Anbefalte innlegg

Har en audi Allroad 2,7 biturbo 2001 modell som har fått vibrasjoner i "bilen" i hastigheter rundt 75 og oppover. De oppstår ved jevn hastighet over litt tid. kanskje ofte ved litt slakk motbakke (veldig slakk) eller veldig slakk unnabakke. Akkurat i det området hvor motoren veksler mellom å jobbe og ikke jobbe om noen skjønner den dårlige forklaringa.

Girkassa er overhalt (tiptronic), men samme problem. samme problem med sommer og vinterdekk.

ingen vibrasjon i rattet eller pedaler, men kjennes ut som det er hele bilen på et vis. Noen som har erfaring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke et kryss som begynner å bli slitt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil justert mellomaksling oppheng gir sånn vibrasjon. Denne må monteres med et spesialverktøy.

Eller kryss som enten sitter fast i ett eller flere ledd eller slakk i krysset:)

Erfaringsmessig vanlig at det rister om noen har løsnet midtre mellomaksel oppheng uten å få det festet på rett sted igjen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil justert mellomaksling oppheng gir sånn vibrasjon. Denne må monteres med et spesialverktøy.

Eller kryss som enten sitter fast i ett eller flere ledd eller slakk i krysset:)

Erfaringsmessig vanlig at det rister om noen har løsnet midtre mellomaksel oppheng uten å få det festet på rett sted igjen:)

Mener denne vibrasjonen har kommet snikende, og den kom før girkasse overhalingen, men undrer på i skrivende stund om ikke møller va nede med mellomakslingen for 2 år siden...

Det e jo en konebil, så jeg bruker den selvsagt sjelden,

noen som har tips på hva jeg ser etter når jeg legger meg under bilen? Hvilket spesialverktøy snakker vi om? helt særegent audi verktøy eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se etter slitte foringer i alle oppheng/fester. Og som Stian sier "unormal slakk i ledd og akslinger" dette er enklest hvis bilen står på bukker.

Litt slakk skal det vere men ikke mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme problemer med vibrasjoner på 1995 S6'en, disse mener jeg også ble værre etter bytte av mellomaksel-opphenget...

Stian: Dette verktøyet du snakker om, er dette noe alle møller-verksteder har tilgang på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette er pålagt at alle autoriserte audi verksteder har:) er en stor jigg man henger opp mellomaksling i så den festes på rett sted:) orginal verktøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså slik at den blir snor-rett (sidelengs og vertikalt) før man fester opphenget?

Hvordan blir da dette i forhold til at bakhjul/diffen henger når det gjøres, eller utgjør dette ca. ingenting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså slik at den blir snor-rett (sidelengs og vertikalt) før man fester opphenget?

Hvordan blir da dette i forhold til at bakhjul/diffen henger når det gjøres, eller utgjør dette ca. ingenting?

Det gjør at mellomakslingen henger rett ja:) både girkasse og bakdiffen henger i festene sine likt uavhengig om bilen henger i lufta eller står på hjula, så det har ingenting å si:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, spekulerte litt på om diffen "dro seg litt" ved fjæring, siden jeg merker litt "skurring" f.eks over fartsdumper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på innom Møller i Ålesund i dag å snakka med service der. De har ikke tru på at vibrasjonen skyldes ubalanse. men lrer derimot på om det kan være hjernen til girkassa. når jeg kjører med 2000 omdr i 5 gir, kommer vibrasjonen, å så girer jeg ned på 4, og senker turtallet til 2000 omdr er vibrasjonen helt identisk.

Noen ideer folkens?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utslitte motor/girfester?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på innom Møller i Ålesund i dag å snakka med service der. De har ikke tru på at vibrasjonen skyldes ubalanse. men lrer derimot på om det kan være hjernen til girkassa. når jeg kjører med 2000 omdr i 5 gir, kommer vibrasjonen, å så girer jeg ned på 4, og senker turtallet til 2000 omdr er vibrasjonen helt identisk.

Noen ideer folkens?

Noe galt med styring av lock-up?

Vil vel tro at lock-up skal gå gradvis av og på siden dette er en såppas ny girkasse (5HP19), og dersom det er noe galt med dette, f.eks solenoiden som styrer dette, så..

Denne girkassen er jo ekstremt var for skitt, og om solenoidene ikke ble rengjort eller evnt skiftet ved overhalingen så kan det vel kanskje være noe skitt i solenioden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.