Passat 3BG 1,9TDI AVB, motor vil ikke dra..

Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe en kollega litt.

 

Han har som nevnt en Passat 3BG 2001 1,9TDI, motorkode AVB.

Under en lengre kjøretur ble den plutselig veldig lat, ville ikke dra over 2500rpm og knapt 60km/t i oppoverbakker.

På sletter og nedover, altså uten større motstand klarer han såvidt 3000rpm og 80km/t.

Mangler helt skyvet.

 

Han ble tipset om å bytte LMM og en sensor i forbindelse med dieselpumpa, uten at det hjalp noe.

I denne forbindelse fikk han også skiftet register med tilhørende deler.

Motor virket da tilsynelatende bra i noen km før den igjen ble lat.

Merk at problemet var der både før og etter registerskifte.

Verkstedet sjekket katalysator og ifølge dem var den ok.

 

Jeg har bortimot null peiling på dieselmotorer, men tenker at problemet er manglende turbotrykk,

Er vel en sensor eller ventil som styrer dette..?:confused:

 

Noen innspill?

 

På forhånd takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville i grunn startet med å lest ut feilminne og sett om det dukket opp noe der. Kan jo være så mye, og er ikke mye som skal til for at det butter imot. Er det f.eks en defekt sensor til motorstyringen så burde denne komme opp i feilminne. Annet er lekkasje, eller som du sier selv, ladetrykk (def. turbo)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville i grunn startet med å lest ut feilminne og sett om det dukket opp noe der. Kan jo være så mye, og er ikke mye som skal til for at det butter imot. Er det f.eks en defekt sensor til motorstyringen så burde denne komme opp i feilminne. Annet er lekkasje, eller som du sier selv, ladetrykk (def. turbo)

 

 

Han skal få lest av feilminnet imorgen, så skal jeg ta en grundig titt i motorrommet, se etter lekkasjer osv.

Er det VNT turbo på disse, altså vakuumstyring?

 

Takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye er bilen kjørt? Lenge siden bytte av diesel-filter / luft-filter?

 

Usikker på om det er vnt turbo på denne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye er bilen kjørt? Lenge siden bytte av diesel-filter / luft-filter?

 

Usikker på om det er vnt turbo på denne...

 

Ikke helt 100% sikker på km.stand, 200,000km ++

Luftfilter ble byttet rett før påske, dieselfilter vet jeg ikke, skal sjekke det opp..

Tenker du luft i diesel, eller vann?

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte mest på tett filter i grunn. Var noe som kom opp i autohidden under guidet feilsøking. Samt en del andre ting som jeg ikke regnet med er aktuelle (tett eksos, luftveier osv)

 

Men det viktigste er å få lest ut feilminne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte mest på tett filter i grunn. Var noe som kom opp i autohidden under guidet feilsøking. Samt en del andre ting som jeg ikke regnet med er aktuelle (tett eksos, luftveier osv)

 

Men det viktigste er å få lest ut feilminne.

 

Men da har vi litt å feilsøke på, mange takk Freddy :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turbo er vel eit vanleg problem på desse då

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper denne bilen lider av ladetrykk overskredet og dermed går over i nødmodus, den feilen som kommer opp

er nok ladetrykk overskredet eller underskredet, mener feilkoden er 17965 hvis jeg husker riktig.

Det første jeg ville begynt med da er og sjekke alt av slanger, og staget på turboen, se om det går fritt og ikke setter seg fast når motoren blir VARM.

Hvis alt dette er ok, kan man sjekke om manifoldtrykksensoren gir rett signaler eller om den gir motorstyre enheten signaler om at den gir max turbotrykk når først feilen kommer opp, når feilen er der kan den si at den lader 3 bar på tomgang -1 atm.trykk.

 

Så mitt tips, les av feilkoder

 

Hvis feilen er som jeg sier, sjekk slanger hvis ok.

Skift manifold trykksensor.

 

Hadde akkurat samme feilen på min 02 passat 130tdi i August i fjor, skiftet manifoldtrykksensor, ALT OK! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turbo er vel eit vanleg problem på desse då

 

Stemmer det, men om bilen gikk normalt en liten stund for så å gå tilbake til problemet får jeg liksom ikke helt til å stemme med defekt turbo. Da burde vel feilen være konstant trodde jeg. Men for all del, er jo greit å sjekke turbo også.

 

Bjørn; Er det andre tegn på feil? Eksos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme feilen på min 02 passat 130tdi i August i fjor, skiftet manifoldtrykksensor, ALT OK! :)

 

Akkurat. Som jeg også var inne på, les ut feilminne og ta ting derfra. Er ikke mer enn en sensor som skal til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

feilen på turboene er som regel att dei ikkje regulerer kan virke avogtil og avogtill ikkje, er kokset

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men les feil meldinger er det første eg hadde gjort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn; Er det andre tegn på feil? Eksos?

 

Nei, ingen nevneverdig endring av eksos.

Men, skal ta en titt på alt dere har nevnt imorgen, så satser vi på at ordner seg.

 

Igjen, mange takk, alle sammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort forklart;

 

Feilen oppsto under kjøring, altså motor ble plutselig lat.

Dette hendte på langtur mellom Bodø-Tromsø, så Frode(eieren) ringte nærmeste VW verksted, da i Narvik.

Fikk tips om at det kunne være defekt LMM, humpet seg dit, fikk ny LMM, ble ikke bedre og kjørte videre.

 

Tilbake i Bodø ble feilkoder avlest og LMM dukket opp, denne ble undersøkt og viste seg å være defekt.

Byttet ut med ny og motor fungerte som normalt.

Ergo; defekt LMM ble byttet ut med ny defekt LMM..: rolleyes

 

Så selv nye deler kan være defekte..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.