93 passat tdk med problemer i drivverket?

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt diffus tittel, men saken er at jeg ikke er helt sikker på hva som er galt med bilen. Symptomene er som følger:

I de tre laveste girene (så vidt jeg merker) er bilen rykkete under gasspådrag. Dvs det virker som om noe slipper og smeller inn igjen litt sånn stakkato når jeg gir på litt. Jeg merker det veldig godt i første gir rett etter at jeg har sluppet klutsjen og skal gi gass, da smeller den inn og rykker av gårde, samme i andre gir også. I tredje er det litt mindre, men jeg kjenner det veldig godt med henger på når bilen må jobbe litt lenger med litt kraft på drivverket.

Mistankene om hva som er galt er så mangt, Jeg har lenge fryktet at girkassa snart går heden da den har gått 325000 km på samme olja. (Hvor i s** tapper og fyller man olje på kassa? Vi fant en "umbraco"-bolt i kassa, men den fikk vi ikke opp selv med langarma i nøkkelsettet. linksgjenger?)

nummer to er klutsjen siden det lukter litt svidd når vi har kjørt med henger opp den 1.5 km lange bakken til der vi bor. Dette stemmer litt dårlig med den rykkete måten den går på. En skulle kanskje trodd at klutsjslipp var litt mer jevnt? Det er ikke sånn at turtallet går ned med en gang jeg slipper gassen.

Den nye mistenkte er drivknuten på en av sidene. At den hopper over noen tenner eller lignende når det er stort moment på drivlinja. Det jeg ikke har hørt er kaklelyder under svinging o.l. (typisk drivknutegreier?) Det er ingen vibrasjoner i rattet eller ulyder ellers.

Så, hva tror dere? noen som har opplevd lignende? råd, tips, evig frelse? Jeg kan ikke risikere at en trofast venn i 17 år blir kaputt.: gråter :

mvh

Erlend

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen som har opplevd lignende? tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.