#1 Skrevet April 16, 2010 (endret) Hmmm... Sikkert et veldig teit spørsmål.. men siden jeg ikke vet og ikke vil ta noen sjanser, er det bedre å hoppe i det.. Jeg skal under bilen i forb m at jeg skal skifte olje. Skal derfor opp på 2 stk Biltema bukker jeg har (1,5 tonn hver). Så kommer problemet mitt. Når jeg jekker opp bilen m standard jekken.. HVOR skal jeg plassere bukken under bilen, for ikke å ødelegge kanaler eller annet? Ser for meg at jekken naturlig nok står der det er meningen at belastningen skal være, så hvor kan jeg sette bukken? Det er forøvrig en 2006 modell 2.0 TDI. Fikk beskjed fra mitt lokale verksted at oljepluggen nok sitter i bakkant av motor, så det ville ikke være noe problem at bilen var hevet opp på bukk. Stemmer vel dette? Oljefilteret sitter også under der? Noen tips (utover dette med bukkene) i forb m oljeskift? Jeg har 5 liter olje, oljefilter, skrallesett, plasthansker, "bøtte" og "oljefilter-tang" .. da har jeg det jeg trenger? Er oljepluggen 17mm? Kjører vel en liten tur først, slik at oljen er varm(ere)? Etterpå fyller jeg opp og .. ? Lar den gå litt på tomgang før jeg etterfyller? - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 16, 2010 jeg pleier å sette bukkene på stabstaget forann jeg. enten på staget eller brakettene som holder den til traversen. det har funka gull for meg. kanskje det går på din også husk å ha litt olje på tettningsringen til filteret før du skrur det fast, og det skal bare skrus til med håndmakt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 16, 2010 jeg pleier å sette bukkene på stabstaget forann jeg. enten på staget eller brakettene som holder den til traversen. det har funka gull for meg. kanskje det går på din også husk å ha litt olje på tettningsringen til filteret før du skrur det fast, og det skal bare skrus til med håndmakt. Trooor jeg vet hva stabstaget er.. Denne? Er ikke den tynn for å bære såpass mye vekt da? ..traversen.. hmm... (er ingen mekaniker jeg nei ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 16, 2010 Kjøp ei pumpe og sug opp olja, mye mindre kliss... Putt "sugerøret" ned i peilepinnerøret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 16, 2010 Kjøp ei pumpe og sug opp olja, mye mindre kliss... Putt "sugerøret" ned i peilepinnerøret. Er dette et godt nok alternativ ? Hadde jo spart meg for utrolig mye søl ja.. Men, skal jo bytte oljefilter også.. det sitter vel nedenifra ? Da er jeg "like langt" i forhold til bukker osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 16, 2010 På min 2.0 tdi golf satt oljefilteret i forkant av motoren. Tok det ut ovenfra. Vet ikke hvor det sitter på A6, men da kan det jo hende du bare trenger å jekke den opp på ene siden for å komme til hvis det sitter under bilen. Du har jo etka ser jeg Dette er metoden de brukte på Golfen da de skiftet på den. Betalte forøvrig bare 750kr for olje, oljeskift og filter. Er nesten ikke verdt å gjøre det selv da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 16, 2010 Sett bukkene inne ved foraksel der bærearmene er festet. Oljefilteret ditt sitter vel på toppen. Er insatsfilter, så tang trenger du ikke. Tror det er 36mm plastkopp for demontering. Husk smøre alle o-ringer ved bytte ja.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 16, 2010 er ikke dette såpas ny bil så det lønere seg og få andre til og gjøre det så du får det i servic hefte da? mvh egil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 16, 2010 Mange gode innspill her! Takker&Bukker! Joda.. sikkert greit å få det gjort av andre.. Men tenkte jeg skulle være flink gutt og lære meg å gjøre slikt selv.. Olje osv er kjøpt inn, og jeg er liksom klar for oppgaven da.. hehe.. Hmmmm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 16, 2010 Oljefilteret sitter på toppen det ja, slik Curt og Petter sa.. Skiftenøkkel eller 34mm skralle skader vel ikke dette lokket? Ser i ElsaWin at O-ring skal BYTTES.. er dette nødvendig? Ser også at de bruker pumpe v oljeskift (ElsaWin), så blir en tur opp på BilXtra Hadde tenkt å skifte olje OFTE på denne bilen, stelle litt ekstra godt med den Derfor vil jeg lære meg hvordan det gjøres.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 16, 2010 Visst du mener tetningsringen på filteret, så følger den med på alle filter som jeg har kjøpt. Det er ikke et insattfilter som er veldig vanlig på MC, der pleier man å skifte o-ringen i samme slengen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 16, 2010 Visst du mener tetningsringen på filteret, så følger den med på alle filter som jeg har kjøpt. Det er ikke et insattfilter som er veldig vanlig på MC, der pleier man å skifte o-ringen i samme slengen. Er den jeg mener ja.. men tror ikke det fulgte med ring i min eske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 16, 2010 Se på filteret pleier å være limt fast i filteret. Det jeg mente med MC er der skrur man (som regel) av et lokk så er filteret inni der og da er det o ringen til lokket som fungerer som tetning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 16, 2010 (endret) Droppet oljepumping.. Kosta flesk å få ei pumpe som faktisk KUNNE gjøre jobben. Nå er bilen på bukker, og jeg har tatt av bunnplata.. Never mind.. fant ut at det var nr 1 ja Så er spørsmålet.. Hvilken "plugg" er det jeg skal av med? Denne, som sitter lengst nede på blokka, men på siden.. - Eller denne om jeg ser ved siden av motoren, nedenifra, og som ser nøyaktig ut som toppen av oljefilterboksen (ovenifra i motorrommet) Jeg tipper på førstnevnte.. Ikke minst på grunn av dårlig adkomst til nr 2. Og dermed påfølgende søl ved tapping.. Jeg hadde dog ventet at pluggen/skruen skulle sitte rett nedover.. men... - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 16, 2010 det er den på det første bilde men her skulle du med fordel byttet pluggen. bytter alltid denne på møller ved oljeskift. men viktigst av alt er å sku til riktig. for løst og pluggen detter ut, for hard og bunnpannen sprekker. ikke lett hvis man ikke er vant med å skru. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 16, 2010 det er den på det første bilde men her skulle du med fordel byttet pluggen. bytter alltid denne på møller ved oljeskift. men viktigst av alt er å sku til riktig. for løst og pluggen detter ut, for hard og bunnpannen sprekker. ikke lett hvis man ikke er vant med å skru. huff..... Håper jeg dro til riktig da.. Er ikke "bare å stramme den" igjen heller... Siste gang jeg bytter olje selv.. no herk! Var såååå nøye på å IKKE miste pluggen i olje bøtta... Tenkte på det for HVER omdreining.. Hvor havnet den? Joooda... Nei, neste gang er det oljeskift på verksted! Hvor mye olje skal egentlig i denne motoren? Brukte ca 3 liter, men har ikke kjørt bilen etterpå. Kun litt på tomgang, og da så det bra ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 16, 2010 Er det ikke 3,8liter? Har du ikke gjort det før så burde du latt være 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 16, 2010 Snasen bil til å lære seg oljeskift på da mann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 16, 2010 Er det ikke 3,8liter? Har du ikke gjort det før så burde du latt være ..og NÅ har jeg gjort det.. og KOMMER til å la det være.. neste gang.. Joda, fin bil å "trene på".. Men, jeg trodde dette var enkle saker. Hvilket det jo er, i prinsippet.. Men én ting glemmer man å si på nettsiden som forteller hvor enkelt dette er.. Du BØR ha en smøregrav å stå i !!!!!! Å ligge på rygg, med nesa i bunnpanna er ikke enkleste måte å jobbe på. Smøregrav eller heisebukk står på ønskelista når jeg skal bygge garasje! Eller.. rett og slett sette slikt bort til folk som KAN det..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 17, 2010 De fleste verkstedene her i Holmestrand bytter olje å filter gratis om du kjøper oljen og filter hos dem Gjelder vel hele landet om jeg tenker meg om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 17, 2010 De fleste verkstedene her i Holmestrand bytter olje å filter gratis om du kjøper oljen og filter hos dem Gjelder vel hele landet om jeg tenker meg om Så og si gratis i hvertfall Joda, men jeg fikk billig olje og filter, og fant ut at NÅ skulle jeg være "flink gutt".. Første og siste oljeskift på egenhånd ! Tror ikke jeg har sett bilen din på veiene her.. Pusses i garasjen hele tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 17, 2010 Hvis du trodde du kunne gjøre oljeskift i Armanidress har du misforstått En skikkelig jekk, liggetralle/"hore", skralle med 19mm og oppfange-kanne av typen LAV er alt man trenger. Klart man griser litt ved oljebytte, men hallo! Tenk på besparelsen økonomisk da Bra du fikk det til etterhver da, kanskje du bryner deg på det neste gang likevel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 17, 2010 Så og si gratis i hvertfall Joda, men jeg fikk billig olje og filter, og fant ut at NÅ skulle jeg være "flink gutt".. Første og siste oljeskift på egenhånd ! Tror ikke jeg har sett bilen din på veiene her.. Pusses i garasjen hele tiden? all kreds til deg i allefall ja, er ikke så rart du ikke har sett den, er no bare ett "skrytebilde" jeg har der hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 17, 2010 Hvis du trodde du kunne gjøre oljeskift i Armanidress har du misforstått En skikkelig jekk, liggetralle/"hore", skralle med 19mm og oppfange-kanne av typen LAV er alt man trenger. Klart man griser litt ved oljebytte, men hallo! Tenk på besparelsen økonomisk da Bra du fikk det til etterhver da, kanskje du bryner deg på det neste gang likevel? Armani'en sparer jeg nok til sveising av endestusser.. (neste prosjekt.. tar IKKE det selv! Noen som melder seg?) Boss dressen derimot... er nesten like fin den all kreds til deg i allefall ja, er ikke så rart du ikke har sett den, er no bare ett "skrytebilde" jeg har der hehe Hehe.. hadde jo lagt merke til DEN der ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...