anbefalte innlegg

heisann. da har jaggu transportern stoppa. den fusket litt så stoppet den. hva kan være galt????

tittet litt på rele 109 men så veldig bra ut.

hilsen fredrik p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par aktuelle forslag:

Tom for diesel.

Registerras (rembrudd eller løsnet bolt og slått i stykker kile på veiv).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er full tank. og den startet for litt sia men gikk i bare 3 sek før den stoppa. reima til diesel pumpa? tett filter ? eller selve pumpa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være mye rart, som du også gjetter på.

Har mindre tro på tette filtre.

At den gikk noen sekunder og hakket kan tyde på at register var i ferd med å komme ut av stilling. Foruten å sjekke at pumperemma henger der så ville jeg tatt opp registerdeksel og sett om remma er hel. Når bolt løsner og ting er på tur ut av stilling hender det ofte at remma også ryker. Neste step er å dreie motor til ØD og ta av toppdeksel og se om kammen står omtrent riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være mye rart, som du også gjetter på.

Har mindre tro på tette filtre.

At den gikk noen sekunder og hakket kan tyde på at register var i ferd med å komme ut av stilling. Foruten å sjekke at pumperemma henger der så ville jeg tatt opp registerdeksel og sett om remma er hel. Når bolt løsner og ting er på tur ut av stilling hender det ofte at remma også ryker. Neste step er å dreie motor til ØD og ta av toppdeksel og se om kammen står omtrent riktig.

ok takk for info steinar :) rune kommer å henter meg og bilen etterpå så tar vi den inn på værste og titter litt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startsperre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startsperre?

kan den plutselig komme på under kjøring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gikk ut å prøvde den andre nøkkelen nå og da vrei jeg litt opp og ned samtidig som jeg kinna og da starta faensakpet :P men den små fuska litt samtidig som gløde lampa begynte å blinke. hva indikerer det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan den plutselig komme på under kjøring?

Alt er sikkert mulig, men jeg har aldri hørt om det. Det er startproblemer som er vanligst i såfall.

Personlig ville jeg ikke dratt den på starteren, men først sjekket remmer og stilling på register. Med et visst vedlikehold (filtre og olje) så er motorene i utgangspunktet svært driftssikre og stopper sjelden av seg selv unntatt når det blir feil ved register eller pumperem.

Blinkende glødelampe kan blant annet bety at det er noen feil verdier ute og går ifm motorstyring. Det kan være manglende signaler fra noen sensorer, at verdiene ligger helt utenfor spesifikasjonene eller at det er andre former for elektronikk feil ifm motor. Slik blinkende lampe kan være helt harmløst men det kan også understøtte min GJETNING om at du har register ute av stilling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja skal titte litt mere på den. prøvde den en forsiktig tur nå og den fusket litt først men nå virker den helt normalt. lampa blinker da. hva sånn ca koster et reg reim bytte da? er det som en vanlig 8v golf motor ell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja skal titte litt mere på den. prøvde den en forsiktig tur nå og den fusket litt først men nå virker den helt normalt. lampa blinker da. hva sånn ca koster et reg reim bytte da? er det som en vanlig 8v golf motor ell?

Hvis den plutselig virker normal igjen så er nok ikke register det første man skal mistenke lengre, selv om det ikke kan utelukkes. Det er heller ikke sikkert at regrem bytte vil løse blinkende lampe.

Registerskift er dyrere på denne enn 8v golf. Her må det justeres mye mer nøyaktig. Det er ikke kile hverken foran eller bak på kam, hjulene flyter fritt før boltene strammes. Vill gjetning er 10K hos Møller og 6-7K hos et bakgårdsverksted inkl deler.

Sjekk om du har dieselfilter med vannsensor i bunn, disse skaper blink men veldig hurtig og svak blink.

Morkne returslanger mellom dyser og til pumpe kan skape luft i systemet og ødelegge pen gange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som er litt rart nå et at lampa har stoppa å blinke, den går helt normalt og det lyker ikke blått lenger når jeg kjører de første metrene. merkelig :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror fortsatt jeg ville kontrollert at nedre bolt på veiv er fast og at timing på register er ok.

Er du maksimalt uheldig så er dette litt løst, har vært en del ut av stilling, og er nå sånn noenlunde en periode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.