Felgbredde vs dekkbredde og spørsmål om type dekk

Anbefalte innlegg

Er litt på tankestadiet ang. kjøp av 19" felger. Problemet er at felgene jeg foreløpig har sett meg ut kun kommer i 8" bredde. Dette passer vel aller best på dekk med 225 og 235-bredde? Noen som vet om dette vil se rart ut med 245-dekk? Er jo forskjell på dekk også, men tenker f.eks. på Dunlop Sport 01 eller Vredestein Ultrac Sessanta.

- Noen som har erfaring med disse dekkene? Støy, egenskaper på våt vei, slitasje? (Regner med Vredestein-dekket er mer sportslig enn akkurat dette Dunlop-dekket).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil nok se litt rart ut etter mitt hode. Blir litt ballongdekk og det skal det ikke være på 19" felg mener jeg. Er de 8" brede må du huske at du bør ha et litt lavere ET for å ikke få de helt inn under bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(om du ikke tenker på det kosmetiske) -så kan jeg jo nevne at min forrige S6 4b ble levert med 255 på 8" hjul orginalt.

Det ser tradisjonelt sett normalt ut.. Jeg har kjørt med 245 på 8" også, ser ikke problemet med det

Har bilder, men ikke tilgjengelig akkurat nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk så langt. I utgangspunktet tenker jeg at det kan se rart ut, men ikke godt å si, kommer litt an på dekket også. Vinterhjulene som fulgte med bilen var 225/55 med felger i 7x16. Det ser i alle fall ballong ut, men høyden på dekket bidrar nok også mye til det :)

Ellers har jeg funnet litt på nettet ang. Vredestein Ultrac Sessanta i alle fall. Ser ut til at det er et bra dekk men at det støyer litt? For meg er selvsagt sikkerhet viktigst, men setter komfort/støy også veldig høyt. Sånn sett er jeg fornøyd med Pirelli P Zero Rosso dekkene (245/40-18) som sitter på. Ift. rulleomkrets ser det ut til at jeg kan gå for 245/40-19 dekk. Ikke den mest vanlige dimensjonen, men er i alle fall noen få merker å velge i til normal pris.

- Noen som har erfaringer med Dunlop Sport 01 dekk i litt brede og lave dimensjoner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk så langt. I utgangspunktet tenker jeg at det kan se rart ut, men ikke godt å si, kommer litt an på dekket også. Vinterhjulene som fulgte med bilen var 225/55 med felger i 7x16. Det ser i alle fall ballong ut, men høyden på dekket bidrar nok også mye til det :)

Ellers har jeg funnet litt på nettet ang. Vredestein Ultrac Sessanta i alle fall. Ser ut til at det er et bra dekk men at det støyer litt? For meg er selvsagt sikkerhet viktigst, men setter komfort/støy også veldig høyt. Sånn sett er jeg fornøyd med Pirelli P Zero Rosso dekkene (245/40-18) som sitter på. Ift. rulleomkrets ser det ut til at jeg kan gå for 245/40-19 dekk. Ikke den mest vanlige dimensjonen, men er i alle fall noen få merker å velge i til normal pris.

- Noen som har erfaringer med Dunlop Sport 01 dekk i litt brede og lave dimensjoner?

 

Orig.felgen til A6 4F er 8x18 ET43 med 245/40 som du skriver og jeg vil ikke kalle det ballongdekk, helt rette dekksider som beskytter felgen.

 

Samme rulleomkrets i 19 tilsier 245/35 19, 40 profil blir 1 tomme for stort, men kan brukes (Allroad-størrelse). 255/35 kan også brukes, det er orig.dim på 8,5x19 ET48 hjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da høres det jo ikke så galt ut. Enig i at jeg burde gå ned til 35-profil om jeg går opp til 19", men ønsker å beholde mest mulig komfort og fant ut at rulleomkretsen ikke øker mer enn lovlig med 245/40-19 (ca 3,3% fra originaldim. på 225/50-17).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lik bil som deg Henning, og kjører Allroad-dimensjon.. altså 245/40x19.. på 8,5bred felg, S8-2.

 

Har Dunlop Sport 01 dekka, og strålende fornøyd. Gikk fra org felger (17' med 245/45-17 med dyre Conti 3 hjul) og merket igrunn få forskjeller opp til 19 med Dunlopene.. :)

 

Har også luftunderstell, og senket bilen et lite hakk. I kombinasjon med "allroad-dimensjon" synes jeg det blir en god kombinasjon av look og komfort/bakkeklaring.. skal se om jeg ikke kan hoste opp et bildere senere i uka, må bare legge om først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo supert med erfaringer fra akkurat samme dim. og dekk jeg tenker på :) Regner ikke med jeg vil merke noen forskjell komfortmessig, siden det blir samme dim. og like mye gummi på dekkene. Det er bare støyen jeg lurer på. Har vært fornøyd med Dunlop SportMaxx tidligere, som er et hardere og sportsligere dekk. Det var riktignok i en noe mindre dim., men regner med Sport 01 dekkene bør støye mindre. Ift. det med at rulleomkrets avviker noe fra originalt, har vel ikke noe annet å si enn for misvisning på speedometer o.l.?

 

Hadde ikke vært dumt å fått bilen et lite hakk lavere nei.. Samtidig vil vel hjulet fylle ut litt mer når jeg beholder samme dim. på dekk men går opp på felgstørrelse? - Flott om du slenger ut et par bilder når du har lagt om :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo supert med erfaringer fra akkurat samme dim. og dekk jeg tenker på :) Regner ikke med jeg vil merke noen forskjell komfortmessig, siden det blir samme dim. og like mye gummi på dekkene. Det er bare støyen jeg lurer på. Har vært fornøyd med Dunlop SportMaxx tidligere, som er et hardere og sportsligere dekk. Det var riktignok i en noe mindre dim., men regner med Sport 01 dekkene bør støye mindre. Ift. det med at rulleomkrets avviker noe fra originalt, har vel ikke noe annet å si enn for misvisning på speedometer o.l.?

 

Hadde ikke vært dumt å fått bilen et lite hakk lavere nei.. Samtidig vil vel hjulet fylle ut litt mer når jeg beholder samme dim. på dekk men går opp på felgstørrelse? - Flott om du slenger ut et par bilder når du har lagt om :)

 

Har også gode erfaringer med Dunlop. Men husk at hvis målet er lav bil burde du ikke velge 19 tom og 40 profil, da blir bilen 1/2 tomme høyere bare pga hjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er sant. Får se hvordan den andre bilen ser ut med litt senk på luftfjæringen. Har ennå ikke bestemt meg om det blir nye felger eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt bilde med rotete bakgrunn ute her... :)

Da har i hvertfall bilen fått sommerdekk og en kjapp vask, ser litt bedre ut da!

 

Bilen kan fint senkes en cm til eller to, men mest fruen som bruker bilen og da har dette vært lavt nok i vinter...

a6_side_resize.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Synes dette ser veldig bra ut jeg :) Ser ikke ut som om denne står på stylter i alle fall. Hvor mye har du senket den i Dynamic-modus? Hvis jeg først skal gjøre det, hadde jeg ikke senket noe mer jeg heller. Greit med litt bakkeklaring, synes også det kan bli litt "harry" med for mye senk, avhengig av biltype. Men det er jo smak og behag.

- Var det en enkel jobb å få senket med vagcom? Blir nok ikke til at jeg kjøper det, men.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes også høyden er grei, det er tross alt en familiebil med barnesete og barnevogn i bagasjen... :)

 

Nja, senket et par cm bare, tenker jeg... tok aldri så nøye mål før jeg begynte, hadde den en god del lavere til å begynne med. Smal sak å senke med vagcom, men bør ha en flatt fint underlag å stå på, samt være nøye med utmåling for å sikre at bilen blir like høy. Jeg har ihvertfall ikke like verdier i noen av "hjørnene" for at bilen skal være rett.. små forskjeller, men..

 

Du senker ikke spesifikt i Dynamic, man endrer "referanseverdien", så alle høyder blir tilsvarende lavere.

Om du får på større hjul og trenger litt senk kan jeg sikkert bistå, men det kan vi ta på PM.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, trodde man f.eks. kunne stille Dynamic litt lavere og lift litt høyere jeg, men man må altså velge alt lavere.. Synes ikke lift-funksjonen i seg selv er så voldsomt mye verdt fra før med bare 1,5 cm heving fra normalnivå og 13,5 cm bakkeklaring på det høyeste. En standard Octavia uten 4x4 har jo 14 cm til sammenligning :)

 

Takk, skal tenke på det i alle fall og sender deg i så tilfelle PM :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.