#1 Skrevet April 10, 2010 (endret) Golfen har begynt å fuske ved start. Får oftem bare et klikk ved første forsøk, men starer (så langt) helt OK på andre. Hvor bør jeg starte (hehe)? - bytte starter? (rundt 700 på Biltema, ser jeg) - bytter deler i starter? - sjekke kabler, feks jordingskabel mot gearkasse? - tenningslås? Går jo greit så langt, men ting blir jo gjerne ikke bedre etter hvert..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 11, 2010 Ta ut starteren, sitter i 3 skruer. En kort en, + 2 lange som sitter gjennom godset og ut til motorfestet. Sjekk ledningen (kobberlisse) som går fra innslaget og inn på selve starteren. Er ikke et helt ukjent problem at denne ledningen får brudd helt inne ved kabelskoen som sitter festet på innslaget. Ta vekk den gamle kabelskoen og klem på en ny, deretter bare å feste med mutteren igjen. Kan ikke garantere at dette er problemet, men er verdt et forsøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 11, 2010 Dette har jeg vært borti både golf 2 og 3, da var det altså kabelen som var irret og fæl. Byttet til 25mm2 kabler med nye sko, nye jordinger i motorrom og litt pussing av kontaktpunkter, så var alt godt som nytt for vår del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 16, 2011 Tar opp denne igjen. Har ikke fått sett nærmere på starteren, men konstaterer at dette aldri skjer for tiden, dette er et vinterfenomen (temperaturavhengig). Peker det i retning av kabelfeil eller selve starteren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 29, 2011 Startet nå med først å bytte batteri (nesten 10 år gammelt). Mulig at dette kan ha medført at starteren har fusket på vinterstid, men ville heller fikse dette sommerstid og ikke risikere problemer til vinteren. Fant ikke noe galt med kobberlissen. Kjøpte ny starter på Biltema. Relativt greit å bytte med jekk under motoren for å avlaste motorfestet. Litt vanskelig å få inn nederste bolt, men det hjalp å bruke et brekkjern på motorfestet for å rette det opp, da gikk bolten inn igjen. Den nye starteren hadde enkelt hann-flatstift for styrestrøm, mens kabelen (og originalstarteren) har en litt mer spesiell kontakt (hvor kontakthylsen kom i veien når den skulle kobles på den nye starteren). Lagde en liten mellomledning i stedet for å fjerne originalkontakten på kabelen. Ser bra ut så langt. Litt annen lyd i starteren, om det er fordi den ikke er innkjørt eller om Biltema-startere låter annerledes vet jeg ikke :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...