Anbefalte innlegg

Bil: Allroad 2,5 tdi 2003: mad :

 

Oppdaget plutselig at alarm på kjølevann ble vist i FIS, deretter så jeg at vanntemp var 120-130 grader, og oljetemp 70-80 (?) grader.

Da jeg var midt inni en 4 km lang tunnel med stigning oppover, og med mye trafikk kunne jeg ikke bare svinge til siden, men måtte kjøre 4-500 meter før første nødlomme var tilgjengelig. Motoren tror jeg stoppet også rett før jeg kom frem dit. Røyk eller var det damp tro? veltet ut av motorrommet, og ekspansjonstanken var tom.

Ventet en halvtime, så kom det en med noen kanner med vann, og jeg helte dette på.

Oppdaget at under ekspansjonstanken var det en plast-tut som vannet randt tvers igjennom i de første sekundene jeg helte på. Tror at dette punktet lukket seg, jeg fant ingen løs slange rett under, så det så ikke ut for at noe hadde hoppet av...

Spørsmål 1: er dette et punkt som SKAL ryke eller slippe ut væske ved høyt trykk i kjølesystemet?Hadde videre problem med å få starte, men etter noen runder startet motoren.

Spørsmål 2: Er det tempsensorer som gjør at motoren IKKE vil starte/gå om motoren er for varm?

Fikk kjørt ut av tunnelen, men etter ca 2-3 km var det en ny tunnel, og da gav den seg for godt, etter å ha akkurat rukket frem til en nødlomme.....Vedkommende som kjørte bak meg og kjørte meg ut i friluft, sa at det luktet brent clutch etter bilen min, men jeg tror det er noe annet, da jeg har automat:

Spørsmål 3: Går kjølevannspumpen på egen reim, eller sammen med andre ting, A/C, dynamo eller styreservo? Den eneste indikasjon på at noe kunne være galt før dette skjedde var at jeg synes bilen har ristet litt mere enn normalt på tomgang i det siste.

 

Jeg mistenker en eller annen reimstrammer som har gitt seg eller satt seg fast.

Kunne ikke se noe brekkasje eller lekkasje i motorrommet, men det lukta nok svidd ja...

Det ble Viking.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål 1: er dette et punkt som SKAL ryke eller slippe ut væske ved høyt trykk i kjølesystemet?

 

Vedkommende som kjørte bak meg og kjørte meg ut i friluft, sa at det luktet brent clutch etter bilen min,

 

Spørsmål 3: Går kjølevannspumpen på egen reim, eller sammen med andre ting, A/C, dynamo eller styreservo? Den eneste indikasjon på at noe kunne være galt før dette skjedde var at jeg synes bilen har ristet litt mere enn normalt på tomgang i det siste.

 

 

Kunne ikke se noe brekkasje eller lekkasje i motorrommet, men det lukta nok svidd ja...

 

 

Spm1: Overtrykksventil sitter vel i lokket på alle slike tanker? Men om den ikke har fungert så er det svakeste punkt som ryker ved overtrykk.

 

Brent lukt: Vifterem og registerrem kan skape brent lukt når de har gått noen runder og gnagd mot metall eller plast, feks etter defekte hjul/strammere/vannpumpelagring.

 

Spm2: Vannpumpa går på registerreim.

 

Risting på tomgang før havari kan feks komme av stor friksjon i remmer som holder igjen motor, eller registerrem/dieselpumperem ute av posisjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da ble jeg 30-35-40.000 fattigere

2 nye overhalte topper+ innmat i disse

alle reimer,vannpumpe etc....

tror jeg slenger på ny dieselpumpe, og kanskje en turbo, så varer bilen i 100.000 km til kanskje..................................

Da blir det nok noen tusenlapper til.

Tror jeg melder meg ut av audi 2,5 tdi klubben snart.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg melder meg ut av audi 2,5 tdi klubben snart.........

 

Beklager humor, men nå har du jo nettopp betalt avgiften for fornyelse av det medlemsskapet. Når man legger ut 30-40K så beholder man bilen :)

 

Og legg gjerne ut litt mer info om hva som har skjedd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, men det finnes andre audier med 1/2 liter større motor....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.