Får ikke av hjulene - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Slegge gjør underverker :)

 

Bruk en slik arm som er i de fleste pipesett i tillegg til skralla, og slå løs, da løsner alt....

 

Stian: jeg vet du er flink, og jeg regner med du har infoen fra VAG siden du skriver det slik, men at bolter ikke skal smøres for å få riktig moment er faktisk direkte feil, og om VAG påstår det, så vet de enten ikke hva de snakker om, ELLER (mest sannsynlig i mine øyne) er livredd for søksmål som følge av hjul som løsner fordi folk har smørt med noe rart, og/eller overtrekt boltene (noe forøvrig 95% av alle som skifter hjul selv gjør).

 

Det er KLIN umulig å si NOE som helst om strekket i bolten om den ikke smøres før trekking, med mindre du bruker hydraulisk strekk, og det gjør du ikke på en bil.

 

Dette er fordi friksjonen i gjengene ikke kan fastslås med noe i nærheten av sikkerhet når de ikke er smurt.

 

Er de nye? Er de gamle og rustne, er mutrene (hullene i navet) fulle av skitt inni? Er muttrene nye, osv....

 

Jeg for min del smører med Molykote kobberpasta som har høy friksjon, og trekker med 110nm, og har aldri opplevd at hjul har løsnet.

 

Med hilsen en sertifisert boltetrekker for prosessanlegg offshore...

Kan jeg spørre om du har noen "triks" til å holde f.eks skralla på plass mens man slår? Min erfaring er at den bare faller rett av ved første slag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg spørre om du har noen "triks" til å holde f.eks skralla på plass mens man slår? Min erfaring er at den bare faller rett av ved første slag..

 

Det beste er vel å bruke en pipe som er såpass trang at den tåler ett slag eller to, eller så må du rett og slett holde med den hånda du ikke slår med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki.. :P

 

Utrolig bittert dette. Er nye felger nemlig, og hadde gleda meg som et lite barn til å få dem på bilen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wooho.. Konows bilpleie har åpent 24t i døgnet.. Haha :) Stikker dit nå snart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

minneverdig påske du har hehe håper det ordner seg.

Har selv lugga meg godt i håret når man står med et bøyd kryss, med blodige never og alt det der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

minneverdig påske du har hehe håper det ordner seg.

Har selv lugga meg godt i håret når man står med et bøyd kryss, med blodige never og alt det der...

Haha :) Ja.. :P

 

Heldigvis vært på hytta fram til i går, så har fått gjort litt påsketing og :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjulkryss er noe dritt, og en fandens oppfinnelse. Har selv ødelagt masse bolter med det.

Kjøpte da pipe og latmannsarm fra Hazet = null trøbbel ever. :) Vel anvendte penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å gi deg i tide, sånn som dette går det om du ikke har evnen til å telle til ti når frustrasjonen tar overhånd :D

 

http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2684546

 

(sikkert repost x 100, men jeg er ny på forumet, og denne er uansett morsom på sitt vis :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få kjøpt noen spesielle piper som er laget for å dra av boltehoder som har blitt runde.

 

Snap On Twist mener jeg de heter. Kjekt å ha i verktøykassa si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frustrasjonen økte noen hakk nå. De på Konows bilpleie, som driver med dekkskifte måtte og gi seg. Så får se om jeg finner noen i morgen med kompetanse til å bore opp bolter eller har bedre verktøy.

 

Gjett om S-Sentrum skal få seg en telefon på tirsdag.. Er ikke helt happy nå..

 

TENK om dette hadde skjedd på fjellet... Punkterte faktisk ene bakdekket for noen dager siden, men der klarte jeg med NØD å få opp boltene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en grunn til å alltid skifte hjul selv. :) Selv om det ikke angår ditt problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt.. Gjør alltid det selv.. Første gangen jeg har prøvd meg på å betale for det.. Men det gikk jo så som så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg var deg hadde jeg ventet til tirsdag, å reist innom s-sentrum :) Så skal du se det ordner seg.

 

Har selv brukt 2 meter langt rør som forlenger......funker fett. Men hjulkryss er noe dritt, kjøp deg noe bedre til neste gang .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg var deg hadde jeg ventet til tirsdag, å reist innom s-sentrum :) Så skal du se det ordner seg.

 

Har selv brukt 2 meter langt rør som forlenger......funker fett. Men hjulkryss er noe dritt, kjøp deg noe bedre til neste gang .

Jepps.. :)

 

Ja skal få fatt i noe bedre.. Skal stikke innom bilxtra på tirsdag uansett, så skal se om de har noe brukbart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det ordner seg! De gutta der må ha dratt til helt latterlig hardt1 hehe

Fortsatt god påske :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det ordner seg! De gutta der må ha dratt til helt latterlig hardt1 hehe

Fortsatt god påske :)

Jepp.. Må være i kombinasjon med at den kanskje har rustet litt fast eller no..

 

God påske ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slegge gjør underverker :)

 

Bruk en slik arm som er i de fleste pipesett i tillegg til skralla, og slå løs, da løsner alt....

 

Stian: jeg vet du er flink, og jeg regner med du har infoen fra VAG siden du skriver det slik, men at bolter ikke skal smøres for å få riktig moment er faktisk direkte feil, og om VAG påstår det, så vet de enten ikke hva de snakker om, ELLER (mest sannsynlig i mine øyne) er livredd for søksmål som følge av hjul som løsner fordi folk har smørt med noe rart, og/eller overtrekt boltene (noe forøvrig 95% av alle som skifter hjul selv gjør).

 

Det er KLIN umulig å si NOE som helst om strekket i bolten om den ikke smøres før trekking, med mindre du bruker hydraulisk strekk, og det gjør du ikke på en bil.

 

Dette er fordi friksjonen i gjengene ikke kan fastslås med noe i nærheten av sikkerhet når de ikke er smurt.

 

Er de nye? Er de gamle og rustne, er mutrene (hullene i navet) fulle av skitt inni? Er muttrene nye, osv....

 

Jeg for min del smører med Molykote kobberpasta som har høy friksjon, og trekker med 110nm, og har aldri opplevd at hjul har løsnet.

 

Med hilsen en sertifisert boltetrekker for prosessanlegg offshore...

 

Dette er hva vag sier ja. ps 120nm på de fleste nyere vag;) Det er også hva lærebøkene for bilfag sier:) Rart om det skulle vært feil når bilbransjen står såppas samlet om det. men men ikke veit jeg. Vag sier nei så da dropper jeg det i allefall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er hva vag sier ja. ps 120nm på de fleste nyere vag;) Det er også hva lærebøkene for bilfag sier:) Rart om det skulle vært feil når bilbransjen står såppas samlet om det. men men ikke veit jeg. Vag sier nei så da dropper jeg det i allefall:)

Stian:

Hva gjør dere på Møller når dere får inn biler som dette? Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vold er det eneste som hjelper.

 

BTW morsomt å se enkelte som utgir seg for å være bilmekanikere her viser seg å ha null peiling! :D (som i så mange andre tråder....)

 

Få på en pipe og kraftig luftverktøy funker fint, om ikke så er det å borre ut og kjøpe en ny bolt som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig! Da blir dette kjøpt inn tirsdags morgen :) Ikke det at jeg trenger det nå men... :P

Kjekk å ha liggende til senere ^^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I all verden. Den var litt tøff.. Hehe..

 

Har du testa den?

 

Nei ikke selv men den er jo testet av mange andre:) virker bra ser det ut som;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.