HJELP! Spacere, trenger litt fakta

Anbefalte innlegg

Heisann. Fant ut at hp2 kaliperne mine bygger litt for mye ut i forhold til felgene.

Har funnet noen spacere på biltema. universale. (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Styling/Spacere-2-stk/)

Må senterringen være det samme som på felgen, eller kommer dette på det samme?

Kan jeg bruke disse? Og må jeg ha lengre bolter når spacerne er på?

Og en ting til. Kan jeg ha 2 5mm på hver side? eller må det bare være 1 spacer på hver side?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøpt sånn skit, umulig å få de sentrert skikkelig. Bruk noe med sentrering, da slipper du vibrasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønte absolutt ingenting av det svaret ditt annet enn at det er noe sjit...

Jeg skjønner det er noe sjit i forhold til HR spacere til tusenlappen, men jeg spurte om disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, prøver en gang til...

 

Bruk noe med sentrering, da slipper du vibrasjoner.

 

hr_dr_150.jpg

 

Ser du forskjell på disse og de du linket til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! :)

 

BTW. ser Ole Opsahl på forumet her har skrevet noe om de.

Sitat:"Har kjørt noen hundre runder på bane med 5mm tema spacer på S2n nå, og det funker knirkefritt

Sentreringa på navet er vel ca 10mm, så den stikker fortsatt inn i felgen. "

 

Så, det blir umulig for meg å bruke de fra biltema altså? Og, jeg kan ikke bruke 2 av de samtidig på hver side?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville aldri brukt spacere som ikke hadde sentrering. Umulig å få spaceren riktig mot navet.

 

Kan sikkert bruke både 2 og 3 spacere på 1 side, men ville nok heller gått for 1 stk som var breiere.

 

Og skrudde hvis du går over 15mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fra Biltema oppleves som noe rakkel å montere. Dessuten liten annleggsflate mot felg, så det kan være fare for at de slites/presses og boltene løsner.

Kan se litt rare ut dersom du har åpne felger, ettersom de ikke har lik diameter som spindel eller felg.

Men de er såpass lette og massen er så nært mot akselsentrum at det neppe blir merkbar vibrasjon.

Så du kan bruke dem, men anbefales ikke.

Personlig ville jeg i hvertfall ikke forsøkt meg på to stykk eller flere pr side.

Aner ikke om de er lovlige eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg mer. Takktakk.

Skal prøve med 5mm og se om felgene går over kaliperne, så får jeg helle kjøpe noen skikkelige når jeg vet hva jeg trenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde slike på en SAAB 9-5 en gang, gikk fint opp til ca 90km/h, etter det trodde jeg bilen skulle riste filler. Da ble det HR...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører da vel aldri over 90 jeg. Er ikke lov det! :P ( I Trondheim)

 

Skal undersøke litt, og se om noen selger noen som er sentrering på til en ikke så jævla dyr penge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd slike i Tyskland i 200 Km/t uten risting, dog var ikke dette en Saab :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

monterte disse. var ikke store problemer med å få de på heller.

 

ikke vises de heller. er 1 mm mindre i diameter enn felgen er på midten, så passa faktisk perfekt.

 

så jeg har ingenting vondt å si om spacere fra biltema. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt litt fart på bilen etter du fikk montert dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan er det hvis du blir stoppet med disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da blitt stoppa noen ganger, å har jeg ikke vært borti at noen skrur av felgene mine for å sjekke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet 3 eller 5 mm spacere med sentrering, om noen har tips til det er jeg takknemmelig for det.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dette ha noe med at den originale senterringen stikker lenger ut enn bredden på spaceren? Det blir kanskje vanskelig å lage noe holdbart når det blir så tynt gods i senterringen liksom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet 3 eller 5 mm spacere med sentrering, om noen har tips til det er jeg takknemmelig for det.

 

Jan Brede

 

Kan dette ha noe med at den originale senterringen stikker lenger ut enn bredden på spaceren? Det blir kanskje vanskelig å lage noe holdbart når det blir så tynt gods i senterringen liksom..

 

Dette går ikke da navet gjerne stikker ut 7-10mm.

Eneste er hvis du har større høl i felgen enn diameteren på navet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måtte du ha lenger hjulbolter når du satte de på? eller brukte du de originale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt lengre bolter. Fikk noen runder på de. Skal bestille noen 10 mm med sentrering og lengre bolter fra Håkon.

Har hatt fart på de ja. Ikke noe vibrering. Har vel hatt den opp i rundt 130-140 kanskje. (På Autobahn) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fungerer fint disse spacerne om man monterer de med omhu. Navet stikker fortsatt inn i felgen, så sentrering har man jo fortsatt.

Hadde de først på S2n, og ingen vibrasjon å merke der, ikke datt hjulet av i 260 heller : smil :

Nå sitter de på S6n, ingen vibrasjon å merke der heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[/quote=Lars Nicolay Løvdal;1966229]måtte du ha lenger hjulbolter når du satte de på? eller brukte du de originale?

 

dersom dere er i tvil om boltene blir lange nok, tommelfinger -regelen er at Skrue diameter x 0,7 skal være i inngrep.

 

dvs 14mm x 0,7 = 9,8mm stigningen er 1,5 dvs du bør kunne skru inn skruen min 6-7 omdreininger med gjenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

måtte du ha lenger hjulbolter når du satte de på? eller brukte du de originale?

 

dersom dere er i tvil om boltene blir lange nok, tommelfinger -regelen er at Skrue diameter x 0,7 skal være i inngrep.

 

dvs 14mm x 0,7 = 9,8mm stigningen er 1,5 dvs du bør kunne skru inn skruen min 6-7 omdreininger med gjenger

Oi.. Da har jeg jo fått for korte bolter fra de dekksjappene jeg har kjøpt felger av hver eneste gang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.