#1 Skrevet April 15, 2010 lagt ut for ett tidligere medlem, noen råd`? Emne: Motor brenner olje 1999 Passat 1.6, motorkode AHL Slik begynner historien. Forrige eier byttet registerreim, termostat og vannpumpe på grunn av at motoren aldri ble varm. Fem minutter etter bytte av register begynner motor å bruke olje/ryke blått. Ca 0,5 liter etter en dag med diverse ærend. Etter å hatt mange utlegg på bilen så er han lei, og bestemmer seg for å selge den - nybil trangen var også nevneverdig stor. Jeg kjøper den, konstanterer olje i alle fire sylinderene. Demonterer toppen og sjekker over. Sylinderveggene ser helt fine ut. Ingen sprekker i toppen, den blir satt i plansliperen og konstantert rett. Ventiler blir slipt, ventiltetninger og pakninger byttet. Nye plugger. Eksosmanifold og denne vakuum/spjeld-mekanismen som sitter i innsuget blir byttet på grunn av sprekker og knekt plast. Motoren blir startet opp og ryker ennå. Olje på alle tennpluggene. Kompresjonstester ble kjøpt inn og gir følgende resultater: Syl 1: 13 kg/cm2 Syl 2: 10 kg/cm2 Syl 3: 12 kg/cm2 Syl 4: 12 kg/cm2 Åpner jeg opp oljepåfyllingen og holder hånden forann får jeg ikke noe inntrykk av at den blåser over olje. Prøvde også å koble fra åndingen i toppen av toppdekslet og kjørte uten dette. Spyttet noen få oljedråper. Kompresjonstesten er gjort på kald motor - problemet forværrer seg når den blir varm. Er konklusjonen ut med toppen og bytte ringer pga syl nummer 2, eller er det noen andre triks jeg kunne sjekka først? Kunne jo prøvd med en tomflaske som åndetank, og kjørt et stykke. Ser for meg at ting må få blåst seg rent og det kan ryke ei god stund fremover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 15, 2010 Hadde helt klart bytte ringer på alle syl om du må av med toppen igjen ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 15, 2010 Hadde helt klart bytte ringer på alle syl om du må av med toppen igjen ! og honet sylindrene. er vel maks 3 bar forskjell mellom 2 sylindre som er maks det møller sier er ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2010 Funnet ut av dette nå ? Har akkurat samme problemet på 2 biler med samme motorkode, vanvittig irriterende. Men vi hadde ganske like tall på komptesten, eneste som står igjen er vel at det er noe som er tett sånn det blir trykk i bunnpannna ? HJELP! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2010 Kompresjonen kan være helt ok, men dårlige oljeringer gir oljeforbruket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...