Demper sitter løst => Risting i ratt?

Anbefalte innlegg

Hei,

har i dag hatt en mekaniker til å se på bilen ettersom jeg har hatt risting på rattet fra 75-80 km/h og oppover på sommerdekkene. Hadde dette også forrige sesong, utrolig irriterende.

 

Dekkene er balansert opp og i mente, og felgene er sjekket for kast. Det ble ikke konstantert kast i juni '09, og han som så på den i dag mente også at det så greit ut. Kan dessverre ikke være sikker på dette da felgene ikke var grundig sjekket i dag. Problemet har uansett vært det samme siden før undersøkelsen i juni '09.

 

Det mekanikeren fant var derimot at venstre demper foran satt løst, man kunne dytte den oppover et godt stykke. Sannsynligvis pga. ødelagt gummi på dempertårnet. Har bestilt time for å fikse dette da jeg ikke har vektøy til å ta jobben selv. Problemet er at ristingen ikke var merkbar på vinterdekkene, i alle fall ikke i like stor grad. Disse har derimot mye høyere profil, og vil dempe mer på egenhånd. Sommerdekkene er 40-profil, og da merker man jo det meste.

 

Så til spørsmålet: Har folk tro på at den løse demperen kan være årsaken til ristinga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker på at demperen kan løftes oppover når bilen er jekket opp, er dette helt vanlig. Når bilen står normalt og du ser på fjærskåla i motorrommet pleier det å være en glippe på hvertfall 1 centimeter der. Jeg har ingen tro på at dette skal kunne forårsake noen som helst risting, da er det heller andre ting som gjør det. Selv om du hadde byttet disse foring/oppheng som demper er montert i til helt nye, er det vel tvilsomt om du hadde merket forskjell. Siden denne skålen i motorrommet beveger seg når du kjører, er det nødt til å være en glippe mellom tårnet og skåla. Syns jeg husker noen som moddet en slik skål sånn at den lå helt ned til karosseriet, ,men da ble det helt forjævlig å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men slik jeg forstod det fra mekanikeren var demperen virkelig løs, glippen var mye større enn 1 cm da han viste meg det. Jeg går ut fra at han kjente på begge sider, noe annet ville være for dumt. Men, man vet jo aldri... Han mente uansett at det var en konkret feil på bilen, og at det nok burde gjøres noe med.

 

For alt jeg vet kan dette være helt irrelevant for risting i rattet. Ikke vet jeg. Begynner å bli litt frustrert, føler jeg har prøvd "alt"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men slik jeg forstod det fra mekanikeren var demperen virkelig løs, glippen var mye større enn 1 cm da han viste meg det. Jeg går ut fra at han kjente på begge sider, noe annet ville være for dumt. Men, man vet jo aldri... Han mente uansett at det var en konkret feil på bilen, og at det nok burde gjøres noe med.

 

For alt jeg vet kan dette være helt irrelevant for risting i rattet. Ikke vet jeg. Begynner å bli litt frustrert, føler jeg har prøvd "alt"...

 

Er ettermarkedsfelger du bruker ja, har du isåfall sentreringsringer til disse?

Er bilen senket?

Kilometerstand?

 

Såvidt jeg har funnet ut så er de originale fjærbeina ikke mulig å skifte støtdemper på, derfor må det hvis originalt understell være hele fjærbeinet som er løst.

Hvis du jekker opp bilen, tar av hjulet så skal det være mulig å bevege fjærbeinet litt opp/ned uten den helt store kraftanstrengelsen, den lange fjæringsveien er en av svakhetene med McPherson systemet.

 

Hvis du kjører sakte og svinger fullt til en side, hører du en liten kneppelyd/klunk fra forstillingen?

Det er et typisk tegn på slitte fjærbeinslager og/eller gummiforing.

 

Slitte foringer i bærearmene og slitte styrestag kan også gi feilmarginer på hjulvinklene..

Med ett hjul i luften skal det ikke være mulig å bevege det inn/ut kl. 12 og 16, samt 9 og 3. hvis du får det til så er foringer, styrestag samt brokule verdt å sjekke status på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Har ikke tilgang på bilen per nå ettersom jeg er bortreist, men skal kjøre en test så fort jeg har mulighet til det.

 

Bilen er senket med et coiloversett fra Supersport. Det er også ettermarkedsfelger på den, og de har sentreringsringer. Dette med sentreringsringene tok jeg opp med et dekkforhandlerfirma, og de var med på at dette kunne forårsake risting. Dessverre kjente de ikke til felgmerket (koppen står det Daytona Racing e.l. på). De kunne derfor ikke si om jeg hadde korrekte ringer. Ringene jeg nå bruker fikk jeg tilsendt fra forhandleren etter at de gamle forsvant. Jeg er klar over at dette absolutt kan være kilden til problemet.

 

Kilometerstanden er ca 176 000. Tipper at bilen har gått ca 15-20 000 km med senkesettet.

 

Sjekket at hjulene ikke kunne rikkes 12/6 og 9/3 da jeg skiftet til sommerdekk. Det ble også byttet foringer på service sommeren '09, så jeg tror ikke at det er her problemet ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw, finnes det dekkfirma som tilpasser sentreringsringer, eller må man få disse av forhandler? Felgene er utgått av produksjon, og forhandleren er ikke enkel å få tak på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw, finnes det dekkfirma som tilpasser sentreringsringer, eller må man få disse av forhandler? Felgene er utgått av produksjon, og forhandleren er ikke enkel å få tak på.

 

Hvilken senterstørrelse er det på felgen da?

På de 17" som jeg kjører på nå så har jeg 57.1 innerdiameter (standard VAG) og 72.62 mm ytterdiameter.

 

Stikk på en dekksjappe så kjøper du 4 ringer for sikkert en 50-lapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom en sjappe her i byen (Kristiansand), men de mente at man måtte være forhandler av felgene for å kunne skaffe/lage ringer. Ettersom felgene er gått ut av produksjon er jeg altså avhengig av noen som kan fabrikere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke tilgang på bilen per nå ettersom jeg er bortreist, men skal kjøre en test så fort jeg har mulighet til det.

 

Jeg har nå sjekket litt på prøvetur, og klarer ikke å fremprovosere noen lyd når jeg kjører sakte og svinger hurtig og kraftig. Dette skulle da telle for at det ikke er noe galt med demperen likevel? Har uansett forberedt verkstedet på at det muligens ikke er noe galt med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket litt på prøvetur, og klarer ikke å fremprovosere noen lyd når jeg kjører sakte og svinger hurtig og kraftig. Dette skulle da telle for at det ikke er noe galt med demperen likevel? Har uansett forberedt verkstedet på at det muligens ikke er noe galt med den.

 

Det vil si at fjærbeinslageret er bra, og brokule og endeledd mest sannsynlig er like bra.

Er strengt tatt lite som kan være feil på en støtdemper, altså enten er den tett eller ikke tett, den kan selvfølgelig være sliten, frossen e.l., men det er ting som en lett finner ut av.

 

Jeg satser et hoppetau på at det er relatert til sentreringsringene, eller da mangelen på disse.

Da jeg kjøpte brukte felger til Mk2`n var det ikke ringer med, felgene hadde vært brukt på en Mazda 323.

Dekkmann her i byen bestilte ringer som matchet felgene tilpasset Mazdaen og navet på Mk2`n, så må da være mulig å få noe tilsvarende til dine felger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, satt og lurte på om det ikke blir en rundtur til noen forhandlere for å høre litt. Kan jo starte med Dekkmann. Takk for hjelpen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.