#1 Skrevet April 6, 2010 (endret) Heisann! Har hatt bilen inne i vinter fram til jeg tok den ut i går. Bilen var frisk og fin den, og merket ikke noe problemer. Men i dag når jeg skulle gå over bilen litt, så oppdaget jeg noe. Når jeg trykker inn knappen med teksten "DIFF" kommer et oransj trekantet lys på på selve knappen, sånn som alltid. Men den grønne lampen som sitter midt på akslingen på "oversikten" kommer ikke på. Denne har vært 2-3 sekunder "forsinket" før, men nå kommer den ikke på i det hele tatt. Er sperra ødelagt? Jeg kan banne på at lyset fungerte når jeg satt bilen til lagring. Se vedlegg. Takk for svar. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 6, 2010 Sjekk bak på diffen, at armen beveger seg. Du kan også sjekke, med å legge inn sperra på tørr asfalt, og ta en u-sving. Da skal du kjenne at den "henger" på hjulene bak. Sjekk også at pluggen på bryteren for "innkoblet diff" er på plass. Denne ser du bakfra på venstre side av bakre oppheng til diffen. På min, hadde denne pluggen falt av bryteren. Sperra virket normalt, men ingen grønn lys i bryteren, og abs slo seg ikke av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2010 Jeg ville ha startet med å finne ut om pæra er gåen. Går ikke sperra fysisk i inngrep? Kjørte du rett frem da du trykte på knappen? add: jeg ville ikke ha testet dette på asfalt da det blir voldsomt til påkjenning på diffen med tilhørende deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 6, 2010 Skal jekke opp bilen til helgen tenker jeg, så får se da. Jeg sto faktisk stille når jeg trykket på knappen, for tenkte jeg ikke skulle teste på asfalten. Takk for gode tips i hvert fall! Er det noen andre som har noe å meddele så kom gjerne med det! Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 6, 2010 Du må nesten kjøre noen meter så den får sjangs til å gå i inngrep;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 6, 2010 Jeg ville ha startet med å finne ut om pæra er gåen. Går ikke sperra fysisk i inngrep? Kjørte du rett frem da du trykte på knappen? add: jeg ville ikke ha testet dette på asfalt da det blir voldsomt til påkjenning på diffen med tilhørende deler. Må du roe deg ned, folk kjører på bane med den innkoblet, går fint med en liten test: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 6, 2010 Jeg ville ha startet med å finne ut om pæra er gåen. Går ikke sperra fysisk i inngrep? Kjørte du rett frem da du trykte på knappen? add: jeg ville ikke ha testet dette på asfalt da det blir voldsomt til påkjenning på diffen med tilhørende deler. Vel den diffen tåler 2 verdenskriger uten olje og litt til føre den takker for seg. Mange av oss som kjører med denne konstant på ved banekjøring og en hel del mer enn orginale hk antall. Edit: Munthe var først ute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 6, 2010 Vel den diffen tåler 2 verdenskriger uten olje og litt til føre den takker for seg. Mange av oss som kjører med denne konstant på ved banekjøring og en hel del mer enn orginale hk antall. Edit: Munthe var først ute. kjapp på avtrekkeren vettu Petter: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 6, 2010 Må du roe deg ned, folk kjører på bane med den innkoblet, går fint med en liten test: rolleyes Ja, men på bankekjøring har man som oftest utgangspunkt i at ting funker. Men nå så veit en ikke at den går skikkelig i inngrep og da vil jeg ikke anbefale å ta u-sving på tørr asfalt. Er selv ganske lei av å skru på ting som kunne vært unngått, så derfor tar jeg forhåndsregler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 6, 2010 Ja, men på bankekjøring har man som oftest utgangspunkt i at ting funker. Men nå så veit en ikke at den går skikkelig i inngrep og da vil jeg ikke anbefale å ta u-sving på tørr asfalt. Er selv ganske lei av å skru på ting som kunne vært unngått, så derfor tar jeg forhåndsregler. Ja de er jo som kjent veldig lette å ødelegge disse diffene....... Sjekk lys og om armen på vakumklokka går du, så er du nok langt på vei... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 6, 2010 sjekk om du får vacum inn på releboksen, vært borti at den ikke får vacum fra motor. også byttet releboks på en. den ligger under baksete 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 6, 2010 Takk for mange bra svar! Sperra skal vel alltid slås inn stillestående, skal den ikke det? Men skal sjekke ut alle tipsene dere har kommet med. Bra å høre at sperra tåler mye, selv om den ikke er blitt brukt i det hele tatt, hehe. Greit å ha den i orden dog. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 6, 2010 Sikrest å skru den på stillestående, men helt normalt at du må kjøre fremover for at den skal "gli" på plass.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 7, 2010 På min må jeg alltid varme opp diffen litt før den går i inngrep. Å bare trykke på bryteren uten at diffen har fått driftstemp er bortkastet for da går den ikke inn. Selv etter at den har fått litt varme kan det hende jeg må kjøre litt fram og tilbake for å få den på plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 7, 2010 på min 100q går heller ikke disse grønne lysene på (er 2 stk på A100) men diffene slår inn. prøvde panelet fra bilen til brodern, der jeg vet lysene virket, men hjalp ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 7, 2010 Ahaa.... Men lyset har fungert før vinteren, derfor jeg ble litt frustrert. Men skal uansett jekke opp bilen og gå over det meste før EU uansett, så da ser jeg fort om noe har hoppet av. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 7, 2010 På min Audi 80 quattro, har jeg vært plaga med at diffen ikke koblet inn. Jekket opp bilen bak og prøvde å slå på knappen, med motor i gang og sperre-arma kom ca halveis ut, måtte hjelpe den med et lite puff den siste biten. smørte arma opp og nu fungere den gull 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 7, 2010 Nå er alt i orden. Prøvde å sette på sperra under rolig kjøring i ca. 10 km/t rett fram i stad, og da kom lyset for at diffen var aktivert og ABS off på. Da det i tillegg "lugget" i en 90-graders sving visst ejeg at alt var OK. Takk for kjempegod hjelp alle sammen! Skal spare på alle tipsene her! Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 8, 2010 Feilen var da? kjekt om andre har samme feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 8, 2010 Var egentlig ikke noe feil, men som ble foreslått her så måtte diffen "kjøres inn". Jeg hadde jo bare prøvd når jeg startet opp, men det viste seg at alt var i orden. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...