#1 Skrevet April 5, 2010 I det siste har bilen gått dårlig ved pådrag, trykker jeg inn gasspedalen så "hakker" den litt, den mister all guffen i noen nøkk før den kommer seg. Dette har virket som var verst når motoren ble varm, men det har også skjedd på kald motor. I dag, etter 4 dager vekke fra bilen skulle jeg starte den. Den var litt treg å få start på, men etter ca 2 minutter startet den. Da jeg kjørte merket jeg at gasspedalen gav mer motstand enn normalt når jeg tråkket den langt ned. Bilen nøkket også, så jeg lot være å gi så mye gass. Plutselig dauet bilen og etterpå fikk jeg ikke start på den igjen. Fikk prøvd å bakkestarte den på en litt slakk bakke, men fikk det ikke til. Hvordan går jeg fram for å feilsøke den? noen som umiddelbart har noen idéer utifra symptomene nevnt over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 5, 2010 Sjekk regreim, er den hel?, sjekk for falsk luft, tennplugger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 5, 2010 Sjekk også fordelerlokk og rotor. Er fort gjort. Har en tendens til å gradvis daue ut når dette blir dårlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2010 Er helt nybegynner når det kommer til slikt, men regreimen skal jeg få sjekket. Hvordan sjekker jeg etter falsk luft? Tennplugger skal testes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2010 Kanskje et dumt spørsmål dette her men, hvordan ser jeg om fordelerlokk og rotor er dårlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2010 (endret) Kanskje et dumt spørsmål dette her men, hvordan ser jeg om fordelerlokk og rotor er dårlig? Ta av fordelerlokket, se om kontaktpunktene er brent/rustet etc, og ellers om det er misfarging og sprekker i selve lokket. Likeså på rotoren. Generelt vil jeg anbefale å skifte både rotor, fordelerlokk og plugger årlig, da er du sikker på at det er i "mint" tilstand og disse relativt billige delene ikke gir deg uforutsette problemer. Er det 60hk motoren dette? Styrte med en tilsvarende motor i en Caddy for en liten måned siden, liknende symptomer bare verre. Byttet lambda på den, tenningsdeler og renset gasspjeldet skikkelig. Ifølge eier ble det som en ny bil etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2010 Mange takk! Det stemmer ja, er 60hk motor. Tar meg en skikkelig feilsøkingsøkt i morgen så oppdaterer jeg med ny info og evnt bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 6, 2010 Hør etter om bensinpumpa starter, og selv om den starter så kan den være defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 6, 2010 vært borti det samme på en 1.4 motor i golf 3 før. er jo mange forskjellige problemer, som kan virke som det samme men på den jeg var borti var det rett og slett katalysator som var tett.. starta ikke den bilen til slutt heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 6, 2010 Takker for tilbakemeldinger folkens! Tok en liten feilsøkingsrunde i dag. Skiftet rotor og fordelerlokk. Klarte å kjøpe feile plugger fra biltema så jeg får ikke testet nye plugger før i morgen. Lurte på om det kanskje kunne være coilen?. Samme problem ennå. Synes det kommer litt bensinlukt rundt bilen etter jeg har prøvd å starte den om det kan bety noe. Tror jeg kjøper inn en lambda i morgen og tester det. Noe som kanskje bør nevnes, hvis det er relevant, er at siste tiden har varsellampen for håndbrekk lyst(siste uken ca.) og abs-lampen har vært på i noen måneder. Tenkte det var en abs sensor som var gåen så orket ikke ut i kulden for å fikse. Trodde denne sensoren bare indikerte problemer på bremsesystem? Det høres ut som bensinpumpen går greit, men kan jo ikke vite sikkert, skal prøve å finne ut av det. Er det en grei måte å finne ut om katalysatoren kan være tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...