Dytte inn stempel på Girling caliper

Anbefalte innlegg

Hei, holder på med å bytte bremseklosser fremme. (som for øvrig ikke var et sekund for sent) Men jeg plages med å få stempelet i caliperen på plass. Ser i Haynes-boka at det bare skal være og dytte den inn med litt overtalelse. Har prøvd å lagt den gamle bremseklossen inntil stempelet og brukt en tvinge for å klemme den inn, men det er nesten ingen utslag. Åpnet også på luftenippelen om det var for høyt trykk i bremseveske-reservoaret.

 

Er det noe jeg har oversett, eller noen med gode råd? Prøvde å søke litt i forumet men fant ikke noe. Skulle jo seff. gjerne hatt den i drift til å morra på jobb. Alle råd mottas med største takknemlighet : klø :

 

Edit, det er på en 96 passat - fremre calipere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt en kraftig skrutvinge, type beregnet for snekkerarbeid/sveising og sånt?

Brukte selv en sånn og tok tak med rørtang på håndtaket for å få stempel presset inn. Men hvis du kjenner at stempelet går VELDIG tregt og bremsen kanskje henger på, da er det nok bare å få på en ny caliper. Ikke akkurat uvanlig at disse går dukken etter en del år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gå fint med ei vanlig skrutvinge, eventuelt ei stor rørtang. Men du skal måtte ta i en del, særlig der du er nå (med helt nedslitte klosser) Som mannen over her sier, går den VELDIG tungt, så bør kaliper byttes eller overhales.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt en kraftig skrutvinge, type beregnet for snekkerarbeid/sveising og sånt?

Brukte selv en sånn og tok tak med rørtang på håndtaket for å få stempel presset inn. Men hvis du kjenner at stempelet går VELDIG tregt og bremsen kanskje henger på, da er det nok bare å få på en ny caliper. Ikke akkurat uvanlig at disse går dukken etter en del år.

 

Var en liten snekkertvinge. Hmm, rekker biltema før de stenger. Får prøve og finne en litt større.

Tror ikke det er noe galt med caliperen, da den aldri har hengt seg opp. Men takket være den elendige saltingen så vet man aldri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke erfaring med illtema sine. Men jeg har liksom ett eller annet inni meg som hindrer meg i å kjøpe bremsedeler der uansett.

Hvordan klemmer du på stempelet forresten? Jeg legger alltid på en av de gamle klossene, for å få klemt det rett inn. Begynner du å ville tvinge det litt skrått, så rikker det seg ikke. Er ikke allverdens med plass inni der for å si det sånn.

Biligste er å overhale caliperen. Få ut stempelet, hone sylinderen, pusse stempelet litt. Så er det på med ny pakning og støvmansjett, og inn igjen med stempelet. Men det er jo litt arbeid da, og en ny caliper coster ikke akkurat allverdens uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du prøvd å skru rundt stempelet å presse samtidig? det måtte jeg gjøre på vr6n. da hadde jeg hatt ute stemplet for å bytte tetning å støvhette. gikk ikke med å bare tvinge men å skru/presse samtidig gikk helt fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har liksom også holdt igjen når det gjelder slikt på biltema. Men tenkte og prøve denne gang. Kan vel ikke være så mye dårligere en de andre. Har hørt mye ondt om foringer etc fra biltema. Så det handler jeg ikke. Men 549 for Lucas caliper er jo unektelig billig.

Meconomen tar 900, så det er jo også overkommelig. Men skal prøve og vippe av støvmansjetten og se om jeg ser rust eller noe slikt som hindrer stempelet først.

 

Hvordan klemmer du på stempelet forresten?

Tok gamleklossen og la inntil stempelet for å få det presset rett inn.

 

har du prøvd å skru rundt stempelet å presse samtidig?

Nei det har jeg ikke prøvd - er jo egentlig bare de bak som skal skrues inn, men det har jo seff. litt nytte i og med at du kan løsne/knuse litt av rusten som ligger der.

 

Får prøve en gang til før jeg tar kveld. Begynner å bli mørkt her i nord nå :-|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel så går støvmansjetten til helvete når du prøver å få den av, og da må du uansett enten bytte eller overhale... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanskelig å overhale calipene? Mekonomen har rep. sats, men det står ikke om de er til Girling. Får høre i morra! Er det bare og nappe av støvmanskjiten og dra ut stempelet? Pusse og pakke i sammen? Har aldri prøvd meg på det før. Men kunne jo være en grei lærdom...

Prøvde i stad og ta av støvmansjetten men innså fort at den ville ryke da ja: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanskelig å overhale calipene? Mekonomen har rep. sats, men det står ikke om de er til Girling. Får høre i morra! Er det bare og nappe av støvmanskjiten og dra ut stempelet? Pusse og pakke i sammen? Har aldri prøvd meg på det før. Men kunne jo være en grei lærdom...

Prøvde i stad og ta av støvmansjetten men innså fort at den ville ryke da ja: rolleyes

 

Sist jeg gjorde det så var det på en gammal Dodge. Stempelet får du ut ved hjelp av bremsene i seg selv, eller trykkluft. Så anbefales det å ha en hon å dra over sylinderen med. Pusse stempelet med litt sandpapir eller noe sånn. Så er det på med ny pakning og støvmansjett, og inn igjen med stempel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en kompis til å kjøpe calipern på Biltema i tromsø - ingen som hadde rep.kitt på lager her i byen. Så spør meg om et 1/2 om biltema delene holder mål. Byttet klosser skiver og caliper - alt biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både biltemacalipter og kloss på min bil nå, tidligere hadde jeg Mintex. For å si det ærlig så kjenner jeg ikke noe forskjell med tanke på bremseforskjell, virker som de er nesten like dårlig/ bra. Nå er jo heller ikke Mintex noe yay merke det heller.

 

Det je ghar best erfaring med er å sette på orginalklosser. Disse koster litt mer men tar berkbart og betraktlig bedre enn både mintex og biltema klosser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.