Anbefalte innlegg

Problemer med min 97mod a4 1,8tq

Har montert ny elektrisk kjølevifte å den pluggen i bunn av radiator.

Denne pluggen skal vel starte vifta når vannet blir varmt?:

Når bilen blir varm starter ikke denne viften, derfor har jeg måtte bare koble sammen ledningene.

Er det noe rele ett annet sted som ikke fungerer?: bh :: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemer med min 97mod a4 1,8tq

Har montert ny elektrisk kjølevifte å den pluggen i bunn av radiator.

Denne pluggen skal vel starte vifta når vannet blir varmt?:

Når bilen blir varm starter ikke denne viften, derfor har jeg måtte bare koble sammen ledningene.

Er det noe rele ett annet sted som ikke fungerer?: bh :: bh :

 

Den elektriske vifta er til klimaen, og starter når klimaen har behov for det. Du har i tillegg en slurevifte som kjøler ned radiatoren til motoren, den går automatisk når motoren starter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, kan det være viskosekoblingen som er dårlig da?

Vet du hvilken rettning den elektriske vifta skal blåse, min blåser mot motoren. Syntes det er rart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, kan det være viskosekoblingen som er dårlig da?

Vet du hvilken rettning den elektriske vifta skal blåse, min blåser mot motoren. Syntes det er rart?

 

Har koblet ut klimaen på min, så den er ikke i funksjon - men høres kanskje rett ut, da den vil ha det tungt om den skal blåse lufta mot kjøreretninga.

 

Hva er problemet ditt da? Koker motoren? Kan jo være termostaten, den sitter i underkant av vannpumpa. Du kommer til denne på undersiden av bilen, om du følger kjøleslangen som går fra nedkant av radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten og vannpumpe er ny, problemet er at den blir fort varm når det er lite turtall på motoren.

Derfor trodde jeg at den elektriske vifta skulle hjelpe til, siden den er koblet til kontakt i bunn av radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta skal blåse mot motoren ja. Hadde en 200SX før, hvor el-vifta blåste forover. Motoren holdt fin temp, helt til man herja litt, og vifta slo inn, og da blei det alt for varmt med en gang.

 

Var ikke meg som hadde koblet vifta, og antok at den blåste riktig vei. Kan tro jeg klødde meg en del i hodet før jeg fant feilen? :P

 

Men litt tilbake på topic, skal ikke en 'moderne' motor klare å holde tempen nede selv om den står stille? Går viskosevifta greit rundt når du starter bilen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men her står vifta mellom motor å radiator. Tenkte den skulle blåse mot radiatoren, ikke mot motoren.

Viskosevifta går greit rundt, kanskje den ikke går fort nok. Har ikke problemer med å stoppe den med hånda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den står slik og blåser mot motoren, så suger den jo kaldluft fra andre siden, gjennom radiatoren :) Pluss at det blir ikke noe 'krangel' om luftstrømmen når du kjører fremover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men her står vifta mellom motor å radiator. Tenkte den skulle blåse mot radiatoren, ikke mot motoren.

Viskosevifta går greit rundt, kanskje den ikke går fort nok. Har ikke problemer med å stoppe den med hånda.

 

Den elvifta di blåser nok rett vei ja :)

 

Øker den farten når du gir turtall da? Når jeg hadde av fronten spyla jeg mye dritt av de rillene som er i senter på viskosevifta, og da gikk den mye lettere rundt - og virket som den kjøler noe bedre nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.