#1 Skrevet April 9, 2010 Ser at biltema har endeledd og bærearm til Audi A6 95-97 mod. Vil disse passe på en S6 2,2? Noen som har erfaring med kvalitet? Var isåfall grei pris http://www.biltema.no/no/Bil---MC/For--og-bakstilling/Audi/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 9, 2010 Ja, disse delene er akkurat de samme på alle C4-biler uansett. Finnes to dimensjoner på endeledd, så dobbeltsjekk hva du har. Har ikke hørt noe om at kvaliteten skulle være dårlig, så det er sikkert helt greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 9, 2010 Eneste jeg kan si om kvaliteten på endeledd og slikt fra biltema er at gummimansjettene er crap.. I forhold til meyle og andre kvalitetsprodukter så kjennes gummien ut som en handlepose.. Har aldri prøvd de på mine egne biler, men tanta mi kjøpte slike til å ha på mazdaen sin, og jeg tviler vel på at den gummien på de jeg monterte til henne varer evig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2010 Kjøpte øvre fremre venstre bærearm på hella. 611 kr inkl mva. Og da gidder eg ikkje gå på biltema ein gang da dette er lemførder som igjen er orginalt. Skjønner ikkje koffor alle kjøper på biltema, vi har gode rabatter rundt om og kvaliteten er langt bedre. Og prisen er liten i forskjell. Det går å spare seg til fant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 9, 2010 Kjøpte øvre fremre venstre bærearm på hella. 611 kr inkl mva. Og da gidder eg ikkje gå på biltema ein gang da dette er lemførder som igjen er orginalt.Skjønner ikkje koffor alle kjøper på biltema, vi har gode rabatter rundt om og kvaliteten er langt bedre. Og prisen er liten i forskjell. Det går å spare seg til fant. Lurer på hva slags grunnlag du har for å presisere at biltema har dårlig kvalitet? Alle merker/forhandlere har en feilprosent på utleverte varer uansett pris! jo større antall solgte varer jo større sjans er det for at det kan være feil. så egenerfaring kan fort skyldes uflaks. dessutten har du kvittering (som strengt tatt bør taes vare på) så er biltema blant de som er enklest å ha med å gjøre når det kommer til feilproduksjon eller reklamasjoner generelt. rett skal være rett, så jeg har heller ingen grunn til å påstå det motsatte bare syns det er litt artig at folk veldig ofte henger seg opp i pris og rabatt VS kvalitet og kvantitet. kvantitet reflekteres ofte i god pris og "kvalitet" i rabatterte oppjusterte priser (sikker på at mye ikke kommer fra samme produsent?) just my 0.2$ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 9, 2010 En annen sak er at stagene i forstillingen på nyere A4/A6 koster en brøkdel av bærearmene på C4 hos alle de "kjente" merkene. En bærearm til en C4 koster fort opp mot 2000,- hos en butikk i Norge. Hjelper ikke med gode rabatter når prisen i utgangspunktet er überdrøy.. Alternativet er å bestille fra USA, hvor man får Lemförder eller Meyle til nesten Biltema-pris.. I tillegg synes jeg det er sjanseløst med firmaer som har veiledende priser helt oppi skyene og rabatt på mange titalls prosent til alle firmakunder mens privatkunder blir flådd med veiledende pris eller til nød 10%, en slik forretningsidé er IMHO helt på trynet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 9, 2010 Lurer på hva slags grunnlag du har for å presisere at biltema har dårlig kvalitet? Alle merker/forhandlere har en feilprosent på utleverte varer uansett pris! jo større antall solgte varer jo større sjans er det for at det kan være feil.så egenerfaring kan fort skyldes uflaks. dessutten har du kvittering (som strengt tatt bør taes vare på) så er biltema blant de som er enklest å ha med å gjøre når det kommer til feilproduksjon eller reklamasjoner generelt. rett skal være rett, så jeg har heller ingen grunn til å påstå det motsatte bare syns det er litt artig at folk veldig ofte henger seg opp i pris og rabatt VS kvalitet og kvantitet. kvantitet reflekteres ofte i god pris og "kvalitet" i rabatterte oppjusterte priser (sikker på at mye ikke kommer fra samme produsent?) just my 0.2$ Det å sammenligne biltema med noen som selger OEM-deler som f.eks Lemförder er som å skyte seg selv i foten. hvis det er som forrige innleg skriver at man kan få OEM-deler til en litt dyrere pris enn biltema så er det ikke tvil engang, du tar kvaliteten. En OEM (Original Manufactur Equipment) del skal være tilsvarende eller bedre enn en original del. Da koster det litt mer, men du får kvalitet. Og når det kommer til Biltema og forstillingsdeler... Gummikappene som sitter på leddene går etter 2-3 måneder, og da tar de inn sand og skit og er ødelagt fortere enn du klarer å ta 0-100 på bilen din... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 10, 2010 Det er riktig Bjørn Håvar. Om bileigere kjem til meg med biltema deler, så monterer eg det enkelt og greit ikkje på bilen for dem. Det får dei stå for sjølv. Ta feks skiver og klosser. Klossene er så harde at du garantert har klosser i 4 år. Skivene er så mjuke at du bytter skiver oftere enn klosser. Dermed får du dårlig brems. Det får bli opp til kvar enkelt men synes det er rart at alle kun ser på pris, og når det er så liten forskjell hadde eg heller ikkje vært i tvil. Blir som å samenligne rimlig opel kontra litt dyrere vag. Vilken velger du......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 10, 2010 Og når det kommer til Biltema og forstillingsdeler... Gummikappene som sitter på leddene går etter 2-3 måneder, og da tar de inn sand og skit og er ødelagt fortere enn du klarer å ta 0-100 på bilen din... og nå kan jeg da altså regne med at du har byttet gjentatte ganger og det har skjedd hver gang etter 2-3mnd? right! mange har fordommer mot biltema nettopp pga pris og litt uventede/ukjente leverandører siden de ikke oppgir ett fabrikk navn på alt. kina forstillingskittene som flere selger her på forumet og finn.no er det ufattelige mange som har kjøpt, inkl meg selv. har byttet på 4 biler så langt, ingen feil, men jeg kan ha hatt utrolig flaks selvsagt om gummikappene ryker på OEM deler så kommer det like mye sand og dritt inni der som på reprodeler , det skjønner alle igjen så må jeg si at jeg har egentlig nada til grunn for å diskutere kvalitet du får mot angitte priser fra de forskjellige. Jeg bare fyrer litt oppunder folks fordommer mot leverandører som kan gi gode priser kanskje fordi de har bedre innkjøpsrutiner og kvantum. at noen kan gi oppmot 50% rabatt tilsier jo at de har lagt på nettopp 50% eller mer på en pris, oi da kanskje ikke prisen var så langt unna andre "BILLIG" leverandører? kan de ha handlet fra kina? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 10, 2010 Jeg har ingen fordommer som helst mot biltema sånn generelt, men akkurat disse gummimansjettene på slike deler trenger du ikke akkurat å driver å splitte atomer på fritida for å skjønne at har en dårligere kvalitet enn mange andre leverandører. Når du kjenner på OEM-deler så kjenner du at gummien er seig og tykk, mens på biltemadelene som jeg har montert har vertfall kjentes ut som det har vært omtrent et dobbelt lag med plastposeplast. Ellers så handler jeg mye rart på biltema selv, eller mye er kanskje å ta i, men jeg handler der når jeg kommer på det, og har ingen ting å klage på butikken eller stæsj de selger der. Forresten, kan kommentere det Vidar nevner om bremseklosser, en kompis av meg monterte tema-klosser på vectraen sin, og fikk en syk vibrasjon etter første harde nedbremsing. Den forsvant når han rygga, men kom frem igjen så fort han var borti bremsepedalen.. Da var det bremsebelegget som løsna fra selve stålet på klossen.. Han leverte inn klossene og fikk nye(selvfølgelig), og det samme skjedde på disse klossene.. Go figure? Kanskje det er lov å bli en smule skeptisk da..? Han hevet kjøpet og kjøpte klosser på meca i stedet vertfall, noe jeg har full forståelse for. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 10, 2010 og nå kan jeg da altså regne med at du har byttet gjentatte ganger og det har skjedd hver gang etter 2-3mnd? right! mange har fordommer mot biltema nettopp pga pris og litt uventede/ukjente leverandører siden de ikke oppgir ett fabrikk navn på alt. kina forstillingskittene som flere selger her på forumet og finn.no er det ufattelige mange som har kjøpt, inkl meg selv. har byttet på 4 biler så langt, ingen feil, men jeg kan ha hatt utrolig flaks selvsagt om gummikappene ryker på OEM deler så kommer det like mye sand og dritt inni der som på reprodeler , det skjønner alle igjen så må jeg si at jeg har egentlig nada til grunn for å diskutere kvalitet du får mot angitte priser fra de forskjellige. Jeg bare fyrer litt oppunder folks fordommer mot leverandører som kan gi gode priser kanskje fordi de har bedre innkjøpsrutiner og kvantum. at noen kan gi oppmot 50% rabatt tilsier jo at de har lagt på nettopp 50% eller mer på en pris, oi da kanskje ikke prisen var så langt unna andre "BILLIG" leverandører? kan de ha handlet fra kina? Jeg har ingen fordommer mot Biltema, har bare vært bort i mye sykt både fra produktene deres og de som står bak kassa. Lite peiling på bil og reservedeler er ikke en god kombinasjon. Og når det kommer til forstillingsdeler med ledd og gummikappe, jeg så ett ubrukt endeledd derifra og der var ikke gummikappen festet i nerkant over leddet. Det eneste som holdt det på plass var mutteren, det går ikke ann å montere noe sånt på en bil det skjønner jo alle men han som stod i kassa mente at det var sånn den skulle være. Men ja, jeg handler på biltema jeg og. De har mye rart verktøy og ting til huset, men jeg har aldri og kommer aldri til å handle deler til mine biler der, ikke med den kvaliteten på delene der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 10, 2010 har kjøpt mye slitedeler på biltema og kan med stor sikkerhet si at det er bare crap med unntak av 1 av 100. før kunne du være griseheldig å få org. TIMKEN hjullager. men har helt sluttet å handle bildeler der. som sagt tidligere skulle man tro klossene er laget av granitt. steinharde. har flere eksempler som at kvaliteten suger. kjøpte hjullager som holdt 3000km. kjøpte bærekule som holdt 5000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 10, 2010 mye av det jeg har kjøpt til f.eks golfen på biltema ser da visserligen ut til å være originalt, men med vw/audi logoen slipt bort tenker, hvor mange forskjellige produsenter av f.eks bærearmer til audi finnes det i verden? tvilsomt at det finnes 1 pr merke.. så mye av delene er vel like. men boksen det kommer i er forskjellige aldri hatt noe problem med biltema slitedeler gitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 10, 2010 Virker som de tar litt fra forskjellige produsenter noen ganger.... har kjøpt hjullagere til golf 1 og fått alt fra SKF lagere til annet "no name" varer... Og ofte leveres de uten monteringsdeler Men bremseklosser/skiver holder jeg meg langt unna.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 10, 2010 Ja, jeg vet de har hjullager fra SKF vertfall. Men det er som Rudi sier ingen selvfølge at det er SKF-lager hver gang du kjøper tema-lager.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 16, 2010 Kan oppdatere denne tråden med kvaliteten på noen ytre endeledd jeg kjøpte på Biltema i august.. Montert i midten av august og når vi nå skriver 16 oktober ser jeg at mansjett/gummibelg på begge er sprukket hele veien rundt, i tillegg er selve stålet helt brunt av rust Siden dette ble montert har jeg kjørt kanskje 1000km.... Derimot ser det ut som opphengskulene jeg byttet i vår(også Biltema) fortsatt henger med, men blir nok til at jeg skifter dem ut. Tar ikke sjansen på at de havarerer i fart Noen erfaringer med NBS sine understellsdeler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 16, 2010 ikkje prøv hovwdiaudi sine vertfall. eg kjøpte bærekluler og endeledd derfra for 3 årsidan og satte dei på jettaen. jettaen har ikkje rullet 1 meter med dei og gummien er hard og råtten. pakka og opp dei ekstra endeledda eg kjøpte som har lagt inne og dei var akkurat lik. i søppla med dei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 16, 2010 ikkje prøv hovwdiaudi sine vertfall.eg kjøpte bærekluler og endeledd derfra for 3 årsidan og satte dei på jettaen. jettaen har ikkje rullet 1 meter med dei og gummien er hard og råtten. pakka og opp dei ekstra endeledda eg kjøpte som har lagt inne og dei var akkurat lik. i søppla med dei Interessant at du nevner Hovwdiaudi, jeg skulle egentlig bruke endeledd fra dem, men siden det ikke var mulig å montere dem uten mothold eller muttertrekker, da bolten bare snurret rundt, ble det til at jeg brukte Biltema sine ledd.. Nye er på vei i posten fra NBS, så får se om de har bedre kvalitet.. Har kvitteringen fra Biltema liggende, skal ta med delene innom der neste gang jeg er på bytur. De burde i hvert fall få vite at det de selger potensielt kan skape farlige situasjoner.. Er ikke alle som er under bilen å inspiserer månedlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 16, 2010 Noen her som har kjøpt orginale drivleddsmansjetter fra møller? De er stein harde, laga av plast. I forrige uke monterte jeg en drivleddsmansjett fra biltema, mjuk som gummi. Jeg kan ikke skjønne annet enn at biltema mansjetten bør vare lengst.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 16, 2010 Nedre bærearm til C4 har jeg alltid vært fornøyd med. Har inntrykk av at de holder 80-100K km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 16, 2010 Noen her som har kjøpt orginale drivleddsmansjetter fra møller? De er stein harde, laga av plast. I forrige uke monterte jeg en drivleddsmansjett fra biltema, mjuk som gummi. Jeg kan ikke skjønne annet enn at biltema mansjetten bør vare lengst.. På Mk2en har jeg drivledd og mansjetter fra Biltema, de har holdt snart 5år med mye juling. Men, hvis det er som enkelte skriver her at Biltema kjøper litt her og der, så kan det like gjerne være en annen produsent som leverer dagens deler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 17, 2010 Noen her som har kjøpt orginale drivleddsmansjetter fra møller? De er stein harde, laga av plast. I forrige uke monterte jeg en drivleddsmansjett fra biltema, mjuk som gummi. Jeg kan ikke skjønne annet enn at biltema mansjetten bør vare lengst.. De mansjettene i plast er brukt på "nyere biler" og er mye mere holdbare en de i gummi. Har faktisk ikke skiftet en slik enda, mens de i gummi blir morkne og sprekker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 17, 2010 De mansjettene i plast er brukt på "nyere biler" og er mye mere holdbare en de i gummi.Har faktisk ikke skiftet en slik enda, mens de i gummi blir morkne og sprekker. godt å høre, kjøpte etpar nye orginale mansjetter i forrige uke, og må si jeg ble ovveraska da de var laga i plastik lignende materiale ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...