#1 Skrevet April 12, 2010 Hei. Har fått en utrolig irriterende skrangle/kvitrelyd fra R'5 en min. Har funnet ut at det kommer fra strammehjul for dynamo/klima/servo-reim. Sjekka pris hos forhandler i dag. Sinnsykt dyrt. Noen som har brukt liggende? Kan ikke betale over 3000,- for et stakkars hjul...? Har forresten nettopp bytta regreim på R5'en i A6'n -2,5TDI. Bytta ventilløftere også. Fikk sporadisk og til tider ganske kraftig tikking etterpå. Jeg finner ut at det kommer fra sylinder nr 5 sett forfra. logisk i grunn da denne er lengst borte fra oljepumpa. Her er nok lavere trykk i kombinasjon med feil olje. Etter en liten surfetur innpå forumet her finner jeg ut at oljen jeg har kjørt nedpå er bannlyst som dritt. -Shellolje... Skammer meg for å ha utsatt motoren min for dette satans verk. Var det eneste jeg hadde tilgang på i gjerningsøyeblikket. I morgen bestiller jeg ei flaske med rens for motor innv. samt nye oljefilter og det blir tilbake til Castrol olje som jeg har brukt ei hel stund nå... Synes det er rart at motor begynner med tikking med nye løftere i motsetning til de gamle. Da tikka kun motor ved lite olje evt når olje begynte å bli redusert. Desom jeg hørte tikking bytta jeg starks olje, og lydene var borte. Noen som har erfaringer/tips til hva jeg kan gjøre? Jeg tenker i allefall ny olje inntilvidere... Mvh Trond. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 12, 2010 Sikker på at den sporadiske og tidvis kraftige tikken ikke er slakk i vakuumpumpa? Har aldri hatt problemer med nye løftere. For å stille diagnose, ta av pumpe, ta ut overføringsstang og skru på pumpe. Disse motorene må ha helsyntetisk olje, Biltema 5W-50 fungerer bra. Rens: hvis du føler for å rense, bruk 1/2 liter diesel i 30 sekunder. Det er vår, fulglene kommer, ingen hører at vifteremstrammeren kvitrer...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 13, 2010 Vær obs på slakk vifteremstrammer - når den slakkes kan den legge vifterema skjevt - altså inn mot registerdekselet. Da går det raskt at den sliper seg veg inn til registerremmen. Med de følger en vifterem sammen med registerrem kan få. Har nemlig opplevd det jeg var imidlertid veldig heldig - ingenting røyk. Tror ikke alle skal basere seg på å være like heldig Som Steinar sier, kan ofte slakke i vakumpumpe føre til "ventiltikking" på disse. Jeg merket det spesielt ved fallende turtall og "tidvis tikking" ved tomgang. Grunnen til det ikke hørtes ved øking av turtall kan jo ganske enkelt være mengde støy fra motor. Diagnose stiller du jo enkelt som Steinar forklarte. Jeg åpnet min vakumpumpe, og fant mye dritt. Plukket den i småbiter og rengjorde hver en del. Etter montering (for 3-4 år siden) har den ikke hatt antydning til tikking. Dette var gjort på et par timer, og vel anvendt tid mtp pris for ei ny pumpe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 13, 2010 Vær obs på slakk vifteremstrammer - når den slakkes kan den legge vifterema skjevt - altså inn mot registerdekselet.Da går det raskt at den sliper seg veg inn til registerremmen. Med de følger en vifterem sammen med registerrem kan få. Har nemlig opplevd det jeg var imidlertid veldig heldig - ingenting røyk. Tror ikke alle skal basere seg på å være like heldig Dette er korrekt, og en god advarsel for 100. A6 har en litt annen mekanisme, og har dessuten forsterket deksel, så faren vesentlig mindre der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 13, 2010 Dette er korrekt, og en god advarsel for 100.A6 har en litt annen mekanisme, og har dessuten forsterket deksel, så faren vesentlig mindre der. Okei. Da har vi som har en 100 en annen modell å ta deler fra istedet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 13, 2010 Okei. Da har vi som har en 100 en annen modell å ta deler fra istedet Ja, men det er jo ikke alt som derav går om hverandre. Feks kan du ikke ta regremdekselet fra A6 over til 100, da bakdekselet og innfestingen er helt ulikt. Og skal du ha strammeren til vifteremma må du ha komplett mekansime inkludert braketten som sitter i toppen. Videre må du da ha annen lengde på remma. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 13, 2010 Sikker på at den sporadiske og tidvis kraftige tikken ikke er slakk i vakuumpumpa?Har aldri hatt problemer med nye løftere. For å stille diagnose, ta av pumpe, ta ut overføringsstang og skru på pumpe. Disse motorene må ha helsyntetisk olje, Biltema 5W-50 fungerer bra. Rens: hvis du føler for å rense, bruk 1/2 liter diesel i 30 sekunder. Det er vår, fulglene kommer, ingen hører at vifteremstrammeren kvitrer...... Er ikke vacuumpumpa nei. Er ikke tvil om at det er ventiler nei. Forsvinner med en gang jeg gir ltt gass og oljetrykket øker. kommer og går litt. Vacuumpumpa kjøpte jeg forresten for ikke så lenge siden.. -Av deg faktisk:) -Fungerer fint den. Har nok for tykk olje slik at løfterne ikke rekker å fylle seg opp raskt nok med lavt oljetrykk... Venter i spenning på ny olje. Håper det gir seg da. Høres jo ut som en gammel slitt kia for øyeblikket. Flaut å kjøre med, så lar bile stå. Er redd jeg skal skade noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...