hjelp med å forstå innpress

Anbefalte innlegg

har en bil med som opprinnelig har 205/35/18 et15 og 225/35/18 et20.

 

hvordan fungerer omregning med tanke på innpress? hvis jeg f eks skulle hatt på felger med et 54. Hvor mange mm spacer måtte bli lagt på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å vite dette må du først vite hvor brei felgen er, og sørge for at de to felgene du skal sammenligne har samme bredde. Om felgene ikke er like breie så må du omregne tommetallet til millimeter, og legge på halvparten av differansen i millimeter på innpresstallet(om felgen er breiere) eller trekke fra halve(om felgen er smalere).

Men du kan _ikke_ bruke spacere for å få høyere innpresstall. Høyere tall på innpresset betyr at felgen blir trykt lenger inn mot bilen, lavere tall drar felgen lenger ut fra bilen.

 

Men om du har en bil med ET35, og skulle hatt ET20, så må du ha 15mm spacer for å oppnå dette. Andre veien "går ikke".

 

Jeg håper jeg tenker riktig her nå, visst ikke blir jeg nok arrestert fra mange hold. Men om jeg tar feil, så er det bare omvent, hehe.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en bil med som opprinnelig har 205/35/18 et15 og 225/35/18 et20.

 

hvordan fungerer omregning med tanke på innpress? hvis jeg f eks skulle hatt på felger med et 54. Hvor mange mm spacer måtte bli lagt på?

 

Husk at det er felgen som har offset, ikke dekket :)

 

Men det er egentlig kun dekkbredde og offset som sier noe om hvor dekket sitter på bilen, felgbredden betyr kun noe for hvor felgens inner- og ytterkant er, toppen av dekket er på samme sted med 7x18 ET35 og 10x18 ET35, men på sistnevnte er dekksiden mye skåere utover mot felgen pga felgbredden.

 

Toppen av 205 dekk på felg med ET15 bygger 5mm lengre INN enn toppen av 225 dekk på felg med ET20. Dette fordi 225 er 20mm bredere og bygger da 10mm lengre ut OG inn med samme ET/offset på felg. Men siden 205 har 5mm (20-15) lavere ET må dette fratrekkes og da blir totalen 5mm lengre inn.

 

Skal du space deg ned til ET20 eller 15 fra 54, så blir det 34 eller 39mm som tidligere nevnt. Men man må jo alltid også vurdere hvor ytterkanten av felgen havner og da må man vite dette også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.