Får ikke av hjulene - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt bilen inne hos S-Sentrum (tidligere audi sentrum) hvor de har byttet alle bremseklossene og skivene. Da har de selvfølgelig hatt av dekkene, og skrudd de såpass hardt fast at det er KLIN umulig å få opp enkelte mutre. Jeg står med mine 100 kg. på ene siden av krysset, mens jeg drar i andre.

 

Skal jeg bare levere bilen på f.eks statoil og videresende regninga til S-sentrum?

 

Eller kanskje noen andre som har noen gode tips til hvordan man kan klare å få opp disse jævlene?

 

Er det noen som skifter dekk i påska her i Oslo? hehe : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tre på et rør på krysset så løsner de nok lettere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å bruke en latmannsarm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner jo faen ikke noe rør. Hehe, lette istad :P

 

Får bare prøve litt til her.. Kanskje om jeg slår på raseriet at de kommer..

 

Men er vel veldig feil at S-Sentrum har skrudd dem så hardt fast? Kommer akkurat fra fjellet, og de skal være meget glad jeg ikke punkterte der.. Har kjørt gjennom nesten hele nord-sverige i går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å bruke en latmannsarm?

Hadde jeg bare hatt det :P

 

Jeg dro såpass hardt til at selve krysset vridde seg og malinga flassa av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En latmannsarm hjelper mye:) De har nok skrudd de fast med muttertrekker på max styrke... ikke de 120Nm de skal.

BTW husk boltene skal aldri smøres.. Kun børstes med stålbørste til de går lett i gjengene.. Smurte bolter fører til at korrekt moment ikke er mulig å få til, og boltene vil bli strammet for hardt, i værste fall kan det på alu felg føre til flyt i materialet i felgen som igjen kan føre til at boltene løsner:) Info fra vag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med en solid pipe og rørtang om du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En latmannsarm hjelper mye:) De har nok skrudd de fast med muttertrekker på max styrke... ikke de 120Nm de skal.

BTW husk boltene skal aldri smøres.. Kun børstes med stålbørste til de går lett i gjengene.. Smurte bolter fører til at korrekt moment ikke er mulig å få til, og boltene vil bli strammet for hardt, i værste fall kan det på alu felg føre til flyt i materialet i felgen som igjen kan føre til at boltene løsner:) Info fra vag.

Skal gå ut å se om jeg finner et rør el. :) Men faen så forbanna man blir!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..Boltene er forøvrig ikke smurt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et rør, og fikk opp 4 av 5. Den siste bolten er nå blitt så godt som rund. Hele krysset er bøyd og nesten fri for maling.. Ja..

 

Har vært utrolig fornøyd med S-Sentrum helt fram til nå... Dette blir for dumt!

 

Hva faen gjør man nå boltene blir ødelagt? Fy faen så irritert man kan bli!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru på boltene og dra til din lokale dekksjappe, dem har utstyr for og løsne ødelagte bolter/muttre og regner med at dem gjør dette gratis siden det er snakk om 1 bolt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, gjorde så.. Så må jeg vel vente helt til tirsdag før noe åpner.. Litt surt.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ellers hadde det kanskje funket å skru ut boltene du kan, senke bilen for å få litt moment på boltene som er igjen for å så prøve på nytt.. Men klart, er det ikke kanter igjen på bolten er det kjørt frem til dekksjappene åpner igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke helt enig med at boltene aldri skal smøres. jeg har altid på kobberfett og har aldri hatt problem med fastsittende bolter., men så drar jeg aldr til med muttertrekker heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ellers hadde det kanskje funket å skru ut boltene du kan, senke bilen for å få litt moment på boltene som er igjen for å så prøve på nytt.. Men klart, er det ikke kanter igjen på bolten er det kjørt frem til dekksjappene åpner igjen

 

du kunne jo prøvd og banke på en torx pipe. eller en hva den nå heter den pipa med 12 kanter. eller så får du ta borrmaskinen fatt og bårre av hue.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde faktisk dette, men problemet er at jeg ikke får til å vri den, da det er en sånn sak som skal bøyes.. Litt vanskelig å forklare..

 

Ser at dekkskift.no holder åpent i påska, så blir kanskje en tur til Lillestrøm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo alltids ofre en pipe som er mindre og true den på med hammer. Brutalt ja men det funker. Har akkurat opplevd det samme problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv først med muttertrekkern til å Løsne! Bolter som er dratt over flytegrensa(over anbefalt moment) har en tendens til å løsne greit ved slag.... Jeg mener latmannsarm kan brukes til en hvis grad, men om stålet i boltene/mutter er blitt så kraftig dratt til så er det greit å bruke slag for å løsne.. enten ved bruk av muttertrekker eller pipe med arm som du kan slå på!

Og det skader ikke å varme mutteren heller! Enten ved hjelp av gassbrenner eller ved at du tar et sveiseapparat og legger en perle på enden av mutteren( seff ikke der den er tilpasset pipa, men Enden) og raskt prøver å løsne..! :)

 

Synes også det var ganske uproft av det verkstedet. Regner med at du har alufelg, og alufelg har mye lavere brytepunkt enn stål, så å dra til så hardt kan være ganske farlig. Jeg hadde bedt de bytte boltene...! de er jo strekt og litt til! hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv først med muttertrekkern til å Løsne! Bolter som er dratt over flytegrensa(over anbefalt moment) har en tendens til å løsne greit ved slag.... Jeg mener latmannsarm kan brukes til en hvis grad, men om stålet i boltene/mutter er blitt så kraftig dratt til så er det greit å bruke slag for å løsne.. enten ved bruk av muttertrekker eller pipe med arm som du kan slå på!

Og det skader ikke å varme mutteren heller! Enten ved hjelp av gassbrenner eller ved at du tar et sveiseapparat og legger en perle på enden av mutteren( seff ikke der den er tilpasset pipa, men Enden) og raskt prøver å løsne..! :)

 

Synes også det var ganske uproft av det verkstedet. Regner med at du har alufelg, og alufelg har mye lavere brytepunkt enn stål, så å dra til så hardt kan være ganske farlig. Jeg hadde bedt de bytte boltene...! de er jo strekt og litt til! hehe

Takk for svar, men jeg har egentlig gitt opp her. Satser på at Christer har åpent i morgen eller på Lørdag (på dekkskift.no), så kjører jeg ut dit. Så får jeg en regning fra han, og videresender den til de på S-sentrum.

 

Tror forresten ikke det vil fungere med en pipe med mindre størrelse.. Den sitter jo som støpt.. :( Skal prøve litt til senere, men har i utgangspunktet gitt opp...

 

Forresten, jeg løsner alltid boltene før jeg jekker opp bilen, er det noe jeg kan gjøre annerledes her?

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Borr av hodet på bolten som sitter kubb! Begynn med lite borr og øk størrelsen gradvis. Har gjort dette flere ganger da verkstedet har brukt trykkluft når de har montert låsebolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så skru den ut med en tang el. når jeg får av dekket?

 

Har ikke en elektrisk drill tilgjengelig her dessverre.. Kun en Bosh med batteri.. Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt for seint men...... Tips når du bare har en hjulvinne og ikke latmannsarm:)

Legg noe som kommer i samme høyde som den mutteren du skal ha løsna( garagejekk blir perfekt )

Sett på hjulvinna på mutteren mens den andre enden av hjulvinna hviler på den støtta du har satt opp.

Da kan du hoppe på faenskapen uten at du bøyer/ødelegger noe:):P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke så dumt tips nei! Om man har slike felger som står på min (vinterfelger), så skraper man opp hele felgen om man hopper på krysset..

 

Spiller liten rolle på disse, da de skal byttes neste vinter uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slegge gjør underverker :)

 

Bruk en slik arm som er i de fleste pipesett i tillegg til skralla, og slå løs, da løsner alt....

 

Stian: jeg vet du er flink, og jeg regner med du har infoen fra VAG siden du skriver det slik, men at bolter ikke skal smøres for å få riktig moment er faktisk direkte feil, og om VAG påstår det, så vet de enten ikke hva de snakker om, ELLER (mest sannsynlig i mine øyne) er livredd for søksmål som følge av hjul som løsner fordi folk har smørt med noe rart, og/eller overtrekt boltene (noe forøvrig 95% av alle som skifter hjul selv gjør).

 

Det er KLIN umulig å si NOE som helst om strekket i bolten om den ikke smøres før trekking, med mindre du bruker hydraulisk strekk, og det gjør du ikke på en bil.

 

Dette er fordi friksjonen i gjengene ikke kan fastslås med noe i nærheten av sikkerhet når de ikke er smurt.

 

Er de nye? Er de gamle og rustne, er mutrene (hullene i navet) fulle av skitt inni? Er muttrene nye, osv....

 

Jeg for min del smører med Molykote kobberpasta som har høy friksjon, og trekker med 110nm, og har aldri opplevd at hjul har løsnet.

 

Med hilsen en sertifisert boltetrekker for prosessanlegg offshore...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde sikkert sluppet dette rotet hadde jeg bare lagt noe under når jeg stod på krysset. Når jeg prøvde å trekke mutteren på denne måten så "glapp" den et par ganger, og det avrunda den vel..

 

Så nå må jeg nesten finne på noe annet lurt, eller vente til en eller annen dekkforhandler åpner.. Er jo strengt tatt ikke helligdag i morgen, så finner vel noe da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.