225/40/18" ET35 på audi A4 B5 96

Anbefalte innlegg

Ja da var det på side å kjøpe nye sko til bilen og tenkte på RS4-replica hjulsettet til Norsk Bildelesenter. lurer bare på hvordan det blir med innpress på disse felgene da de blir ET35 og orginalt er det ET45 i vognkort. hvordan blir dette i forhold til EU godkjenning som bilen skal på om ikke så lenge ? og noen som har noe erfaring om hjulene kommer til å subbe borti noe ?

 

takker for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var det på side å kjøpe nye sko til bilen og tenkte på RS4-replica hjulsettet til Norsk Bildelesenter. lurer bare på hvordan det blir med innpress på disse felgene da de blir ET35 og orginalt er det ET45 i vognkort. hvordan blir dette i forhold til EU godkjenning som bilen skal på om ikke så lenge ? og noen som har noe erfaring om hjulene kommer til å subbe borti noe ?

 

takker for alle svar :)

 

Kan iallefall svare deg på at det kommer IKKE til å bli noe problem med EU-kontroll så lenge det ikke subber borti noe, og ikke stikker utenfor skjermene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er akkurat det jeg er litt skeptisk på da orginal felger er ET45 å ikke så veldi langt fra yttersiden av skjermene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er akkurat det jeg er litt skeptisk på da orginal felger er ET45 å ikke så veldi langt fra yttersiden av skjermene.

 

Ingen fare. Jeg har 225/35-19 med ET35 og min er i tillegg senket 55 mm foran. Subber ALDRI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen fare. Jeg har 225/35-19 med ET35 og min er i tillegg senket 55 mm foran. Subber ALDRI.

 

Stikker hjulene utenom skjermen da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nix.

 

På vinter kjører jeg med 8,5" ET23 foran, og heller ikke disse stikker utenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 235/35-19 ET35, har og senka den litt men den skal enda mere ned framme, så lenge bilen er stiv og god subber den ikke! ;)

hjulene ligger litt innenfor hjulbuen men det er på fetthåret :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En fordel å oppgi bredden på felgen vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan iallefall svare deg på at det kommer IKKE til å bli noe problem med EU-kontroll så lenge det ikke subber borti noe, og ikke stikker utenfor skjermene.

 

Med ET35 på felg og ET45 i vognkortet har man endret sporvidden 10mm per side og 20mm totalt, dette er over 15mm tillatt uten TUV på felgene til denne biltypen og da ville man ikke få dette godkjent på trafikkstasjon. Men det er nok mange EU-verksted som ikke er så nøye på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ET35 på felg og ET45 i vognkortet har man endret sporvidden 10mm per side og 20mm totalt, dette er over 15mm tillatt uten TUV på felgene til denne biltypen og da ville man ikke få dette godkjent på trafikkstasjon. Men det er nok mange EU-verksted som ikke er så nøye på det.

 

Selv om ET er 10mm lavere betyr jo ikke det at sporvidden automatisk økes tilsvarende.

En 10" felg med ET35 stikker jo lengre ut vs. en 8" felg med samme ET, feks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om ET er 10mm lavere betyr jo ikke det at sporvidden automatisk økes tilsvarende.

En 10" felg med ET35 stikker jo lengre ut vs. en 8" felg med samme ET, feks.

 

Nei, midten på en felg med ET35 er samme sted uavhengig av felgbredde, det er det som er ET, avstand fra felgens anlegg mot bilen/navet til midten av felgen.

 

Dvs det er kun offset som har noe å si for sporvidden, felg- og dekkbredde er uinteressant.

 

Blir på samme måte som en vegg med trestendere c/c 600mm, bredere bord vil ikke ha noe å si for avstanden mellom dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig meg Runar her. Uavhengig med ET så har det ingen tig å si hvor bred felgen er da det er Fra NAV til SENTER av felg som biltrangsynet ser etter. Dette skal ikke endres med mere enn (Mener å huske det er) 7 mm fra org. Så ET blir det samme om du har 6" eller 13" på bilen. Det er senter av felg som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Da lærte jeg noe nytt.

Så for å sette det litt på spissen så kan du kjøre med hvor bred felg du bare måtte ønske så lenge ET ikke overskrider grensen for hva som er lovlig? Dette såfremt felgen faktisk passer, selvfølgelig.

 

Jeg har frem til nå trodd at sporvidden blir målt mellom det ytterste punktet på felgen på høyre og venstre side av selve kjøretøyet. Mao. hvis felgen stikker 20mm lenger ut en hva org.felg gjorde på hver side av bilen så er da sporvidden tilsammen økt med 40mm.

Dette er da altså feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha. Da lærte jeg noe nytt.

Så for å sette det litt på spissen så kan du kjøre med hvor bred felg du bare måtte ønske så lenge ET ikke overskrider grensen for hva som er lovlig? Dette såfremt felgen faktisk passer, selvfølgelig.

 

Jeg har frem til nå trodd at sporvidden blir målt mellom det ytterste punktet på felgen på høyre og venstre side av selve kjøretøyet. Mao. hvis felgen stikker 20mm lenger ut en hva org.felg gjorde på hver side av bilen så er da sporvidden tilsammen økt med 40mm.

Dette er da altså feil?

 

Det er flere regler for godkjenning av hjul på bil, ET/sporvidde er en regel. At hjulet ikke skal stikke utenfor eller subbe er to andre. Dette gjelder selv om man har TUV på felgen til bilen, men dette kan altså brukes for å få godkjent sporvidde-endring utover 15mm (7,5mm per side).

 

Sporvidden er avstand fra senter av venstre og høyre hjul. Hvis man setter på bredere felg med samme offset bygger den mer ut og mer inn og sporvidden forblir uforandret. Tada :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sporvidden er avstand fra senter av venstre og høyre hjul. Hvis man setter på bredere felg med samme offset bygger den mer ut og mer inn og sporvidden forblir uforandret. Tada :)

 

Hva man lærer her inne altså! ;) Takk for gode svar som vanlig, Mr.Kopperud.

 

Ca. hvor mye lavere vil bilen min bli hvis jeg satte på 185/35 dekk vs. 205/40?

Rulleomkretsen vet jeg blir 10,83 cm mindre (3,6%), men jeg skulle ha visst høydeforskjellen slik at bilen ikke blir FOR lav.

 

Har du et svar på det også, kanskje? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et dekk i 185/35 (finnes det i det hele tatt?) har trolig alt for lav loadindex til å kunne bli godkjent på noe mer enn en gammel Fiat Panda.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva man lærer her inne altså! ;) Takk for gode svar som vanlig, Mr.Kopperud.

 

Ca. hvor mye lavere vil bilen min bli hvis jeg satte på 185/35 dekk vs. 205/40?

Rulleomkretsen vet jeg blir 10,83 cm mindre (3,6%), men jeg skulle ha visst høydeforskjellen slik at bilen ikke blir FOR lav.

 

Har du et svar på det også, kanskje? :)

 

185/35 har 64,75mm (185*0,35) høy dekkside, 205/40 har 82,00mm, dvs bilen blir 17,25mm (82-64,75) lavere med 185.

 

Hjuldiameteren med 205 blir 34,5mm (17,25*2 dekksider) større.

 

Regner med du snakker om 17 tom, 185/35 finnes pr nå kun i 17 tom, Nankang NS2 med LI=82. 205/40 har LI=84. Egentlig ville jeg ikke vurdert 185/35 eller 205/40, bilen og senk gir deg svar på hvem av disse du burde bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags bil er det snakk om at dette skal på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

185/35 har 64,75mm (185*0,35) høy dekkside, 205/40 har 82,00mm, dvs bilen blir 17,25mm (82-64,75) lavere med 185.

 

Hjuldiameteren med 205 blir 34,5mm (17,25*2 dekksider) større.

 

Regner med du snakker om 17 tom, 185/35 finnes pr nå kun i 17 tom, Nankang NS2 med LI=82. 205/40 har LI=84. Egentlig ville jeg ikke vurdert 185/35 eller 205/40, bilen og senk gir deg svar på hvem av disse du burde bruke.

 

Takker.

Jeg kjørte med 205/40-17 i fjor, men da subbet det alt for mye foran hvis jeg svingte på litt ujevnt underlag. Jeg har ikke valsa skjermer, og har heller ikke tenkt å gjøre det, så derfor må jeg hatt litt mindre gummi og mer dekkstrekk rundt felgen.

 

Det optimale hadde vært 185/40, men det finnes jo ikke..

 

Eyvind: BMW E30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Jeg kjørte med 205/40-17 i fjor, men da subbet det alt for mye foran hvis jeg svingte på litt ujevnt underlag. Jeg har ikke valsa skjermer, og har heller ikke tenkt å gjøre det, så derfor må jeg hatt litt mindre gummi og mer dekkstrekk rundt felgen.

 

Det optimale hadde vært 185/40, men det finnes jo ikke..

 

Eyvind: BMW E30

 

Kjenner ikke til plass på BMW E30, men siden 185/35 17 er ca like stort som 195/40 16 og 195/45 15, så høres kanskje 195/40 ut som et godt kompromiss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det høres jo bare bra ut. Da blir det lavt, og lavt er bra :) Da går jeg nok for 185/35-17.

 

Edit: Æsj..jeg blir aldri enig med meg selv. Kunne tenkt meg 195/40 mtp. at det ikke er sååå satans lite gummi, men så er det denne subbinga da. Får kanskje prøve begge alternativene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden litt. Lurer litt på det samme selv. Blir det problem å senke noe om jeg har 235, 40 r18? 8,5" felger rundtom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.