Får ikke av hjulene - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Den skulle hatt en funksjon som kobla ut giret, slik at man faktisk kunne gjort hele operasjonen. Men selvfølgelig genial til å løsne bolter med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd jeg ikke har sett denne tråden før så hadde problemet vært løst.

Pling meg i morgen på 90582737.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smør boltene med crc før du setter dem i, ikke hør på dem som sier att tørt er best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er hva vag sier ja. ps 120nm på de fleste nyere vag;) Det er også hva lærebøkene for bilfag sier:) Rart om det skulle vært feil når bilbransjen står såppas samlet om det. men men ikke veit jeg. Vag sier nei så da dropper jeg det i allefall:)

 

Jeg er enig i at det høres rart ut når hele bilbransjen sier det, men det er jo enkel fysikk da...

 

Det som betyr noe på en bolt er jo hvor mye strekk den har, og den enkle måten å fastslå strekket, er å trekke med moment, MEN skal du få riktig strekk fra ett gitt moment, så sier det seg selv at friksjonen i gjengene og anleggsflaten på bolt/mutter må være den samme hver gang, og det blir den ikke om du ikke smører....

 

Når vi trekker bolter på jobb, skal det opplyses om hva det skal smøres med sammen med momentet, hvis ikke har vi faktisk ikke lov å trekke de.... Men bevares, vi trekker jo mot pakninger som ikke skal komprimeres helt, og som gjerne skal tåle noen hundre bar.

 

Jeg får forresten justere opp til 120nm da, har alltid hørt 110 før :)

 

Ole: hvis det er meg du sikter til, så har jeg aldri utgitt meg for å være bilmekaniker, jeg er derimot industrimekaniker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smør boltene med crc før du setter dem i, ikke hør på dem som sier att tørt er best.

 

CRC er ett merke, det blir det samme som å si: spis Tine, så holder du deg frisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ole: hvis det er meg du sikter til, så har jeg aldri utgitt meg for å være bilmekaniker, jeg er derimot industrimekaniker.

 

Nei, du har jo skjønt det, det nytter jo ikke å oppgi noe moment når boltene er rustne,møkkete og usmurt, friksjonen blir jo mere tilfeldig enn lottorekka da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian:

Hva gjør dere på Møller når dere får inn biler som dette? Hehe

 

Vi har pipesett (omvendte grisepikker) som vi bruker på runde bolter. ellers løsner alt med en skikkelig latmann og en god pipe, hos oss i allefall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, du har jo skjønt det, det nytter jo ikke å oppgi noe moment når boltene er rustne,møkkete og usmurt, friksjonen blir jo mere tilfeldig enn lottorekka da ;)

 

Regner med det var meg du siktet til da og tydeligvis har et problem med: rolleyes

Som jeg sa dette er hva fabrikken sier... rephåndboka sier gjenger skal renses og eventuelt bolter byttes om de ikke går lett i gjengene. og smøring på boltene skal ikke brukes! Det er hva VAG sier. Det er også hva BMW og MB sier btw... PS du som har så jævlig peil.. Hva med alle de andre boltene på en bil som ikke smøres før de strammes med moment?? Samtlige bolter har et spesifikt moment de skal sitte med.. ekstremt få av de skal smøres i henhold til vag før de dras til. (det forrutsettes sevfølgelig at gjenger er rene og bolter går lett.. Hva med samtlige understellsbolter som har låsemuttere... de er det moment på.. men det er vel ikke nødvendig det da siden disse ikke smøres før montering og heller ikke går lett i gjengene uansett..

Om du hadde lest hva jeg skreiv, så hadde du sett at jeg oppga info fra vag... Så det du da sier er at de på vag ikke kan skru bil?? Funny hvor mange i denne klubben som faktisk ikke syntes de som lager bilene dems er noe flinke: rolleyes Personlig stoler jeg mere på de som har laget bilen når det kommer til veiledninger om deres eget produkt, enn en garasjemekaniker.. Samma det du har tydeligvis noe imot meg over tid.. Skjønner ikke helt det men.. kan ikke huske å ha gjort deg no men.. Uansett da, om du ikke ønsker å følge fabrikkens anvisninger om ting.. så er jo det strengt tatt ditt problem.. men det blir for dumt å kritisere meg for å oppgi hva fabrikken sier om det. Hver enkelt får jo gjøre som man vil.. det var ment som et tips.. Men blir irritert når du slenger sånn dritt om hva jeg kan og ikke kan.. det eg har sagt i denne tåden har jeg begrunnet og kan dokumentere. Det er rene arbeids innstrukser ment for merkeverksteder ugtitt av VAG. Helt sikkert mange måter å gjøre ting på uansett.. men nå jobber jeg på et merkeverksted, så da følger jeg de innstruksene fabrikken gir.. og om noen spør, så er det de jeg oppgir videre også..

Men det å da slenge dritt om mitt kunskapsnivå.. på grunnlag av at jeg oppgir noe som kan dokumenteres er rett måte å gjøre det på i henhold til fabrikkens rep standard.. Sorry om jeg er krass.. men det blir for dumt for meg da..

 

Det blir som om en spør deg om hva fartsgrensa er på en gitt strekning.. og du sier at det er 80kmt.. forde du veit at det er det.. så svarer personen at du er uvitende forde det går jo lett ann å kjøre i 100 der... alltså veldig usaklig.. Det er min mening om saken..

 

De som vil smøre gjør det:) Men det gjør det fortsatt ikke noe mere rett om man ønsker å følge fabrikkens rep standard:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd jeg ikke har sett denne tråden før så hadde problemet vært løst.

Pling meg i morgen på 90582737.

:)

Oi! Takk for det :) Jeg plinger på litt senere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS du som har så jævlig peil.. Hva med alle de andre boltene på en bil som ikke smøres før de strammes med moment?? Samtlige bolter har et spesifikt moment de skal sitte med.. ekstremt få av de skal smøres i henhold til vag før de dras til. (det forrutsettes sevfølgelig at gjenger er rene og bolter går lett.. Hva med samtlige understellsbolter som har låsemuttere... de er det moment på.. men det er vel ikke nødvendig det da siden disse ikke smøres før montering og heller ikke går lett i gjengene uansett..

 

Sier vel mer om hvor store marginer det faktisk er i boltene på en bil. Dvs. det er faktisk ikke så nøye hva momentet faktisk er, så lenge det er innenfor et ganske vidt område.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuft, fornuft og fornuft er også kjekt å bruke....

 

Jeg drar til med fornuftig kraft. Bruker ofte originalvertøyet og boltene sitter godt fast da jeg skal løsne de.

 

Bruker latmannsarm da jeg skal ha boltene av for å spare ryggen, men ALDRI ved stramming!

Smører de aldri, men passer på at boltene er rene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del har ikke betvilt det du sier Stian, jeg er også helt sikker på at det stemmer at produsentene sier dette, men som jeg skrev tidligere, tror jeg de gjør dette bevisst for å ha større feilmarginer.

 

Det er en kjensgjerning at du ikke kan trekke en bolt korrekt med moment uten å smøre den, samt vite hva du smører med og friksjonen i smørningen.

 

Jeg så en tabell fra Molykote en gang over friksjonen i gjenger med forskjellige typer smørning, samt nye og gamle usmørte bolter, jeg husker ikke tallene helt, men nye usmørte trenger iallefall mellom 50-100% høyere moment enn en som er smørt med Molykote G-rapid 1000 for å opnå samme strekk i bolten.

En gammel bolt er ren lotto, det er helt umulig å fastslå friksjonen.

 

Som mekaniker vet du også at selv om en bolt går lett i gjengene når du skrur for hånd, så kan den trenge mindre tiltrekking enn en annen før den kjennes fast ut.... En tørr bolt med litt rust f.eks setter seg fort.

 

Det er vel også derfor mange produsenter bruker grader på tiltrekking istedet for moment på viktige deler, f.eks topplokk, da har du full kontroll om de er smurte eller ikke.

 

På låsemutrer vil jeg tro oppgitt moment forutsetter NYE mutre, da er friksjonen i nylonringen kjent;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del har ikke betvilt det du sier Stian, jeg er også helt sikker på at det stemmer at produsentene sier dette, men som jeg skrev tidligere, tror jeg de gjør dette bevisst for å ha større feilmarginer.

 

Det er en kjensgjerning at du ikke kan trekke en bolt korrekt med moment uten å smøre den, samt vite hva du smører med og friksjonen i smørningen.

 

Jeg så en tabell fra Molykote en gang over friksjonen i gjenger med forskjellige typer smørning, samt nye og gamle usmørte bolter, jeg husker ikke tallene helt, men nye usmørte trenger iallefall mellom 50-100% høyere moment enn en som er smørt med Molykote G-rapid 1000 for å opnå samme strekk i bolten.

En gammel bolt er ren lotto, det er helt umulig å fastslå friksjonen.

 

Som mekaniker vet du også at selv om en bolt går lett i gjengene når du skrur for hånd, så kan den trenge mindre tiltrekking enn en annen før den kjennes fast ut.... En tørr bolt med litt rust f.eks setter seg fort.

 

Det er vel også derfor mange produsenter bruker grader på tiltrekking istedet for moment på viktige deler, f.eks topplokk, da har du full kontroll om de er smurte eller ikke.

 

På låsemutrer vil jeg tro oppgitt moment forutsetter NYE mutre, da er friksjonen i nylonringen kjent;)

 

Skjønner godt det du sier her:) Og som jeg sa så var det info fra vag bare. Og det har nok aldri falt av et hjul pga løse bolter som har blitt dratt til med disse 120nm uten smøring:) Forrutsatt at bolten går lett. :) Et problem kan også være at folk bruker feks crc som ikke sitter så godt fremfor gjengefett som er til det, og etter en våt vinter sitter man da ofte igjen med en bolt som ikke lenger har smøring og i tillegg sitter vesentlig strammere enn en som bare hadde vært tørr med rene gjenger. Dette ser vi ofte på kundebiler etter vintersessongen og boltene sitter som pokker.. de fleste vi da har spurt har brukt crc liknende smøring på høsten. Bolter i en ny motor på fabrikken er tørre når de monteres også de uten grader, så jeg tipper oppgitte momenter fra fabrikk er tatt utifra at boltene er nye og tørre i en del med rene gjenger:) Men som sagt skjønner godt det du sier med bruk av gjengesmøring osv:) men generell smøring uansett middel har jeg liten tro på:)

 

Jeg tenker slik at om de har satt feks 120nm som moment beregnet utifra når bilen er ny så veit de sikkert om motstanden innefor en viss grense når det er nytt og hvis 120nm er satt da som riktig moment tørt så måtte man vel om man skulle fått tilsvarende trykk med smørning senke momentet? Alltså man drar til for hardt i forhold til stekk i bolten om man drar etter tørr momentet som er si 120nm (forrutsatt at det er som nytt i gjengene), men med smørning? Siden rett strekk oppnås ved 120nm tørt og nytt:) Og det er som du sier mellom 50 og 100% mindre kraft som skal til for å oppnå samme strekk om det er smurt:) Så i teorien så kan en som har en ny bil som smører feks boltene med crc og drar til boltene med 120nm oppnå ett strekk på boltene som tilsier ca 240nm om boltene var tørre? Og sitter da til neste sessong med en bolt som da kansje ikke har smøring og sitter tilsvarende inntill 240nm hardt fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syntes denne tråden sporet no jeklig av nu . like ille som togene i oslo som sporer av i eningen. er vel knekkende likegjyldig info om hvor mye en bolt skal tiltrekkes når gutten trenger hjelp til å fa av en som sitter fast..

 

nu skal jeg ut å nyte det fine været på MC. håper du får av bolten. bruk kobberfett på boltene så setter de seg aldri fast mer kobber tørker ikke ut det har smørende efekt uansett tilstand.

 

Fortsatt god påske,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er helt merkelig hvordan ting kan ta av til tider.. Må da være mulig å ta sånnt privat eller i en egen tråd?

 

Ser ut til at jeg kjører ut til Christer på dekkskift.no å får han til å fikse dette.. Skal be han om å smøre alle boltene inn i grus å stramme dem 300nm, så sitter dem nok litt løsere neste gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bolten av! :) Så nå er det ut å vaske og polere felgene, og så legge om.

 

Var han karen som jobber sammen med Christer på Dekkskift.no som fiksa det på null komma nix.. Brukte et sånn spesialverktøy som "spiser" seg fast i bolten når man skrur den av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg forbi forbanna.. Er bare oppgitt.. Hehe

 

Selvfølgelig er det en bolt til som er blitt rund. Jeg har denne gangen brukt en latmannsarm og måtte ta helt sinnsykt i på alle de boltene som holdt. Har fått bytta 3 av 4 dekk nå.. Så må vel kjøre en ny tur til Christer på dekkskift.no

 

Herregud!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du var ikke smart nok til å kjøpe nye bolter når du var der ute seist nei:) Når du allerede har begynt å runde av noen av hodene så er det like greit å kjøpe 20 nye bolter med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du var ikke smart nok til å kjøpe nye bolter når du var der ute seist nei:) Når du allerede har begynt å runde av noen av hodene så er det like greit å kjøpe 20 nye bolter med en gang.

Når jeg var der i går så løsna vi bare den bolten som var rund. Skulle legge om dekk i dag, så vi tok bare den bolten. Jeg trodde jeg hadde sjekka de andre.

 

Har kjøpt nye bolter som står på felgene nå. De boltene jeg tok av i dag skal jeg kaste i trynet på en eller annen på S-Sentrum :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe ingen fra S-sentrum er her inne å leser tråden din da;) Hadde vel ikke dratt på jobb i morgen hvis jeg hadde vist at det kom en forbannet kunde og kastet hjulbolter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe ingen fra S-sentrum er her inne å leser tråden din da;) Hadde vel ikke dratt på jobb i morgen hvis jeg hadde vist at det kom en forbannet kunde og kastet hjulbolter :P

Haha, må vel kanskje presisere at det ikke var helt alvorlig ment.. Skal ikke kaste alle i allefall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..Må forrresten legge til at jeg har vært kjempefornøyd med S-Sentrum på alle måter ellers! Supre priser, service og kvalitet på arbeidet. Blir uansett å bruke dem videre.. Skal mer enn noen bolter til for å bli kvitt meg der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.