#1 Skrevet April 8, 2010 (endret) Heihei folkens. Har handla meg en 93 S4 Avant som ett slags rullende prosjekt, da jeg har skikkelig sansen for disse bilene, og hadde lyst te å bli bedre kjent med en. I den anledning har jeg ett lite knippe små(og større) feil jeg lurer litt på. 1. Bremslicht forsvinner aldri fra AutoCheck. Sjekket alle bremselys og alle tre fungerer. Har høytmontert bremselys i takvinge. Noen forslag? Fortsatt problem.. 2. ABS fungerer ikke. Hvor burde jeg begynne å leite etter feil? Fortsatt problem.. 3. Den jeg frykter mest. Når jeg girer ned for å bremse på gira så får jeg en skrapelyd fra høyre side bak. Ufyyselig lyd, og rimelig nervøs for den.. Usj.. Viser seg å være mellomakseloppheng. Mulig også diffoppheng. Ihvertfall det en god gammal audimekaniker jeg kom over sa. Så da må disse skiftes, men ser 034motorsport har kun ett oppheng. Er foran og bak like? Eller er jeg teit, og det bare er ett på den? 4. Clutch er hååpløs. Masse skrap og bank når jeg girer, hvis jeg ikke pumper clutch og macther turtall? Dessuten returnerer ikke pedalen skikkelig? Luft i systemet? Eller gåen pumpe? Pedalen er gøøørtung.. Noen habile klubbfolk som kunne tenke seg å spandere en VagCom sjekk på meg? Greit å få kikka over litt.. Rune. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 8, 2010 måtte endre litt på noen av feilene etter litt søking på nettet.. fortsatt i beit etter gode forklaringer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 9, 2010 1. Prøv å bytte pærer, da autochecken bare sammenligner motstand fra side til side, og det kan bli feil selv om pæren lyser. Er det ekstra bremselyset ettermontert og bare koblet inn på ene siden kan det også være grunnen, løsningen da er å koble det inn før pærekontrollmodulen bak i bilen. 2. 99% sikkert enten rustne ABS-rotorer (trenger en puss), evt. feiljustert eller gåen ABS-sensor på et hjul. Spenningen som induseres kan måles med et analogt multimeter eller oscilloskop, da ser man enkelt hvilken sensor som skiller seg ut. 3. Skrapelyd? Kan være eksosanlegget som legger seg borti et eller annet under bilen om det er dårlige oppheng på anlegget, evt. slitne girkasse/motorfester. Når man bremser på girene vrir motor/girkasse seg noe, og om ting er litt løst eller sitter feil blir det fort ulyd. 4. Rødt symbol og pip tre ganger? Sjekk bremsevæske- og servooljenivå, det er samme varsel på lavt nivå der, og om det ligger på minimum utløser det varselet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2010 1. Prøv å bytte pærer, da autochecken bare sammenligner motstand fra side til side, og det kan bli feil selv om pæren lyser. Er det ekstra bremselyset ettermontert og bare koblet inn på ene siden kan det også være grunnen, løsningen da er å koble det inn før pærekontrollmodulen bak i bilen. 2. 99% sikkert enten rustne ABS-rotorer (trenger en puss), evt. feiljustert eller gåen ABS-sensor på et hjul. Spenningen som induseres kan måles med et analogt multimeter eller oscilloskop, da ser man enkelt hvilken sensor som skiller seg ut. 3. Skrapelyd? Kan være eksosanlegget som legger seg borti et eller annet under bilen om det er dårlige oppheng på anlegget, evt. slitne girkasse/motorfester. Når man bremser på girene vrir motor/girkasse seg noe, og om ting er litt løst eller sitter feil blir det fort ulyd. 4. Rødt symbol og pip tre ganger? Sjekk bremsevæske- og servooljenivå, det er samme varsel på lavt nivå der, og om det ligger på minimum utløser det varselet. Takker for flott svar! Da har jeg en del å sjekke. En ting da angående punkt 3 som jeg glemte å skrive.. Denne lyden har gradvis kommet, og blitt værre og værre.. Merkelig ting.. Men skal sjekke litt fester og oppheng! Tackar så mycket! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 9, 2010 Hei Prøv å les ut feilkoder med Vag-com... da får du kanskje svar på spørsmål 1, 2 og 4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 9, 2010 Hei Prøv å les ut feilkoder med Vag-com... da får du kanskje svar på spørsmål 1, 2 og 4 Knallide, men er ikke heldig eier av vagcom enda. Noen hjelpsomme skjeler i Kongsberg som har kanskje som har lyst til å lese ut koder av vraket mitt? Prøvd å skifte pærer på bremselys og det hjalp ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2010 Det er ingen mulighet for å få ut noen feilkoder på noe som helst av dette på en 93-modell. På de så gamle bilene er det kun motor, evt. automatkasse, airbag og klimaanlegg som lar seg lese av. Har du av-bryter for ABS'en lar den seg heller ikke lese av med vag-com, men har du ikke av-bryter kan den leses av, da den som ikke har av-bryteren i midtkonsollen er en nyere generasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 9, 2010 Det er ingen mulighet for å få ut noen feilkoder på noe som helst av dette på en 93-modell. På de så gamle bilene er det kun motor, evt. automatkasse, airbag og klimaanlegg som lar seg lese av. Har du av-bryter for ABS'en lar den seg heller ikke lese av med vag-com, men har du ikke av-bryter kan den leses av, da den som ikke har av-bryteren i midtkonsollen er en nyere generasjon. Har ingen bryter for å slå av ABS. Skal det være 5 bremselys på bilen? Lyset i baklysene blir sterkere når jeg trår inn pedalen, men det er også to 21W pærer i bakluka har jeg sett. Disse tenner ikke. Pærene ser hele ut. Noen egen sikring til disse? Ser ut til at det er her det er hentet støm til høytmontert bremselys og det fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 9, 2010 Ikke bryter? Da kan du trolig lese av feilkoder på ABS med vag-com. Gjør saken kanskje mye enklere enn ellers. Sikker på at bilen din ikke er 94-modell registrert i 93? Har den lite speil på høyre side? Bremselysene er bare baklysene som blir sterkere + evt. ekstra bremselys, de greiene i bakluken er tåkebaklys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 9, 2010 Hvis det er "hentet" strøm til høyt bremselys, vil jeg tro problemet ligger her. Forutsatt at det er ettermontert. Begge sider skal trekke likt på en bil som ikke har orginalt høyt bremselys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 9, 2010 mener på at dette er originalt. alt ser ut til å være originale kontakter. forstår ikke detta altså. hehe. men da fant jeg ut i samma slengen at tåkebaklysa mine ikke fungerer. hehe. Den som har gammal bil og sprek kjerring har alltid nok å finne på.............. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 9, 2010 Det kan jo være den velkjente "knekken" i ledningene til bakluken som lager kvalme for deg, du kan se på de under gummibelgen oppe til venstre med hengselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 9, 2010 da ska jeg ta en kikk der seinere. spørs om det må bli i morra. må ut å ratte en annen tysker i kveld og natt gitt. og siden audi ikke produserer overdrevent mange minibusser, så får jeg ta til takke med sprinter'n min. Den deler ihvertfall karrosseri med en VAG modell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 21, 2010 bumper opp litt på denna, da det er litt mere ting jeg lurer på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 24, 2010 Huhei så ivrige til å svare.. Nytt spørsmål!! Trenger nye stabstagforinger foran. Vurderer powerflex.. Er dette samme som på audi 100? Vær og snille å les igjennom første post.. Litt avhenging av å veldig snart finne ut av dette med mellomakseloppheng og slikt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 24, 2010 For et mas.. 1. Bremslicht: Vanlig på C4-biler med autocheck, er dårlig kontakt i pluggen mellom computeren og displayet i instrumentene, ikke mulig å ta ut og sjekke, i hvertfall. Flere tråder som omhandler dette. (også på sjmautotechnik.com og nordicaudi, om jeg ikke husker feil.) 2. Har du sjekket at sensorene gir fine pulser? Lån et oscilloskop av en av kompisene dine som jobber på Kongsberg maritime eller noe.. 3. Usikker på på om det er noe annet enn ett oppheng på diffen, men oppheng eller komplett overhalingssett for mellomaksel fås på blauparts, (gamle audiquattroparts) men er ikke sikker på om det er samme for V8-modellene. (Sjekk familiealbumet..) 4. Treg/svært hard pedal=snart gåen clutch. I hvertfall ofte! Har du prøvd å bytte væske på clutch og bremsesystem? Vakuumlufteren til Biltema er genial til jobben.. PS: Pedalen på S4'er har hatt en historie med å knekke tvert av, også staget mellom pedalen og masterpumpa! Audi 100 har vanligvis tynnere dim på staget, så sjekk hvilken diameter powerflex har beregnet. De kan jo også selvfølgelig bare raspes til riktig dimensjon.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 25, 2010 For et mas.. 1. Bremslicht: Vanlig på C4-biler med autocheck, er dårlig kontakt i pluggen mellom computeren og displayet i instrumentene, ikke mulig å ta ut og sjekke, i hvertfall. Flere tråder som omhandler dette. (også på sjmautotechnik.com og nordicaudi, om jeg ikke husker feil.) 2. Har du sjekket at sensorene gir fine pulser? Lån et oscilloskop av en av kompisene dine som jobber på Kongsberg maritime eller noe.. 3. Usikker på på om det er noe annet enn ett oppheng på diffen, men oppheng eller komplett overhalingssett for mellomaksel fås på blauparts, (gamle audiquattroparts) men er ikke sikker på om det er samme for V8-modellene. (Sjekk familiealbumet..) 4. Treg/svært hard pedal=snart gåen clutch. I hvertfall ofte! Har du prøvd å bytte væske på clutch og bremsesystem? Vakuumlufteren til Biltema er genial til jobben.. PS: Pedalen på S4'er har hatt en historie med å knekke tvert av, også staget mellom pedalen og masterpumpa! Audi 100 har vanligvis tynnere dim på staget, så sjekk hvilken diameter powerflex har beregnet. De kan jo også selvfølgelig bare raspes til riktig dimensjon.. Ja sjå her varre mye bra svar! jada jada, veit jeg maser.. fæl liten tulling.. 1. da skal jeg søke litt rundt der.. takk for deet! 2. har ikke fått sett på pulsene, men det var en tanke... må gjøres til uka.. 3. smarte greier.. har googla og ornda fælt, men ikke kommet over det der enda.. genialt! 4. at pedalen kan knekke trenger du ikke fortelle meg.. hehe.. ufyselig opplevelse, og å harke seg hjem uten clutch var ingen enkel affære.. kan det være en ide å vurdere å skifte masterpumpa? lufting av systemet er planlagt til uka for å se om det kan hjelpe noe. pedalen returnerer ikke skikkelig.. blitt en vane å vippe den tilbake med tåa etter jeg har gira.. så får se om noe av det hjelper.. hehe.. Mistente en forskjell på staget ja, men det lar seg vel tilpasse med litt pågangsmot? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...