Rare problemer ved justering av senkesett?!

Anbefalte innlegg

Jeg var på verksted med bilen på tirsdag for å få satt på et justerbart senkesett (TA Technix). De satte på settet og justerte det slik at alle fjærene var like mye senket. Alt skulle jo da være bra, men nei!

Når jeg kjørte bilen etterpå så tok den nedi på høyre framhjul når jeg svingte mot venstre.

Jeg gikk ut for å sjekke og da merket jeg at bilen var mye lavere framme på høyre side enn på venstre side.

Jeg fikk verkstedet til å sjekke dette. De så at demperen var ca. 2mm lavere på høyre siden framme, så de justerte den opp. Likevel var bilen merkbart lavere framme på høyre siden. De heiste bilen opp igjen og justerte fjæren på høyre framhjul opp ca. 10mm. Den ble da bedre, men var likevel lavere enn på venstre side. De la da også merke til at når de hadde justert opp høyre framhjul så ble venstre bakhjul lavere.

De justerte det til de mente at det var bra og tok firehjulskontroll. Jeg har nå kjørt ca 250km etter det og nå er bilen lavere på høyre framhjul igjen. Bak er er de rimelig like.

Jeg må nevne at når de tok av de originale fjærene/demperene så var den ene lengre enn den andre, de hadde reagert på dette. Er dette normalt?

 

Noen som har noen formening om hva jeg skal gjøre? Fortsette å justere opp høyre framhjul?

Er det noen i Trondheim som kanskje kan hjelpe meg med dette?

Jeg begynner å lure på om bilen er rammeskjev eller noe :confused:

 

Mats

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt om at en bil skal være slik orginalt og kan ikke se for meg at en tysk inginør står å sier at det skal være slik eller:P så vil anta at bilen din har vært rammeskjev og vært utsatt for dårlig gjennopprettningsarbeid. du må nesten bare justere den siden som er for lav for å kompensere. ville også tatt kontakt med møller for å få historikk, se om den har vært skadet evt hvor den er reparert.

 

mulig du kan muligens kreve de som har gjort jobben og rette opp dette men vet ikke hvordan det vill fungere. men kan ikke skjønne at det der er lov å godkjenne.

 

håper jeg var til litt hjelp iallefall:)

 

og gjerne gi oss tilbakemelding på hva du finner ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har samme type bil som meg og jeg kan ikke se for meg at det var forskjell på orginalfjørene mine.

Bilen min var senket 40/40 før jeg satt på justerbart... Ingen forskjell mellom sidene, kun fremme og bak ettersom dem hadde seget litt :P

 

Jeg ville sjekket historikken på bilen mtp. tidligere kollisjoner.

Kan på ingen måte tenke meg at dette skal ha vært orginalt hvertfall :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å justere enda litt ja.

Jeg har ikke bukk tilgjengelig, er det dumt om jeg bare jekker opp høyre framhjul og justerer det mens de andre hjulene står på bakken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å justere enda litt ja.

Jeg har ikke bukk tilgjengelig, er det dumt om jeg bare jekker opp høyre framhjul og justerer det mens de andre hjulene står på bakken?

 

her vil du nok slite litt ja, jekk opp begge sider og sett den på bukk, så får du avlastet fjæra HELT (se: stabstag) og slipper å plages med "Tung" justering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derav grunnen til at kryssvekting av bilen er viktig og den absolutt største fordelen man har ved å montere høydejusterbart understell. Bilen er orginalt langt ifra lik i vekt på h/v side. alle 4 hjul har forskjellig marktrykk. Biler som er like høye på h og v side orginalt er heller unntak enn regelen:) En bil satt opp med justerbart understell kun justert likt på demper h kontra v side hva gjelder høyde, blir ved måling fra nav og opp til hjulbue sjeldent lik på begge sider. Derav også svært varierende svingegenskaper ved høyre kontra venstre sving. Mere om dette her: http://www.hotrod.com/howto/113_0309_corner_weights_correction/adjustments.html

Kryssvekting skal gjøres med avmonterte stabstag/lenkarmer til stabstag, med fører i bilen og helst halvfull tank.

 

Jeg har kryssvektet min bil og det skiller spess bak nesten 1 cm i høydejustering h/v side for å få nivået på bilen riktig og vektinga på hvert enkelt hjul.

Det at et hjørne blir lavere når et annet justeres opp er en konsekvens av at man løfter et hjørne la oss si venstre foran.. da vipper bilen på en tenkt akse mellom h foran og v bak.. så da må nødvendigvis høyre hjørne bak bli lavere om venstre foran blir høyere. kan illustreres ved å holde feks en mobil flatt med to fingre, ved diagonalt stillte hjørner. om man da løfter et hjørne man ikke har en finger på, så vil det diagonalt stillte hjørne i andre enden vippe andre veien:)

 

Håper dette var ca forståelig:) Uansett.. om fjørene er riktige til din bil, så er dette du forklarer helt normalt.. og desverre noe veldig mange overser.. og derfor faktisk ofte har værre kjøreegenskaper med justerbart understell enn det var orginalt.

 

Mvh Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her vil du nok slite litt ja, jekk opp begge sider og sett den på bukk, så får du avlastet fjæra HELT (se: stabstag) og slipper å plages med "Tung" justering.

 

Så det vil holde å jekke opp begge framhjulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det vil holde å jekke opp begge framhjulene?

 

jepp jepp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derav grunnen til at kryssvekting av bilen er viktig og den absolutt største fordelen man har ved å montere høydejusterbart understell. Bilen er orginalt langt ifra lik i vekt på h/v side. alle 4 hjul har forskjellig marktrykk. Biler som er like høye på h og v side orginalt er heller unntak enn regelen:) En bil satt opp med justerbart understell kun justert likt på demper h kontra v side hva gjelder høyde, blir ved måling fra nav og opp til hjulbue sjeldent lik på begge sider. Derav også svært varierende svingegenskaper ved høyre kontra venstre sving. Mere om dette her: http://www.hotrod.com/howto/113_0309_corner_weights_correction/adjustments.html

Kryssvekting skal gjøres med avmonterte stabstag/lenkarmer til stabstag, med fører i bilen og helst halvfull tank.

 

Jeg har kryssvektet min bil og det skiller spess bak nesten 1 cm i høydejustering h/v side for å få nivået på bilen riktig og vektinga på hvert enkelt hjul.

Det at et hjørne blir lavere når et annet justeres opp er en konsekvens av at man løfter et hjørne la oss si venstre foran.. da vipper bilen på en tenkt akse mellom h foran og v bak.. så da må nødvendigvis høyre hjørne bak bli lavere om venstre foran blir høyere. kan illustreres ved å holde feks en mobil flatt med to fingre, ved diagonalt stillte hjørner. om man da løfter et hjørne man ikke har en finger på, så vil det diagonalt stillte hjørne i andre enden vippe andre veien:)

 

Håper dette var ca forståelig:) Uansett.. om fjørene er riktige til din bil, så er dette du forklarer helt normalt.. og desverre noe veldig mange overser.. og derfor faktisk ofte har værre kjøreegenskaper med justerbart understell enn det var orginalt.

 

Mvh Stian

 

Ah, fy faen for en lettelse! Unnskyld språket :)

Så det du sier er at jeg bare må prøve meg litt fram ved å justere på fjærene til bilen kommer i ''balanse''?

Men det virker rart for meg om den ene fjæra blir lengre enn den andre, vil ikke bilen da bli stivere på den ene siden enn den andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på fwd biler hender det at en fjær foran er lengre enn den andre for å ta opp dreininger fra motormomentet.. ikke at dette er vanlig, men noen har det. at en fjær er kortere enn en annen kan også komme av feks lang tids stillstand på et ujevnt underlag. eller at en fjær er byttet en gang i tiden og rett og slett er nyere.

Om du ikke skal kryssvekte bilen så er det beste å bare prøve seg frem til du har på mm lik høyde på h/v side fra senter av felg opp til hjulbue:) Husk øker du høyden på et hjørne så vil du påføre marktrykk på det hjulet og også på det hjøærnet som står diagonalt til det du justerer:) Så det tar litt tid å få dette 100% da alt påvirkes av hverandre, løft et hjul og du får annen høyde på alle de andre også:) Litt av gangen er best, og mål ofte på alle 4 hjørner mens du holder på så ser du hvordan de 3 andre hjørnene reagerer når du justerer det 4 hjørne:)

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damn, hørtes ut som mye jobb for en med ti tommeltotter :P

Det virker som du anbefaler å kryssvekte bilen, hvor kan jeg gjøre det og vil det bli mye lettere å få stilt inn bilen rett ved å gjøre det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damn, hørtes ut som mye jobb for en med ti tommeltotter :P

Det virker som du anbefaler å kryssvekte bilen, hvor kan jeg gjøre det og vil det bli mye lettere å få stilt inn bilen rett ved å gjøre det?

 

Kryssvekting er absolutt det optimale og det gjøres ved å justere høyden/marktrykket til hvert enkelt hjul, så når det først er gjort så er bilen rett justert.

Men dette er først og fremst noe som gjøres på dyre sportsbiler og banebiler.

Så selv om dette er det optimale for å få gode kjøreegenskaper, så trenger du det neppe ved vanlig bruk, ei heller merker så stor forskjell.

Er mange firmaer som utfører dette som generelt driver med understell og oppsett innen racing. selv fikk jeg lånt kryssvekter av en kompis.

Om du justerer på mm likt på h/v side så har du en bil som har fine egenskaper i sving og det holder i massevis på gata til vanlig bruk:)

Om man justerer kun etter hvor muttern står på fjærbeinet, så det er likt på begge sider så får man en bil med ustabile svingegenskaper (i forhold til hvordan det kan være ved rett justering).

Feks en bil som overstyrer i høyresvinger og understyrer i venstre svinger. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kryssvekting er absolutt det optimale og det gjøres ved å justere høyden/marktrykket til hvert enkelt hjul, så når det først er gjort så er bilen rett justert.

Men dette er først og fremst noe som gjøres på dyre sportsbiler og banebiler.

Så selv om dette er det optimale for å få gode kjøreegenskaper, så trenger du det neppe ved vanlig bruk, ei heller merker så stor forskjell.

Er mange firmaer som utfører dette som generelt driver med understell og oppsett innen racing. selv fikk jeg lånt kryssvekter av en kompis.

Om du justerer på mm likt på h/v side så har du en bil som har fine egenskaper i sving og det holder i massevis på gata til vanlig bruk:)

Om man justerer kun etter hvor muttern står på fjærbeinet, så det er likt på begge sider så får man en bil med ustabile svingegenskaper (i forhold til hvordan det kan være ved rett justering).

Feks en bil som overstyrer i høyresvinger og understyrer i venstre svinger. :)

 

jeg har justert min etter hvor mange mm den er i fra bunnen der gjengene starter og opp til hvor mutteren er, og da får jeg mongo kjøreegenskaper?

men visst jeg justerer etter hvor mange mm bilen er overbakken så blir det rett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har justert min etter hvor mange mm den er i fra bunnen der gjengene starter og opp til hvor mutteren er, og da får jeg mongo kjøreegenskaper?

men visst jeg justerer etter hvor mange mm bilen er overbakken så blir det rett?

 

'Hei':) nå er alt relativt og veldig avhengig av hvordan bilen brukes da, om bilen kjøres for det meste i kø så vil du neppe merke noe til det:)

Men når bilen presses på bane så vil en bil som ikke er kryssvektet ha forskjellige svingegenskaper til høyre vs venstre. noen har også en tendens til å ville vri rumpa til en side ved kraftige nedbremsinger:)

 

Nå er det uansett ikke anbefalt å måle fra bunn av gjengene, da de ikke er 100% sikkert at gjengene er avsluttet på nøyaktig samme sted på begge demperbein;) Så ved en sånn justerings metode er det bedre å justere høyden på mutter utifra toppen av gjengene, da den alltid er lik på begge sider:)

 

Men sånn i bunn og grunn så skal høyden justers fra fra senter av felg og opp til hjulbue, om man måler fra bakken eller felgkanten kan urunde felger og flatspots på dekk føre til feilmålinger også forskjeller i lufttrykk i dekkene kan være en faktor som fører til feiljustering da.

 

Så konklusjonen er, om du vil ha det 100% så kryssvekter du, om du er fornøyd med nesten 100% så justerer du på mm likt på h vs v side fra senter til hjulbuetopp.

Om du kun vil stille ut bilen og ikke bryr deg om kjøreegenskaper så er det høydemåling på mutter som er tingen:)

 

PS dette er på ingen måte noe som inngår i pensum for å bli bilmekaniker, så 90% av bilmekanikere vil nok si at dette er tull.. men det er kun pga mangel på kunskap rundt temaet, som er særdeles annerkjennt i motorsport og er en veldig stor og viktig del av det å sette opp en banebil riktig:) Men som sagt så er ikke dette noe som blir nevnt engang i utdannelsen som bilmekaniker, så at det ikke blir gjort skjønner jeg godt:) Kryssvekting og hjulvinkler er 2 veldig undervurderte deler av understellsoppsett desverre:)

 

Kryssvekting bilde http://robrobinette.com/corner_weight.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian, du bor ikke tilfeldigvis i Trondheim? :-) Hadde kunne trengt litt hjelp med dette! :P

Har prøvd å justere litt på bilen nå, men det ser dårlig ut. I tillegg tar det meget lang tid..

Framme er den nå 3mm høyere på høyre enn venstre side.

Bak er den 15mm høyere på venstre side enn på høyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik var det med min gamlebil også, som var akkurat samme modell som din..

 

Forøvring nesten tilsvarende senkesett også ;)

 

Hvis jeg justerte etter mm på demperen, ble det aldri riktig. Og justerte jeg ene siden, så ble det feil på andre, osv.

 

Ta deg en dag med god tid, så får du det nok til :) Må justere litt opp og ned både fremme og bak, men det går nok bra!

 

Justerte jeg feks 1cm ned på høyresiden, så ble den høyere venstre bak og helt feil på venstre fremme :P

 

Er helt logisk, men irriterende :P

 

Og som du sier.. Justerte jeg likt på begge fremme målt på demperen, så var det 1-1,5 cm feil på andre ene siden (høyre kan stemme?)

 

Jeg begynte å måle fra høyeste punkt på buen og ned til felgen :) Da ble det straks mye lettere, og mer nøyaktig :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du målte fra høyeste punkt på hjulbuen til høyeste punk på felgen?

Etter jeg har justert, vil bilen ''sette'' seg med en gang eller må jeg la den stå litt for at den skal komme i nøyaktig det jeg har justert den til å være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian, du bor ikke tilfeldigvis i Trondheim? :-) Hadde kunne trengt litt hjelp med dette! :P

Har prøvd å justere litt på bilen nå, men det ser dårlig ut. I tillegg tar det meget lang tid..

Framme er den nå 3mm høyere på høyre enn venstre side.

Bak er den 15mm høyere på venstre side enn på høyre.

 

Hehe nei du jeg bor nok i oslo;) Desverre.. men som sagt over her det er bare å ta seg en dag man har god tid og justere lite om gangen:) så kommer det seg til slutt:)

Jeg er imponert over at du bryr deg om det jeg:) Ikke mange som gjør det, så all ære til deg over at du ønsker å ha det i orden:) I like it! Imponerer meg mye mere at sånnt blir gjort riktig enn et styling kit:) men det er meg;)

 

Lykke til, det går nok bra skal du se med litt tålmodighet, mange målinger og små justeringer av gangen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat montert samme senkesett på min bil og har AKKURAT samme "problem".

Var redd selv og begynte å fiske litt i historikken til bilen ang kollisjoner, men fant aldri ut noe.

Ble til at jeg justerte så bilen har lik høyde på begge foran og bak. Men langtifra likt på selve senkesettet.

Godt å høre at noe ikke er galt da hvertfall! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart ingen har spurt om dette før, da det tydeligvis er noe flere har undret seg over:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart ingen har spurt om dette før, da det tydeligvis er noe flere har undret seg over:)

Hehe, sant det.. Jeg undret meg veldig over det på gamlebilen, men dro vel egentlig bare min egen konkulsjon etter å ha justert frem og tilbake om at det måtte være som du forklarte over her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner egentlig litt lite jeg nå... :confused:

Stiller alltid jengene etter spesifikke mål på skivelære, alltid like mål fra mellom høyre og venstre side.

Jeg jekker den opp 1 og 1 hjul i gangen og har ikke noen høydeforskjell mellom hjulbue og dekk på noen av sidene. Dette har jeg faktisk målt også....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner egentlig litt lite jeg nå... :confused:

Stiller alltid jengene etter spesifikke mål på skivelære, alltid like mål fra mellom høyre og venstre side.

Jeg jekker den opp 1 og 1 hjul i gangen og har ikke noen høydeforskjell mellom hjulbue og dekk på noen av sidene. Dette har jeg faktisk målt også....

 

Det kaller vi tilfeildig eller som jeg sa i mitt første innlegg

"Bilen er orginalt langt ifra lik i vekt på h/v side. alle 4 hjul har forskjellig marktrykk. Biler som er like høye på h og v side orginalt er heller unntak enn regelen"

 

alltså det skjer, men det er veldig sjeldent. er den på mm lik fra senter av felgen?

Diameter av felgen målt delt på to + avstanden fra felg kant til hjulbue. Om den er helt lik på h/v side og justeringsmutterne er satt på mm samme sted på h/v fjærbein, så er akkurat den bilen en av veldig få.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal leie bukk på Shell Bilby'n imorgen for å prøve å få justert ferdig senkesettet en gang for alle. Hvis det er noen som er flinke på dette er de hjertelig velkommen til å gi meg en hjelpende hånd :)

Hvis det skulle være noen der ute så send meg mld på 95183343 så avtaler vi tidspunkt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette hjalp mye ja, skikkelig flaks at jeg så denne tråden, for jeg har akkuratt samme problemet ! håper ikke dette faktisk er en kollisjonsskade da, i og med at bilen er så gammel som den er, hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.