Anbefalte innlegg

Noen som vet med sikkerhet om man får godkjent bilen med bur? og i såfall hva kreves fra tilsynets side ang buret?

Er det samma om det er sveist hjemme eller om et firma har laget det?

Ikke svar de som bare tror de vet osv osv osv : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring teknisk avdeling hos Biltilsynet i oslo. De har en del folk med litt greie på ting, uten at jeg har spurt dem om akkurat dette før, men en litt vennlig tone har gitt gode svar derfra tidligere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet med sikkerhet at man kan få godkjent med bur. Av krav som stilles vet jeg i hvert fall at ingen deler av buret kan være til hinder for inn/utstigning av bilen, f.eks. kan man ikke ha en stang forbi førerdøra så man må krype over den for å gå ut/inn.

Har en kamerat som skal bygge bur i mustangen sin, og han har sjekket at det lar seg godkjenne.

Det er forresten en sticky post på forumet her som tar for seg bl.a. dette:

Det er ingen regler som direkte nekter deg å montere bur i bilen, men nyere biler som har krasjtesthidden og/eller krav kan være vanskeligere da karosseriets evne til å oppta kollisjonsenergi/deformasjoner kan forringes. Biler registrert før 1974 vil uansett ikke være omfattet av dette kravet. Videre så må et bur polstres slik at en ikke kan skade seg ved at hode eller andre kroppsdeler kan slå direkte mot buret. I tillegg må det være evakueringsmuligheter for fører / passasjerer. Bilsportforbundets regler er en god rettesnor og bør følges (Bilsportboken). Road Sport veltebøyle kan være et godt eksempel på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Bilsprotforbundets regleverk kan brukes er det forholdsvis greit.

Du kan kjøpe ferdig bur som tilfredstiller kravene eller lage det selv. Hvis du lager selv skal det tilfredstille bestemte krav til rørtype og dimensjon. I tillegg skal buret være sveiset av sveiser med sertifikat.

Du kan også sveise selv hvis du får en sertifisert sveiser til å godkjenne det i etterkant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk på Offroad.no. Der er dette et aktuelt tema.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk det som krav en gang... at det skulle være fia godkjent bur i bilne for å få godkjent med så stor motor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet har ingen konkrete krav til bur. De forholder seg til "det vanlige". Dvs, sikkerhet. Jeg bygde buret mitt selv, og hadde god dialog med biltilsynet underveis. De var innom verkstedet flere ganger og tok en prat!!

Det de er opptatt av er som sagt sikkerhet. Buret må festes forsvarlig, ikke være farlig ved kræsj(lett å slå hode/kropp i), ikke hindre sikt eller andre funksjoner.

Det som er nevnt lenger opp med lett inn og utstiging stemmer ikke. Du kan godt ha dørstag på kryss og tvers, men det finnes regler for det!

Så hvis du vil være sikker, bygg etter bestemmelsene til Norsk bilsportforbund, både når det gjelder utførelse av selve buret og innfesting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke ha noen rør som hindrer inn og utstigning.

Dvs. du kan ha noe som er skrudd til banebruk o.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke ha noen rør som hindrer inn og utstigning.

Dvs. du kan ha noe som er skrudd til banebruk o.l.

Det spørs selvfølgelig åssen du definerer "hinder", men på bildet ser du buret mitt. Og det er godkjent av biltilsynet på bakgrunn av bestemmelsene til norsk bilsportforbund. Har ikke boka her nå, men hvis jeg ikke husker helt feil, så skal ikke dørstag plasseres høyere enn maks 1/3 av høyden i døråpningen.

bur.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.