Bruk speilene og ikke minst øya!

Anbefalte innlegg

Stikkord: BLINDSONE! Høyaktuelt nå som vårglade motorsyklister inntar veiene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt komisk film da men forstår samtidig alvåret!

holdt på selv å nesten kræsje med en moped jækel, den kom inn i rundkjøringen før meg, så den aldri pga stolpen imellom førervinduet å frontruta var i veien... SKUMMELT!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder i aller høyeste grad også for personbiler som ligger ved siden av vogntog/lastebiler. Det er ingen problem å gjemme en toyota hiace i blindsonen på en lastebil, og oppholder du deg der lenge så ber du om trøbbel.. Så blindsoner er viktige og farlige, og kliss umulig å unngå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikkord: BLINDSONE! Høyaktuelt nå som vårglade motorsyklister inntar veiene.

Hahaha... denne var bare dagens : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det merkelige er at bilfører alltid ser Politi-motorsykler, men ikke oss andre ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det merkelige er at bilfører alltid ser Politi-motorsykler, men ikke oss andre ;)

det er fordi dei sniker seg inn på deg mens andre bare freser forbi.

er ofte viss eg står i kø så kommer dei ein på sykkel på eine sida og eg svinger vekk, men plutselig er det ein på den andre sida og. kvifor skal dei på motorsykkel altid kjøre forbi i storfart og på kvar sin side når man står i kø??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra film ja. Greit at mange bilister trenger en vekker, men det er steike meg mye idiotkjøring bla motorsyklistene i tett trafikk også. Det "synger" i speilglass hver dag på E-18 i rushen når de hyler avgårde mellom bilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottandes og artig film, ja. Må dog benytte sjansen til å nevne at altfor mange motorsyklister er glad i å plassere seg i blinsona på venstre hjørne. Du hører det er noe bak der, men ikke f... om du ser vedkommende i speilet. Ellers prøver jeg etter beste evne å vise hensyn og hjelpe folk som ferdes både på to, fire og mange hjul med tungt lass i trafikken - sommer som vinter:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra film ja. Greit at mange bilister trenger en vekker, men det er steike meg mye idiotkjøring bla motorsyklistene i tett trafikk også. Det "synger" i speilglass hver dag på E-18 i rushen når de hyler avgårde mellom bilene.

Jeg forstår problemstillingen svært godt.

Men - som "kløende" innehaver av førerkort klasse A må jeg få lov til å forsvare meg selv. Øyekontakt trafikanter imellom er svært viktig, uansett om det gjelder uoversiktlige kryss eller trange filer.

Ved saktegående køer har jeg alltid "sneket" meg mellom bilene, men aldri da uten at de bilistene som vil bli passert har vist en eller annen form for forståelse/at det skal skje en forbipassering.

Oh my, som jeg savner tohjulingen. Noen som har en til låns søndag ettermiddag....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde hjulpet om det hadde blitt påbudt med refleksvest for disse "mopedistene".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde hjulpet om det hadde blitt påbudt med refleksvest for disse "mopedistene".

Støttes.

Jeg mener problemet er todelt ved at både bilister ikke er oppmerksomme nok, og at noen motorsyklister får horn i panna i det øyeblikket de setter seg på sykkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blindsone, jo takk.

Holdt på å måke rett i ræva på en R-sykkel på E18 her. Vedkommende luring oppholdt seg på veiskulderen etter at

krabbefeltet opphører (før Asker fra Sandvika), og skulle på død og liv hive seg ut da en kompis eller noe passerte

og de skulle inn avkjøringen til Asker noen hundre meter bortenfor. R-saken gikk visst ikke så bra 0-1xx med to

personer, og jeg har lite lyst på å avvikle MC treff i grillen i 100 km/t...

Ellers er vel ideen: ta hensyn! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det utført forskning på, og det stemmer ikke.

For øvrig har vi ikke lov til å kjøre forbi på høyresiden, så der skal du jo egentlig aldri se noen av oss. Men på venstresiden har vi lov :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tok klasse A lærte vi at man ikke skal ha mer enn 5-10-15 kmt (husker ikke helt hvilken) mer fart en bilene man kjører forbi. Dette er da snakk om når biler står i ro/kjører sakte i kø. Hvis man prøver å kjøre forbi på venstresiden så har man bare godt av det hvis man blir meiet ned.

Refleksvest på sykkel er håpløst. Den krøller seg alle veier og pisker og slår når man får litt fart. Kjørejakke som er refleksfarget derimot er bra, men du får aldri en fra bandidos til å bruke noe slikt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For øvrig har vi ikke lov til å kjøre forbi på høyresiden, så der skal du jo egentlig aldri se noen av oss. Men på venstresiden har vi lov :)

Hvis man prøver å kjøre forbi på venstresiden så har man bare godt av det hvis man blir meiet ned.

Tja, dette var jo interessant lesing :o Blir dere enige? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har lært er at en skal kjøre forbi på venstresiden, akkurat som alle andre må (forbikjøring på høyre side er jo forbudt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig en liten skriveleif hos John Morten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager så mye!!! 19år skolegang har ikke hjulpet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det utført forskning på, og det stemmer ikke.

Nei da er det vel jeg som er litt spessiell her, for kommer det en kjørende MED refleksvest ser jeg han mye tidligere enn en som kjører uten som går mer i ett med omgivelsene. Kanskje det kommer av at jeg følger med på det som skjer litt mer enn 10m foran meg når jeg kjører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv som tung mc fører i noen år blitt, observert MYE rare handlinger av bilførere.. man ser sånnt så mye klarere på en mc enn i en bil. Har måttet sparke i dørsiden på en rekke biler de årene jeg kjørte til og fra jobb på mc.. folk legger seg inn og presser deg nesten av veien, åpner bildører i kø for å tømme søppel ut, generelt vinglete uppmerksom kjøring.. Men klart det er mange idioter på mc også hehe:) uten tvil.. men det er lite som kan måle seg med folk i norge på våren i bil.. når mc folket starter å vise seg.. Burde egentli vært påbudt med MC teori når man tok billappen syntes jeg i tillegg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde egentli vært påbudt med MC teori når man tok billappen syntes jeg i tillegg..

For å dra den litt lengre, det burde vært inkludert en kjøretime på mc og en kjøretime i lastebil når man kjører opp til kl.B, da har man fått litt bedre inntrykk av det totale trafikkbildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å dra den litt lengre, det burde vært inkludert en kjøretime på mc og en kjøretime i lastebil når man kjører opp til kl.B, da har man fått litt bedre inntrykk av det totale trafikkbildet.

Tenkte på det selv, men unnlot å si det, da jeg tror folk flest er så redde uansett for lastebiler at de viser de en form for respekt i vesentlig større grad enn en på mc blir gitt:) Men for å strekke det helt så er jeg helt enig med deg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det tidlig prentet inn da jeg tok kjøretimer på mc at man må vise ytterst forsiktighet ved passering av lastebil med tanke på luftdraget rundt lastebilen. Ikke bare bak, men også det sterke draget man merker når man passerer fronten av lastebilen.

"Ta deg god tid i en forbikjøring av lastebil og ikke legg deg for tidlig inn, da kan du risikere å bli "sugd" inn av dragsuget og i verste fall velte!"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er jo en fin regel som går rundt blant oss MC sjafører. Det er at alle bilister er idioter. Den lever jeg etter når jeg kjører sykkel og har dratt med meg mere og mere i bil også opp gjennom åra. Selv om du selv har full kontroll så ser jeg på alle andre som potensielle idioter i trafikken. Brått skal fru Olga eller fru Hansen skifte felt og blinklys finnes ikke. Speil vet de ikke hva er.

Når det er sakt må jeg også si at jeg som bilfører har blitt rimelig overasket over mine med sykklister også. Siden jeg kjører begge deler vil jeg si jeg er en av de som er ekstra oppmerksom bak rattet på biler om at sykklene er rundt meg. Men støtt og stadig skvetter jeg da det plutselig dukker opp en sykkel jeg ikke har sett. Jeg kjører konsekvent med fjernlys på sykkelen på dagtid i trafikken. Jeg blender heller en for mye istede for at en ikke ser meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.