#1 Skrevet April 5, 2010 Hei, lurer på en ting, hvordan i svarte granskauen kan dette skje? Skulle av med bunnpanne for å bytte pakning, og fant shimsen til en løfter der. Tenkte hva i svar..e. Tok av toppdekslene og inspiserte, og fant det jeg fryktet, en vippearm ved siden av kammen, heldigvis? Hadde et ras for noen måneder siden, der jeg byttet løftere. Kammer og shims samt vipperamer var byttet en stund før dette. Ikke noe slitasje på noe av dette da det ble montert igjen, og bilen har ikke rullet veldig mange mil etter monteringen. Skjønner ikke hvordan dette kan foregå? En ting hvis de knekker etc, men ikke at alt er helt? Fikk montert dette sammen igjen, og satt i en annen vippearm jeg hadde som så bra ut, men vil liksom ha et svar på hvordan dette skjer. Siden jeg har omtrent byttet alt på denne bilen nå, så føler jeg at jeg kjører en tikkende bombe, og at det ikke hjelper å bytte til nye deler. Har egentlig lyst til å kvitte meg med hele bilen, da jeg ikke orker å tenke over hva neste er hver gang jeg starter bilen... Liten frustrasjons spørsmål tpoic Mvh Chris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 5, 2010 Sjekket du hvordan løfteren var der vippearmen hadde løsnet? det kan jo være at du rett å slett har fått en løfter med feil på når du byttet og at denne er noe slakk? Det som kan gjøre at vippearmene hopper av er vel Dårlige løftere, mye slitasje på kammer/vippearmer eller rett og slett feilmontering: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2010 Sjekket du hvordan løfteren var der vippearmen hadde løsnet? det kan jo være at du rett å slett har fått en løfter med feil på når du byttet og at denne er noe slakk? Det som kan gjøre at vippearmene hopper av er vel Dårlige løftere, mye slitasje på kammer/vippearmer eller rett og slett feilmontering: klø : Sjekket løfter, vippearm og styring. Alles ok, men byttet vippearm siden jeg hadde noen til overs. Synes det bare er helt sinnsykt at dette kan rett og slett bare falle av. er jo ikke mulig å få de inn igjen uten å løsne kam, og synes det er forunderlig at dette detter av under press, samt at det er i "konstant" bevegelse. Men men, håper det ikke skjer igjen,og regner med at det blir en annonse snart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 6, 2010 Litt spekulasjoner omkring årsak: Ble oljekanalene blåst rene før montering? Mulig det kan ligge igjen spon eller noe annet som sperrer for oljetilførsel til en av løfterne? Var ventilbrikken like hel og fin eller kan det ha vært slitasje/skade på sideveggene? Ble ventilbrikkene smurt med fett under slik at de ikke skulle falle av ved montering? Hvordan fikk du nå sjekket løfter etter at vippearm har falt av? Var dette min motor ville jeg nå etter ny oppstart ha tatt av ventildeksel igjen, dreid motor til den aktuelle ventilen stod i åpen tilstand og latt dette stå et par døgn slik. Deretter ville jeg dreid motor såvidt til ventilen var lukket og sjekket om det hadde oppstått slakk ved at løfteren hadde lekket. I såfall kan løfter være defekt og være årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 6, 2010 Litt spekulasjoner omkring årsak:Ble oljekanalene blåst rene før montering? Mulig det kan ligge igjen spon eller noe annet som sperrer for oljetilførsel til en av løfterne? Var ventilbrikken like hel og fin eller kan det ha vært slitasje/skade på sideveggene? Ble ventilbrikkene smurt med fett under slik at de ikke skulle falle av ved montering? Hvordan fikk du nå sjekket løfter etter at vippearm har falt av? Var dette min motor ville jeg nå etter ny oppstart ha tatt av ventildeksel igjen, dreid motor til den aktuelle ventilen stod i åpen tilstand og latt dette stå et par døgn slik. Deretter ville jeg dreid motor såvidt til ventilen var lukket og sjekket om det hadde oppstått slakk ved at løfteren hadde lekket. I såfall kan løfter være defekt og være årsak. Alt ble blåst rent før montering, og det ble smurt litt fett under ved montering så ikke de skulle fallle av ja. Ventilbrikken var helt i orden, og ikke noe grader nedover eller noe skader på sideveggene. KAN ha vært en liten liten antydning til slitasje på vippearm, men minimal, og dette er byttet. Har ikke latt det stå i noen døgn, men skrudde av etter oppstart og en liten tur, og sjekket såvidt om det var blitt noe slakk der, men må nok la det stå en stund for å få dette sjekket ordentlig. Takker for svar alle, så får jeg se om jeg finner noe bekreftelse på noe snart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...